Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken spelkonsol ska man köpa

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men jag gör väl ett försök under 'spel'...

Vad ska man köpa om man vill kunna spela de coolaste spelen? Xbox? PlayStation 2? GameCube? Ge mig några tips och lite tips på roliga spel om ni har några...

Har ingen av dessa men vet att X-Box är klart bäst!

Det går inte att slå den prestandan! Även att det är Microsoft som tillverkar dem.

Har hört att dom t.om. förlorar på att göra dom för dom är ju billiga som skam men det är nog bara för att komma in på konsolmarknaden.

Annars väntar man ju på iConsole eller iPlay

  • Medlem
  • 2003-09-12 19:39

Är du ute efter att spela spel på din konsol (och inte spela DivX och sådant som en modifierad XBox klarar) så är det Nintendo GameCube som gäller enligt mig.

/majk

  • Medlem
  • 2003-09-12 19:55
Citat:

Är du ute efter att spela spel på din konsol (och inte spela DivX och sådant som en modifierad XBox klarar) så är det Nintendo GameCube som gäller enligt mig.

/majk

är jag helt ute och cyklar om jag påstår att GameCube har det minsta spelutbudet !?

sen får jag även säga att xbox handkontroll e grymt underskattad.

  • Medlem
  • 2003-09-12 20:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jokke
är jag helt ute och cyklar om jag påstår att GameCube har det minsta spelutbudet !?

sen får jag även säga att xbox handkontroll e grymt underskattad.

Du har säkerligen inte fel jag vill dock göra gällande att det inte är storleken på spelutbudet - utan kvalitén på detsamma som är avgörande.

Angående handkontrollen så tycker jag att den till XBox är sämst av de tre, i viss mån är det givetvis en vanesak, men jag tycker GameCubes är bättre.

/majk

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-12 20:32

Jag och flera runt mig har PlayStation 2 och är väldigt nöjda med denna svarta låda. Tror t.o.m det sitter en PowerPC i den, inte riktigt säker dock.

Fungerar utmärkat att kolla på DVD i också. Har digital/optisk utgång för 5.1-ljud. DVD saknas hos GameCube (utan tillägg). GameCube är däremot bra för mindre barn pga att den har Mario-spelen mm som dom älskar. Det finns ju andra spel till den också men inte alls så mycket som till PlayStation.

En grym fördel med PlayStation är också att det finns en mycket stor begagnat/bytes-marknad. Jag har själv sålt och bytt spel. Kalas.

Det är också ett brett utbud av spel till PlayStation, pang-pang med och utan våldsamma blodbad, sport, dans-grunkor, EyeToy där du använder din kropp för att styra (en kamera analyserar dina rörelser).

Den har FireWire också! Bara det får ju varje Mac-användare att bli lite upphetsad.

Personligen upphetsar inte XBox speciellt mycket. Så stor skillnad är det inte. Att det dessutom finns ett Micro$oft-märke på den är ju klart motbjudande.

Min personliga favorit är spelet Getaway. En del nördar tycker den är svår att styra. Visst. Det är dom flesta spel. Man vänjer sig. Helt otroligt bra gjort. Grafik super. Men framförallt så är AI-delarna fantastiska. Man kör mitt i tjock trafik där bilarna uppför sig som i verkligheten (har visserligen inte kört i 200Km/h i London men man kan ju alltid fantisera vad som skulle hända). Getaway är inte bara pang pang utan man måste också använda hjärnan en aning. Man kan också bara köra omkring i London och se sig om.

På gång är också True Chrime. Där är hela Los Angeles uppbyggd med streamande grafik (slipper laddtider). Det spelet väntar jag på dagligen. Skall köpa det dirket det släpps om någon månad eller så.

Andra kul spel är bilspelen. En ny version av Grand Turismo kommer i version 4. Grafiken i 3:an är grym. 4:an verkar trots detta rejält mycket bättre. Rallyspel som WRC, Rally 3 och Colin McRae är också mycket bra. Grand Tursimo kan man köra mot varandra även med FireWire-kabel. Fördel är att man får en TV var istället för att dela på TV. Att dela på TV är egentligen ingen bra lösning. Blir för dålig grafik.

Jag förslår varmhjärtat Playstation 2.

Ett tips om du är osäker är att gå till en spelhall och prova innan. Vet inte var du bor men det finns sådana i större städer där man kan betala några tior och testa t.ex Playstation.

Game Boy Advance SP med Golden Sun 2 och Advance Wars 2 är väldigt kul, en konsol att använda precis överallt!

Gå efter spel utbudet.

