Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta en bra WLAN-router?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Det är dags att göra sig trådlös(are) hemma, och nu är turen kommen till det interna nätverket. Jag har hittat denna gynnare på Macoteket:

NetGear MR814 basstation

Är det ett bra köp? Det kommer inte enbart vara airportkort som använder den, det kommer finnas helt andra också. Dock kommer alla vara 802.11b, men min fråga gäller främst huruvida denna är kompatibel och bra för att passa in på många kort. (Jag är medveten om att alla SKA funka ihop, men i praktiken finns det lite olika dialekter även inom samma standard...)

Så vad säger ni? Är den ett bra köp för 811 kr (inkl moms), eller ska jag satsa på någon annan?

Fredrik

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-13 13:54

Den är ju ganska snygg iallafall.
Jag har inte testat några wLan-prylar från Netgear, men däremot från D-Link.
Det som kan vara värt att kolla upp i förväg är om den kan routa appletalk mellan trådlösa nätet och det fasta. Kan bli problem om du vill dela ut appletalk-skrivare och liknande annars...

  • Medlem
  • 2003-09-13 13:56

Gör en sökning här på 99mac, det finns massvis med trådar om just denna produkt.

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det som kan vara värt att kolla upp i förväg är om den kan routa appletalk mellan trådlösa nätet och det fasta. Kan bli problem om du vill dela ut appletalk-skrivare och liknande annars...

Jag har en Netgear MR814GE och den klarar inte att routa appletalk mellan WLAN och LAN. Men vad jag har hört, så är det i princip endast Apples basstation och någon leverantör till, som klarar det. Möjligtvis att några av Netgears äldre modeller klarar det (314).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 14:04

Jag äger just en sådan och den fungarar klockrent. Hade lite problem i början, men fick svar från supporten att jag skulle uppdatera firmwaren på routern. Sedan dess har allting rullat på bra. Jag har min PB kopplad i nätverk till PC:n i huset som dessutom får agera skrivarserver så jag slipper koppla in skrivaren varje gång jag vill skriva ut någonting. Internetanslutningen delas förstås också och har man, som jag, Telia ADSL så håller routern uppkopplingen vid liv hela tiden så man slipper logga in i fortsättningen. Kan rekommendera denna, helt klart!

1
Bevaka tråden