Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac har fått ett nytt hem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en tids problem med att nå våra servrar har vi nu bytt webhotell (igen). En mängd åtgärder har gjorts och fler väntar den närmaste veckan för att åter nå en stabil drift.

  • Medlem
  • 2003-09-11 17:39

Jaha, ... vad ska man säga? Stabilt?
Varför kommer man inte in på 99mac på det vanliga viset genom att klicka på länken som man alltid har gjort. Jag kollade på macnytt.com och där stod det en annan länk till 99mac.
På vilket sätt är detta stabilt?

Flytten pågår fortfarande, vi väntar på att NIC-SE skall uppdatera domänen speedmania.se med nya DNS-data. Dom lovade oss att det skulle vara klart vid 14.00 men så har ännu inte skett.

Just nu surfar vi direkt till IP-numret, men mycket tillfällig lösning, men jag kunde inte vara utan 99mac längre.

Hela historien med DMZ, webhotellet vi bott på under 21 dagar, är väldigt sorglig.

Som positiv punkt kan jag säga att jag aldrig kört på en snabbare internetlina än den vi använder från och med nu. Jag testade att ladda ner lite grejer ifrån Sunet och fick mer än 40Mbit/sek!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Hela historien med DMZ, webhotellet vi bott på under 21 dagar, är väldigt sorglig.

Jag tryckte deras visitkort i tisdags. Gjorde dem riktig dåliga...

  • Medlem
  • 2003-09-11 19:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Flytten pågår fortfarande, vi väntar på att NIC-SE skall uppdatera domänen speedmania.se med nya DNS-data. Dom lovade oss att det skulle vara klart vid 14.00 men så har ännu inte skett.

Just nu surfar vi direkt till IP-numret, men mycket tillfällig lösning, men jag kunde inte vara utan 99mac längre.

Hela historien med DMZ, webhotellet vi bott på under 21 dagar, är väldigt sorglig.

Som positiv punkt kan jag säga att jag aldrig kört på en snabbare internetlina än den vi använder från och med nu. Jag testade att ladda ner lite grejer ifrån Sunet och fick mer än 40Mbit/sek!

Det var inte segt minsann!:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag tryckte deras visitkort i tisdags. Gjorde dem riktig dåliga...

Hehe

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Som positiv punkt kan jag säga att jag aldrig kört på en snabbare internetlina än den vi använder från och med nu. Jag testade att ladda ner lite grejer ifrån Sunet och fick mer än 40Mbit/sek!

Ja jag upplever också att 99mac faktiskt är kvickare än nånsin. Vet inte om det beror på att vi är så få just nu eller på linan, men kvickt är det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 01:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Flytten pågår fortfarande, vi väntar på att NIC-SE skall uppdatera domänen speedmania.se med nya DNS-data. Dom lovade oss att det skulle vara klart vid 14.00 men så har ännu inte skett.

Hängivna 99mac:are skall förstås ha adressen inlagd i /private/etc/hosts (och Björnström varsko oss vid ev framtida byte)

Är det då DNS:ernas fel att det går så sjukt långsamt här idag? Att ladda en sida tar flera minuter om det ens går. Eller är det Safaris fel? Safari rapporterar av och till fel (typ "Completed opening the page with 2 errors" som jag fick på den här skriva-inlägg-sidan).

[Update: Det är DNS-problemet. Om jag kollar i Safaris Activity-logg så beror felen på att visa länkar på sidorna går till 99mac.com (felen) och då väntar tills det blir timeout, medan resten är relativa och alltså använder IP-adressen)

Jag har fått flera kommentarer som säger att ""#¤"#¤ var 99mac går snabbt nu".

NIC-SE rapporterar: klockan 12.15 uppdateras deras huvud-DNS och därefter _bör_ vi vara tillbaka igen!

Just nu ligger i stort sett alla tjänster jag har på en enda server vilket naturligtvis ger mer belastning. Under en 14-dagars period kommer saker att flyttas ut till andra servrar. Till exempel kommer Recycler och dom andra shop-projekt vi jobbar med på Retailer att hamna på webhotellets Unix-burkar.

MySQL-databasen och mailservern kommer också flyttas till en annan databas så jag hoppas att vi kan få kanske 50% mer prestanda ur 99mac:s webbserver på sikt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 12:08

Tack för allt tålamod med att hålla liv i detta underbara ställe

Nu har NIC-SE uppdaterat sina register. Det innebär att du inom 24 timmar kommer få ett fullt fungerande 99-nätverk!

(ett fult alternativ är att ni ändrar era DNS-inställningar så att ni använder 193.15.191.241 som DNS-server, då fungerar det nu omedelbart)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-12 12:47

Bra jobbat alla inblandade!!

-T

YES! Nu rockar det på rejält!

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-09-12 14:31

I love rock'n'roll

Härligt, nu går det undan...

Allt fler verkar ha hittat hit.