Alltså vilka spel vill du spela och finns dom till den konsolen.

  • Medlem
  • 2003-09-12 22:22

Xbox tycker jag att du ska skaffa dig.
Jag har en själv.
Patchat om den och lagt in en större hdd (80 GB).
Spelar nu spelen direkt från Hdd.
Har just nu ca 40 spel i boxen.
Kanon kul.

//Bodda

Att Nintendo GameCube har ett dåligt spelutbud vill jag påstå är en myt. Visst stämmer det att det finns en otroligt stor mängd spel till PS2, men egentligen, who cares? Man är bara ute efter de riktigt bra titlarna ändå. Nuförtiden släpps oftast de riktigt stora spelen till alla tre konsolerna. Spel som True Crime, Soul Calibur samt FIFA- och NHL-spelen ifrån EA games kommer till alla plattformarna. I vissa fall finns det titlar som är exklusiva till vissa konsoler, t ex Halo till Xbox och Grand Turismo till PS2.

Nintendo har dock vissa titlar som är exklusiva för dem själva och som är otroligt bra, t ex Zelda - The Wind Waker och Metroid Prime. Även om Super Mario Sunshine inte levde upp till förväntningarna så tror jag att Mario Kart: Double Dash till GC kommer bli grymt bra, i alla fall om man är ute efter ett spel man kan lira mot polarna dag och natt utan att tröttna.

Att GC skulle vara en konsol för småbarn tycker jag också är en myt, alla stora titlar släpps som jag tidigare nämnt till alla tre konsolerna. Vissa Resident Evil-spel släpps till och med exklusivt till kuben.

Handkontrollerna till GC tycker jag helt klart är skönast att lira med. Xbox går bort totalt för min del tyvärr, stora klumpiga kontroller som jag inte har mycket till övers för. GC har även, enligt mitt tycke, en cool design och ett smidigt format. Både PS2 och Xbox känns stora och otympliga.

Även om Xbox har helt klart bäst prestanda på pappret har maskinen inte imponerat mycket på mig. Även om GameCube är en uppstickare tycker jag helt klart bäst om den. PS2 hamnar på en solklar andraplats medan Xbox hamnar på bottenplacering hos mig.

Jag vet att många andra INTE delar min mening...

//fredrik

1. PlayStation 2
2. Xbox
3. PlayStation

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Jag och flera runt mig har PlayStation 2 och är väldigt nöjda med denna svarta låda. Tror t.o.m det sitter en PowerPC i den, inte riktigt säker dock.

Det är GameCubes "Gecko" PPC processor du tänker på.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-12 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jokke
är jag helt ute och cyklar om jag påstår att GameCube har det minsta spelutbudet !?

Men hallå, kör du Mac för programutbudet?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 23:26

i min tv-hylla får cuben numera kämpa för sin existens med en gigantisk xbox, som i jämförelse med den nätta gamecuben ser ut som ett riktigt skrytbygge. (storhetsvansinne, bill?)
dock är det en mycket bra spelmaskin, även om jag införskaffade min främst för filmlagrings/visnings möjligheterna o.s.v. kontrollerna är rent löjligt att jämföra, det är som att jämföra känslan av att köra en traktor och en porche. (inte för att jag har körkort, men ändå)

spelutbudet då? tja, hugget som stucket. för en ny gamer kanske det är rätt lika, men jag som vuxit upp med nintendo (nes, snes, gameboy..) ser helt klart mer fram emot en uppföljare på metroid, mario eller zelda än en konvertering av medal of honour eller red faction från pc. barnspelsgrejen kan man ju bara lägga ner, att världens bästa skräckserie genom tiderna, resident evil, kommer i exklusiva titlar och att ett av förra årets absolut mest hyllade spel, Eternal Darkness var till cuben säger det mesta.

som renodlad spelmaskin för den som uppskattar de mest klassiska spelserierna + en del nya grejer är cuben helt rätt.

som multimediamaskin vinner xboxen klockrent, om man moddar den, dvs. som jag ser det är det främst de renodlade actionspelen som regerar på boxen.

ps2 för den som inte kan bestämma sig, den som vill ha mellantinget. det är tydligen också det dom flesta vill ha.. fegisar!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 23:48

Jag kan inte hålla med om att gamecuben skulle ha ett sämre spelutbud än någon annan konsol. Självklart om du går in på stor och liten hittar du ett större utbud till både playstation 2 och x-box men detta handlar enbart om försäljningsiffror. Det är ingen hemlighet att både x-boxen och PS 2:an har sålt miljoner gånger fler konsoler än gamecuben.
Jag har alla 3 och tycker att gamecuben är helt överlägsen dom andra två främst när det gäller handkontrollen och spelkännslan. Ett spel som jag av nån anledning har tilla alla tre konsolerna är fiffa 2003. På det spelet vinner GC i alla kategorier.

