Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken router ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt att köpa en router hemma. Jag kommer att ansluta en iMac och två PC-datorer. Jag har Bonets Adsl modem (2,4Mb/s) Jag har läst ny nr av macworld och funderar på den billigaste routern D-link DI-804 som kostar ca 1450:-exkl moms. Är det någon som har erfarenhet av denna router, eller av ett annat märke i samma prisklass? Bra / dåligt? Det är många som har skaffat sig bredbandsuppkoppling och det här kan kanske intressera fler "hemanvändare"
Jämför pris/ funktion/ prestanda.

Jag har en DI-704, versionen före 804:an.

Det jag kan säga är att det är ett fantastiskt köp som tog bort all huvudvärk kring hur jag ska konfigurera mitt nätverk om jag inte hade den.

Jag har konfigurerat enligt följande:

1. Kabelmodem som kopplar upp sig med 1,5 mbps mot Internet.
2. Kabelmodemet är kopplat till min DI-704 som routrar upp Internetuppkopplingen genom sin unbyggda DHCP server.
3. Efter routern kommer min 16-portars HUB som medger fler anslutningar för det interna nätverket.
4. Därefter har jag kopplat in min iMac DV och min PC som fungerar alldeles utmärkt mot Internet (ja, förutom PCn som jag var tvungen att byta nätverkskort i...).

Denna lösning ger många fördelar:

1. Jag har routern fri för att koppla in ytterligare HUBar eller t.ex. en Airport basstation.
2. Jag kan koppla in i stort sett hur många datorer som helst tack vare min överdimensionerade HUB. Och om det skulle behövas så är det bara att koppla in en HUB till.

Jag har provat 804:an och den är väldigt smidig den också.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-12-16 12:27

Jag kör med en Netgear Firewall Router RP114, den är bus enkel att konfigurera.
Mellan ADSL modemet (Bonet 2,5/meg) och routern så går de i 10/meg och i de interna nätverket tickar de på i 100/meg.

Jag kör med en PC och en MAC i nätverket, dom två kan kommunicera via ett program i PC:n som simulerar Appletalk protokol.

Jag pröjsade 1800:- inkl frakt och moms hos InWareHouse, om dom har den i lager så kan du få den hemskickad redan samma dag som beställningen skickas, om du bor i Stockholm, annars tar de minst en dag.

De ända tråkiga med routern är att de bara finns 4 portar och en Uplink. Men som IBIB skrev om sin D-Link704 så antar jag att de även på RP114 routern går att stoppa in en HUB.

//Morgan

[ 16-12-2001: Meddelandet ändrat av: MorganG ]

Jag har en DI-804 och den fungerar fint. Har dock lite strul med DMZ och brandväggsfunktionen men i övrigt så är allt toppen.

Administrationen görs genom ett webb-gränssnitt och det var faktiskt "plug-and-play" när jag installerade den.

Rekommenderas!

Jörgen.. Både d-Link och NetGear finns i UMDAC:s Databutik till hyfsat pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-03 01:57

Dustin säljer den utmärkta NetGear RP114 för 995:- just nu. Jag är mycket nöjd med min!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-06 23:52

D-link 804 har funkat klockrent
i ett halvår nu hemma hos mig!

/M

1
Bevaka tråden