Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med IP och DHCP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu har jag inte råd att skaffa en router, hur billiga de än må vara, och det leder till en massa strul. Vi är två stycken här i lägenheten som använder Comhems bredband, och vi måste alltså flytta kabeln mellan datorerna.

Problemet är att när jag försöker koppla upp min Mac efter att min polares PC har varit uppkopplad så är det världens krångel med att få en IP-adress. Jag får ett meddelande i stil med:

"xxx.xx.xx.xxx används av x:x:x:xx:aa:ax, xxx.xxx.xxx.x"

(x står för siffra, a stå för bokstav)

Samma problem verkar inte uppstå för PC:n när vi byter åt andra hållet.

Om modemet (från Motorola) har varit avslaget i några timmar fungerar det förhoppningsvis, men annars vill det sig inte förrän jag har strulat med nätverksinställningarna i minst en kvart. Ibland verkar det helt hopplöst, och jag måste ge upp.

Är det någon som vet hur det här fungerar, och om man kan lösa det på något sätt? Det är bara för mycket att hålla på på det här viset månaden ut, tills jag får råd med en router.

/N

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-14 01:30

Stoppa in ett extra nätverkskort för 80kr i din kompis PC och slå på internetdelning. Inga extra program. Sen kan ni surfa båda två samtidigt. Det förutsätter dock att din kompis inte stänger av sin datorn när du vill surfa.

Ett av nätverkskorten kopplas till internetanslutningen och det andra till din dator.

Tack molia, det låter som en bra lösning, såvida det inte kräver Windows XP för att våra burka ska kunna kommunicera. Han kör 98. Jag ska titta på saken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-14 02:15

Det går med Win98 också men det är lite stökigare. i Windows2000 och XP är det mycket lätt, i princip bara ett kryss i en ruta.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-14 13:13

Det som är grejjen är att din kompis inte släpper DHCP-leasen innan han drar ur kabeln, och då blir DHCP-servern kinkig.
Välj Start->Kör och skriv in winipcfg, sen i rutan som kommer upp väljer ni rätt nätverkskort och klickar på knappen där det står "släpp IP-adress" eller något i den stilen.
Sen ska det inte vara några problem för dig att få en adress när du kopplar in kabeln i din dator.
För att få din dator att släppa adressen sen när kabeln flyttas tillbaka behöver du gå in i TCP/IP-inställningarna (har bara provat i X, men jag tror det är lika i 9:an) och ställa om från "Använder DHCP-server" till "Manuellt" så ska den släppa adressen.
Aningen omständigt kanske, men det ska funka.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-14 13:15

I Windows 98 tror jag man måste använda WinGate eller liknande för att dela ut en Internet-uppkoppling, och det kostar väl nästan lika mycket att registrera (är väl en 30-dagars gratis testperiod) som att köpa en liten router.

Underbart! "winipcfg" besparar mig massor av frustation, ilska och krångel. Nu funkar det bra att byta. Tack!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 20:17

Sen kan man ju stoppa i ett nätverkskort i mac:en istället och dela åt det hållet
[Om det är en mac med plats för dylikt)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Sen kan man ju stoppa i ett nätverkskort i mac:en istället och dela åt det hållet
[Om det är en mac med plats för dylikt)

Nä... Det blir nog en router istället, för att slippa ha en dator gående för jämnan. En router behöver ju inte vara särskillt dyr.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Nä... Det blir nog en router istället, för att slippa ha en dator gående för jämnan. En router behöver ju inte vara särskillt dyr.

OSX mår bara bra att stå och harva (och köra sina daily/weekly/monthly etc. i bakgrunden när det är cronat)

1
Bevaka tråden