Och vill du sponsra M$ och ha ett rymdskepp på tv bänken slå till på x-boxen. PS 2:an har funnits ute i handeln ganska länge och uppfyller inte riktigt samma grafik och spelprestanda som GC och X-box.

Om du vill ha en renodlad spel maskin skaffa ganecube. Vill du kunna spela Colin McRay rally skaffa x- box (det finns bara till den konsolen). eller pc.

Lycka till.:p

/Erik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-12 23:50

Har nog rört ihop det lite med processorn där till PS2. Kollade specar på PS2 och dom var klart bättre än G3an (på den tiden och kanske även idag...). Tack för påpekande Andersson.

Måste också påpeka att Playstation är otroligt smidig och inte klumpig som någon nämde. Det passar perfekt i ett stereo-skåp, på t.ex videon. Den går både att ställa på höjden eller ha liggande.

Skall man dock ha den för att titta på DVD i sängkammeren kan en lite varning vara på plats. Den har en fläkt som låter lite grand. Kan vara irritrande för en del.

Dock igen... DVD med 5.1 ljud, optiskt direkt till förstärkaren. Inte fy skam.

XBox är ju inte något alternativ för en Mac-användare det måste ni ju ändå inse.
Den hör hemma i papperskorgen. Microsoft får allt komma med nåot eget nytt istället för att kopiera andras ideer hela tiden. Då kan jag tänka mig att skaffa något från dom. Men den dagen lär väl aldrig komma.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-12 23:54

Colin McRae endast för XBox/PC? Hallå! Det har funnits ett bra tag för PS2. Har själv spelat det.

Jag håller själv på med spelutveckling för PC och konsoller. Har spelat en hel del dataspel i mina dar och min reflektion är följande:

PC, PS2 och XBoxen samt även till viss mån GameCuben översvämmas av spel som är kopior av kopior av kopior... Speltitlar man sett in absurdum om och om igen. Med det menar jag att ända sedan Marathon och Doom så har spelidén hos PC-spelen inte förändrats i stort. De allra flesta spel är nya derivat av gamla bästsäljare som rallyspel eller olika first player shooters.

Till PS2:an finns mycket riktigt det utan konkurrens största spelutbudet. Kvalitén på de titlar som släpps till PS2:an är dock enligt mig många gånger rätt bristfällig. sunkiga kontroller och ogenomtänkt interface är många gånger problem som skadar spelupplevelsen. Någon som försökt spela GTA3 eller Vice City på PS2 torde veta vad jag snackar om.

GameCuben har oerhört många titlar som bara finns till denna plattform. Många av dem är oerhört "naiva" i den meningen att huvudpersonena ofta är gulliga små apor (super monkeyball) eller små pojkar med svärd (Zelda). Det jag många gånger förbisåg när jag förut ratade dessa spel var värdet av Gameplay. I princip alla Nintendos titlar är oerhört väl genomarbetade både vad gäller spelidé och handkontroll. Dessutom är de ofta oerhört roliga att spela. Det är underhållning helt enkelt!

Många stirrar sig blinda på bits 'n bytes när de ska välja konsoll. Microsoft har spytt ut specar på sin XBox åt höger och vänster. Specarna är dock inte allt som avgör hur spelen ter sig. Mycket ligger också hos de utvecklare som gör spel till plattformen. Här är GameCuben rätt strikt hållen från Nintendo vilket borgar för att utvecklare faktiskt klämmer ut den prestanda som boxen erbjuder!

För lite över en månad sedan skulle jag inte varit övertygad, men jag har nyligen genomlevt en smått religös upplevelse av vad Gamecuben har att erbjuda. Den har grym hårdvara för spel med grafik som enligt mig helt klart ligger i liga med XBoxen och som i många titlar enligt mig klart överträffar densamma. Kontrollerna är sjukt bra utformade (testa och kör Zelda eller Metroid Prime så förstår ni vad jag menar). Sist men inte minst så finns alla stora FPS även till GC om det är det man är ute efter, så varför begränsa sig till PS2 eller XBox när man med en GameCube kan få den uppsjö av underbara (barnvänliga:)) Nintendotitlar!

Go for GameCube!!!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 10:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Det är ingen hemlighet att både x-boxen och PS 2:an har sålt miljoner gånger fler konsoler än gamecuben.