En grej med linan: enligt teknikern på webhotellet har vi endast 2 hopp ifrån GIX:en med 100Mbit hela vägen. Det är nog därför som det rullar på rätt bra

Spänn fast servern ordentligt... nu ere många som haft abstinens...:D

Nu är man pratsugen! Det är inte riktigt samma stuns i att prata med folk på riktigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-12 16:26

Var står servern nu? Inga bilder?

Annars kan jag bara hålla med alla andra om hastigheten... går väldigt snabbt! Härligt!

Servern står nu i Internet5:s webbhall som är supernajs med allt man kan tänka sig: Kyla, UPS:er, brandskydd (Halongas?), feta rack och switchar och framförallt 100Mbit internetanslutning. Den finns på Norra Stationsgatan i Stockholm, ovanpå Mc-varuhuset för dom som vet var det ligger någonstans.

Tyvärr kostar det numera rätt mycket att driva forumen - dom drar så jäkla mycket bandbredd.

Vi får 10GB trafik "gratis" när vi placerar servrarna i racken men 99mac slukar rätt mycket mer så vi får se vad notan slutar på efter 1 månads drift.

Yay!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-12 16:50

Grattis till det nya hemmet!

Verkar funka bra redan hoppas att Internet5 blir en bra host!

PS: Gör som många andra koppla till en SMS tjänst så att folk kan donera en slant via mobben för detta utmärkta forum så att allt går runt!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Servern står nu i Internet5:s webbhall som är supernajs med allt man kan tänka sig: Kyla, UPS:er, brandskydd (Halongas?), feta rack och switchar och framförallt 100Mbit internetanslutning. Den finns på Norra Stationsgatan i Stockholm, ovanpå Mc-varuhuset för dom som vet var det ligger någonstans.

Tyvärr kostar det numera rätt mycket att driva forumen - dom drar så jäkla mycket bandbredd.

Vi får 10GB trafik "gratis" när vi placerar servrarna i racken men 99mac slukar rätt mycket mer så vi får se vad notan slutar på efter 1 månads drift.

Kan tänka mig att servern mår bra där. Det är väl kanske så man skulle vilja ha det om man var en!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 17:46

99mac har faktiskt blivit grymt snabbt nu! Underbart!

  • Medlem
  • 2003-09-12 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
99mac har faktiskt blivit grymt snabbt nu! Underbart!

Håller med! Det här verkar riktigt lyckat! Så häärligt snabbt det går!!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Tyvärr kostar det numera rätt mycket att driva forumen - dom drar så jäkla mycket bandbredd.

Vi får 10GB trafik "gratis" när vi placerar servrarna i racken men 99mac slukar rätt mycket mer så vi får se vad notan slutar på efter 1 månads drift.

Dags för den frivilliga "99kr-kampanjen" igen kanske. Har just själv rensat mitt samvete eftersom jag inte pröjsat något förr. Det finns säkert fler som, liksom mig, känner att man borde hjälpa till med den lilla lilla summan för att denna mycket användbara och trevliga mötesplats ska få en chans att gå runt.

Edit: ska kanske tillägga att det är PG 416 57 36-2 som gäller. Mottagare Speedmania 2000.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-12 19:39

fett snabbt nu

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-12 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Dags för den frivilliga "99kr-kampanjen" igen kanske. Har just själv rensat mitt samvete eftersom jag inte pröjsat något förr. Det finns säkert fler som, liksom mig, känner att man borde hjälpa till med den lilla lilla summan för att denna mycket användbara och trevliga mötesplats ska få en chans att gå runt.

Edit: ska kanske tillägga att det är PG 416 57 36-2 som gäller. Mottagare Speedmania 2000.

*Björnström* !! Detta visste jag inte kan inte du dra igång en liten kampanj om så att Forumet går runt ekonomiskt... tror att dom flesta dagliga läsare och skribenter har råd att lägga in 100:-på 99mac PG nummer?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur vi ska fixa detta. Just nu är det viktiga att vi är online, sedan får jag bekymra mig om finansieringen när jag kommer tillbaka.

Tyvärr tror jag att "99kr kampanjen" inte räcker speciellt långt även om det känns riktigt kul att folk uppskattar siten så mycket att man frivilligt betalar in beloppet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi får 10GB trafik "gratis" när vi placerar servrarna i racken men 99mac slukar rätt mycket mer så vi får se vad notan slutar på efter 1 månads drift.

Om jag räknade rätt innebär det 30kbps i genomsnitt....:(
Är det gratis, eller är det det som ingår i grundavgiften?
Låter som att det kan bli dyrt.... Framför allt när det är MacWorld-keynote.

Vi hade en kund med 1Gbps-koppling på Telias backbone.
De hade dynamisk bandbredd och betalade utifrån det.
De drev en grymt populär site kring dataspel. (5 miljoner registrerade användare?) Bland annat tillhandahöll de speluppdateringar.
De var tvugna att strypa trafiken i brandväggen till några hundra megabit, för att inte gå bankrutt.
Det gjorde de till slut i alla fall.....

Bevaka tråden