Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook som Airport brygga?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook med nätverksanslutning (Ethernet) och Airport kort.

Dessutom en Powerbook G4 med Airport kort.

Vi har bara 1 (ett) IP-nummer mot internet - via DHCP. Vår internetleverantör tilldelar inte fler IP nummer tyvärr.

Kan vi på något sätt få detta att fungera. Jag vill alltså använda min iBook som Airport/Ethernet brygga. Den måste dessutom tilldela ett IP nummer till Powerbook datorn - dvs agera som en basstation.

  • Medlem
  • 2002-09-30 08:16

Sys prefs -> Sharing -> Internet?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 09:34

Kör man OS9 ska det finnas möjlighet att ställa in detta i AirPort-inställningspanelen, och i 10.2 ska detta ha återkommit i AirPort-utilityn (eller om det var under Sharing och prefs). Kör man OS X 10.1.x får man fixa lite med gratis program för att kunna skapa en Software basstation.

OS9: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86015
OS X 10.1.x: http://airportswbsx.sourceforge.net/

Det är inbyggt i 10.2 (iBooken kör ju 10.2), som tott också skriver. "Share your internet connection with Airport-equipped computers" eller "Share the connection with other computers on Built-in Ethernet" finns det att välja mellan...

[ 30 September 2002, 18:15: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Nu livar upp den här gamla tråden igen.
Finns det någon möjlighet att min iBook, fungerar som enbart en basstation? Som det är nu delar den ut ipadresser med dhcp.

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 21:52

Torde väl inte vara omöjligt - 100 DHCP adrsser från OSX-NAT tror jag är gränsen, men har aldrig ens varit en femtiondel från att prova gränsen.

Man kan säkert inte få MacOS att brygga trafik mellan interfacen (vilket jag tolkade att Martin frågade om). Kräver nog relativt stora ingrepp, om det ens går.
Att använda internetdelningen, med DHCP och adressöversättning (NAT) i iBooken går säker bra dock. Men det antar jag att Martin redan har koll på.

1
Bevaka tråden