Jag trodde det var en hemlighet. Nu var det länge sedan jag letade upp någon statistik, men senast jag gjorde det var PS2 överlägsen och GameCube och XBox låg och skrapade mot varandra långt långt långt efter.

Nu är försäljning inte allt, och spelutbudet kan man glömma på PS2 (så mycket skit att man storknar). Hade jag inte haft ett ställningstagande mot The Microsoft Way of Business™ så hade jag kanske köpt Xbox, nu har jag en PS2 och är grymt nöjd (Formula One och Gran Turismo äger min konsoll), medan GameCuben verkar ha lite för mycket gräll färgskala i sina spel överlag. Kanske en myt jag gått på dock.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-13 10:15

Jag har köpt mig en XBox och är helt nöjd med den, ska modda den någon dag också bara för att kunan se lite divx filmer osv på den med då mitt huvudsakliga syfte med den var att kunna köra lite bilspel samt se divx.

Jag köpte en extra kontroll samt några spel blev väl en slutsumma på cirka 3000kr (jag köpte dock inte på nätet utan i affär) och då slapp jag köpa minneskort då jag kunde spara på disken vilket jag tyckte var bra samt att jag sparade någon hundralapp på det också.

Så för de behoven jag har så täcker XBoxen gott och väl mina behov. PS2 anser jag väl ha fördelen av att spela dvd direkt out of the box och tydligen så kan man köra 5.1 ljud också out of the box. På XBox måste man köpa tillbehör för att dra nytta utav detta.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 10:17

Det snackades lite om att det satt en PPC-processor i någon av dessa konsoller... Det borde väl vara anledning nog att inte köpa en sån? Ni kan väl inte påstå att PPC har varit synonymt med någon vidare prestanda?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-13 10:19

Det sitter en i GC tror de var en bantad G4.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Och vill du sponsra M$ och ha ett rymdskepp på tv bänken slå till på x-boxen.

Är det inte så att MS förlorat pengar på varje XBox?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Är det inte så att MS förlorat pengar på varje XBox?

Jo, men tanken är väl att de slantarna ska komma tillbaka i spelförsäljningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 12:49

Det ska bli spännande att se vad PlayStation 3 kommer med för godis!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det ska bli spännande att se vad PlayStation 3 kommer med för godis!

Hörde att dom nya konsollerna som kommer längre fram kommer att kosta skjortan (X-Box 2 och PS3).

Runt 6000-10000. Någon som kan bekräfta ryktena?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-13 17:27

Jag saknar plattformsspelen från SNES-tiden. Numera ska exakt allt vara i 3D, det tycker inte jag riktigt om. Så om jag skulle skaffa en konsol (vilket jag förmodligen kommer att göra) så blir det en GameBoy Advance SP.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 18:38

Det som jag tycker talar mest för GC är framförallt handkontrollen, den är otroligt bra. PS 2:ans handkontroll tycker jag alldrig har varit bra, fattar inte varför dom inte har gjort om dom sedan PS1:an det är ju totalt omöjligt att använda dom analoga pinnarna. X-boxen ska vi inte prata om deras handkontroller suger fett. (vet ej om den numera levereras med rev 2 modellen dom är bättre). Men vill man ha ett allt-i-ett paket typ en on-off pece så tycker jag att man ska köpa x-box vill du däremot kunna njuta av ditt spelande och ha en smakfull pjäs bredvid tv:n ska du slå till på en GC med zelda the windwaker.
Kolla här http://www.tvspeloteket.com/
2199 Konsol samt zelda

/Erik

Citat:

Så om jag skulle skaffa en konsol (vilket jag förmodligen kommer att göra) så blir det en GameBoy Advance SP.

Har precis införskaffat en GBA SP och är helnöjd! Förvisso har jag bara två spel än så länge, men GBAn kommer att förkorta mina långa och tråkiga resor kors och tvärs.... riktigt kul, lite nostalgi också...

Smaken är som baken, även i detta fall, verkar det som. Jag har testat ett GC och fastnade inte riktigt för spelkänslan. De två spel jag testade var Mario Sunshine och nån JetSki spel, antar att det kanske inte var några höjdar spel och jag ska testa mkt mer innan jag bestämer mig.

Just nu lutar det åt PS2, några plus på den fronten är ju DVDn och ett stort spelutbud - rally spel och liknande är det jag är mest förtjust i och jag skaffar gärna en sjö av rally spel att ta mig igenom... Men vad det blir återstår ännu att se...

Bevaka tråden