Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt Hemmanät!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-13 23:02

håller på att bygga om nu och planerar inför nätverket och har här gjort ett förslag jag tycker verkar vettigt.

Tar gärna förslag på bättre lösningar!

Söker fortfarande "rätt" router för jobbet..

Här beskriver jag vad den behöver klara.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 02:36

Varför vill du ha en dedikerad router? Airporten innehåller ju en router och kan också mappa portar. (Om jag minns rätt, är dessutom det trådlösa nätet isolerat från den interna ethernetporten med en brygga.)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 10:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Tar gärna förslag på bättre lösningar!

Snyggt, men vad gör du med alla G3orna om man får fråga? Tänkte du inte ha något brandväggskydd i ditt nätverk? Routern har ofta en liten crappy brandvägg, inget att hänga i julgranen precis. Du skulle kunna köpa en router med SPI brandvägg, men bäst vore nog att köra med någon bra mjukvarubrandvägg i en dator med dubbla nätverkskort. Eller denna NETGEAR FVS318GE ROUTER VPN/FIREWALL 8-PORT 10/100 som har "äkta" hårdvaru-firewall med förberedd för 8 VPN klienter. Kostar 1,025.00_SEK(exkl moms) hos Dustin. Hämta PDF info här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-14 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Snyggt, men vad gör du med alla G3orna om man får fråga? Tänkte du inte ha något brandväggskydd i ditt nätverk? Routern har ofta en liten crappy brandvägg, inget att hänga i julgranen precis. Du skulle kunna köpa en router med SPI brandvägg, men bäst vore nog att köra med någon bra mjukvarubrandvägg i en dator med dubbla nätverkskort. Eller denna NETGEAR FVS318GE ROUTER VPN/FIREWALL 8-PORT 10/100 som har "äkta" hårdvaru-firewall med förberedd för 8 VPN klienter. Kostar 1,025.00_SEK(exkl moms) hos Dustin. Hämta PDF info här

vet inte vad alla ska bli men två blir servrar ivf.. en intern och en www.
Det där med brandvägg vet jag inte helt.. har funderat på en gammal pc med Clark Connect och nån brandvägg men kom fram till att jag helst vill ha en hårdvaru router.

SÅ tills vidare får jag nog klara mig med den halvstaskiga som finns i D-Link 704 som jag bestämt mig för att köpa nu

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-14 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av LFH
Varför vill du ha en dedikerad router? Airporten innehåller ju en router och kan också mappa portar. (Om jag minns rätt, är dessutom det trådlösa nätet isolerat från den interna ethernetporten med en brygga.)

Har en airport Generation 1 med bara en RJ45 kontakt

Men menar du att Pismon inte kommer kunna skriva ut på nätverksskrivaren?
Det är i stort sett ett måste:(

Men jag tycker att den absolut borde nå den!?:confused:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Har en airport Generation 1 med bara en RJ45 kontakt

Men menar du att Pismon inte kommer kunna skriva ut på nätverksskrivaren?
Det är i stort sett ett måste:(

Men jag tycker att den absolut borde nå den!?:confused:

Ok, då förstår jag - gen 1 är före min tid som Applefantast Anmärkningen om brygga var avsedd att framhålla en finess: Trafik mellan ethernetportarna (gen 2) läcker inte automatiskt ut i "etern" och kan alltså inte sniffas trådlöst. (Inget problem med skrivaren, således.)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-14 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av LFH
Ok, då förstår jag - gen 1 är före min tid som Applefantast Anmärkningen om brygga var avsedd att framhålla en finess: Trafik mellan ethernetportarna (gen 2) läcker inte automatiskt ut i "etern" och kan alltså inte sniffas trådlöst. (Inget problem med skrivaren, således.)

Hehe, jag bor tyvvär på ett ställa där changsen att nån hittar mitt WAN är väldigt liten har själv åkt runt här med pismon och inte hittat ett enda..synd =/

Hur kommer du ha råd med elräkningen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-14 13:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hur kommer du ha råd med elräkningen?

Vem säger att jag har det?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-14 14:40

Vad ska du ha alla burkar till?
Dom gamla G3:orna mest då...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-14 15:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Vad ska du ha alla burkar till?
Dom gamla G3:orna mest då...

en internserver, en ftp/webb/carracho
resten vet jag inte säkert

snackade med päronen igår och då kom vi fram till att det kanske blir såhär istället

http://buck.zapto.org/hemlig/network2.jpg

OT: Hur stänger man av routning i Airport gen 1? ( du sa at du körde så i e annan tråd)

Senast redigerat 2003-09-14 16:07
1
Bevaka tråden