Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installation av OSX på PB 12"- hittar ej systemskivan under omstart

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 14:41

Hej!

Har köpt en begagnad PowerBook 12" som verkar fungera hur bra som helst. (möjligen repad på äpplet, ska de se ut som man dragit sandpapper på undre delen av logon? Hheehe)

Vad jag undrar är...
Något särskilt som gäller för ominstallation av OS X?
Kan man spärra så den inte vill starta om från CDn?
De blinkar en liten mapp med frågetecken sen så startar den från lokala hårddisken istället.

Funderar på om jag ska installera OSX på en FW-disk och starta ifrån den för att i sin tur installera och formatera PB12"-an...

Tips när de gäller ny PowerBook-ägare?
Aldrig haft bärbar på heltid förut

Mvh
Glad ny PB12" ägare

Prova att starta från hdd, sätta i skivan och starta installationen därifrån.

Annars har jag ingen aning...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 14:58

låter kanske lite för självklart men har du testat att hålla in C när du startar burken med ceden i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 15:41

Yes

Har provat hålla nere C och med samma resultat.
De dyker upp en liten mapp med frågetecken på... den gillar alltså inte skivan (som fungerar utmärkt för min stationära QS733).

Tror jag ska prova extern FW-hd varianten...
annars så vet jag fanimej inte heller....

Köpt begagnad, ska finnas garanti kvar.. får väl i värsta fall styra upp det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 16:47

Prova att hålla ner alt knappen vid uppstart. Då ska du kunna välja från vilken volym datorn ska starta. Om du har CDn i dator ska du kunna välja den.

Kan det vara så att den CDn som du vill starta från inte fungerar på PBn? Jag har för mig att PBn behöver en nyare version av OS X än den som kom med QS733.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 18:03

Ahhha. Så det var ALT man tryckte ner för att få de alternativen!
Hade för mig det var SPACE.

Har använten backup-kopia av OSX skivan när jag försökte installera. Ska prova riktiga orginalskivan ikväll istället!
Samt ska prova lägga in OSX på iPoden och starta ifrån den.

Hoppas det fungerar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Ahhha. Så det var ALT man tryckte ner för att få de alternativen!
Hade för mig det var SPACE.

Har använten backup-kopia av OSX skivan när jag försökte installera. Ska prova riktiga orginalskivan ikväll istället!
Samt ska prova lägga in OSX på iPoden och starta ifrån den.

Hoppas det fungerar!

Med original menar du då den skivan som följde med powerbooken? För du kan glömma att använda versioner av OS X som fanns ute före powerbooken släpptes. Det går bara inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 20:22

Ahaaa... Ok!
Så kan ju vara fallet.
Köpt PBn begagnat och fick inga skivor med..ska ringa och kolla om han har dem, glömde fråga när jag köpte. Blev helt tagen av datorn nämligen

Härligt, då är det nog här problemet ligger ialla fall!! Tack tack

Mvh
Ivar

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Ahaaa... Ok!
Så kan ju vara fallet.
Köpt PBn begagnat och fick inga skivor med..ska ringa och kolla om han har dem, glömde fråga när jag köpte. Blev helt tagen av datorn nämligen

Låter som en bra idé. Det är inte flera skivor heller utan bara 1 dvd som innehåller både mac os x och alla andra program som följde med datorn. Om inte du lyckas med det har ev jag version 10.2.4 som kom ut efter PB12" som borde funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 15:57

Tack Rickard A. !!
Allt fungerade som smort bara man hade rätt skivor.

Jag hade en 10.2.1 version. Provade med 10.2.4 och då gick det utmärkt!

Tusen tack!

1
Bevaka tråden