Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har fått sin G5a!?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

!? har int hört något på leveransfronten - så jag blev lite nyfiken på om ngn på 99mac har fått dunderburken?

Citat:

Nästa preliminära leverans 15/9

hur får man fram "preliminär leverans"? jag ser bara att min burk är under "being assembled" på "Apple Order Status"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson

25/9 är det som gäller för dubbel propparna!!!

OCH DET STÄMMER

25/9...hm...lön och dubbelpropp samtidigt!!! mental overload

Nästan att man vill köpa den G5:an som finns för försäljning i GBG, bara för at så har man en G5:a..

Men det är ju ingen Dual, så vad sklal jag ha den till då.

Jo jag får kartongen & en G5:a:p

Men the "real" thing är ju ändå Dual 2Ghz.....:D
så nu inväntar vi de sista dagarna tålmodogt.

Alla sladdar från skärmar, ljudkort, extra diskar är prydligt och fint framdragna till platsen där G5:an skall stå.
Först får jag ju installera hårddisken och de minnen jag skaffat sen är det bara plug & play som gäller.

Fast först får jag ju installera hårddisken och de minnen jag skaffat.

Är det svårt att sätta i hårddisken i G5:an, inga kablar fick jag med iallfall

det skall finnas sladdar i "templet"/lådan

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
det skall finnas sladdar i "templet"/lådan

Bara att sätta in i burken då!
Har funderingar runt internminnen också skall man igentligen behöva så mkt som 2,5Gb internminne.

Alla kompisar som kör på PC tycker 1Gb är NOG på PC och då används dem till hårddiskinspelning etc..

varför skall mac:en kräva så idiotiskt mkt minne, det kan ju inte vara en bra uppbyggnad av G5:an om man måste ha 8Gb. Jo det är väl bra att den kan ha 8Gb men behöver man det IDAG???

Jag vet att OSX kräver mkt, men som sagt jag sitter på en iMac G4 512Mb ram nu och den fungerar klockrent till allt jag testat. Har i.f.s inte kopplat på min studio till den men den skulle nog palla en hel del.

Min G4 stationär som jag sålde hade 1024 i minne klarade nästan allt förutom att det hackade i Xphraze och lite andra VST instrument. när man körde 32 kanaler i 96khz med EQ på alla kanaler samt massa inserts mm

Så det jag vill säga bara!!!

Är inte det här med minne lite till överdrift ???
Klarar man sig igentligen inte på 1,5gb internminne kommer jag ö.h.t känna av om jag har 2,5G eller 1,5Gb

Någon som VET???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 12:04

Sant, ju mer desto bättre. Men - det finns ju vissa andra begränsningar av hur mycket minne du egentligen har glädje av. Nyttan av extra minne minskar ju liksom exponentiellt hela tiden.

Skillnaden på 128 och 256 är naturligtvis enorm, även mellan 256 och 512 märker du ju en rejäl prestandaförbättring. Men mellan 4 och 8 GB? Är faktiskt en smula skeptisk till nyttan av detta i just en studio.

Sedan får du ju väga ekonomin mot vad du tjänar i tid i realiteten. Själv tycker jag t_ex att 53000 spänn känns en smula dyrt för lite extra minne i en dator. Men om du tror att din ökade produktivitet gör att du inom en rimlig framtid kommer att tjäna in pengarna så…

Om du å andra sidan arbetar med att beräkna rymdfärjors omloppsbanor så kanske även 8 GB känns för lite.

Utan att veta så mycket om musikskapande på Mac så kan jag i alla fall säga att en OS X maskin blir mera kapabel med mycket minne. Men, arbetsuppgifter tenderar att falla i två olika kategorier. Den ena kategorin är när man väntar på datorn och då tjänar man alltid på att datorn blir snabbare. Ex rendering. Den andra kategorin är mera av typen, antingen hänger datorn med eller inte. T ex att grabba video utan att tappa frames. Eller hårddiskinspelning. Då tjänar man ju inget på att ha massa överkapacitet!

Så, om dina arbetsuppgifter för tillfället hamnar i den andra kategorin så skulle jag vänta med att köpa 1GB extra RAM. Morgondagens musikprogram kanske kommer att sluka mera resurser, men vänta då att köpa minne för morgondagens priser är säkert mycket trevligare än dagens.

Senast redigerat 2003-09-10 13:33

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av rasta
[B]

Sedan får du ju väga ekonomin mot vad du tjänar i tid i realiteten. Själv tycker jag t_ex att 53000 spänn känns en smula dyrt för lite extra minne i en

Nu är jag ju inte så dum så jag köper på ApplStore där deras priser är skrattretande..

512Mb minne kostar 900spänn ink moms hos de flesta återförsäljare DDR 400mhz

Så 2,5Gb i maskinen kostar 3.800Kr
4*512Mb men kommer det märkas än om att man köper 2*512 istället och de interna 512 totalt 1,5Gb 1800Kr

Så det handlar om 1800kr i mitt fall inte mkt pengar men kommer de extra 1024 märkas i Cubase SX 2.0 jag har svårt att tro det.

och att köpa minne för skoj skull näää kan använda 1800 spänn till något annat isåfall.

till musik & hårddiskinspelning räcker 1.5 GB låångt. Vet inte om man använder arbetsminnet så mycket med dessa applikationer...det är väl snarare till 3D-program, video och annat som har mycket i RAM...

Men, visst - vill du köra FCP, Photoshop 500 MB-filer, DVDstudiopro, Logic med 324,5 kanaler wavesfilter på varenda kanal - då behöver du nog mkt minne (samtidigt dvs).

Jag kommer själv köpa till 1 GB till min G5a när den kommer - så jag kör med 1.5 GB totalt. Sen har man ju faktiskt fyra platser över...till framtiden

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 13:37

Gringo: bättre lägga pengarna på Logic i stället för SX då i så fall; Logic är mycket, mycket bättre optimerat.

Cubase är snyggare och det är inte programmet som gör musiken utan den som sitter bakom iallfall för mig.

Så även om Apple köpt upp Logic betyder det inte att de är bäst.
Cubase SX 2 lär vara grymt bra, och Cubase har alltid fungerat för mig. Har haft det sedan Mac OS 7 typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Cubase är snyggare och det är inte programmet som gör musiken utan den som sitter bakom iallfall för mig.

Hur var det nu, var det inte du som för en tid sedan förfärades över att folk valde bildskärm efter utseende och sade att de som använder datorn som arbetsredskap inte kan resonera på det sättet?

Men men, skämt åsido så tror jag att PFs poäng var att Logic skulle kräva mindre av datorn och därför kan vara ett bra alternativ om du nu vill maximera prestanda.

Givetvis är det mannen/kvinnan bakom spakarna som gör musiken, men det gäller ju också att de rätta och effektivaste spakarna finns

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Hur var det nu, var det inte du som för en tid sedan förfärades över att folk valde bildskärm efter utseende och sade att de som använder datorn som arbetsredskap inte kan resonera på det sättet?

Men men, skämt åsido så tror jag att PFs poäng var att Logic skulle kräva mindre av datorn och därför kan vara ett bra alternativ om du nu vill maximera prestanda.

Givetvis är det mannen/kvinnan bakom spakarna som gör musiken, men det gäller ju också att de rätta och effektivaste spakarna finns

En Apple skärm eller Samsung Tft spelar ju liksom ingen roll, men att jobba 5-15 timmar/dag i ett program är skillnad mot vad man har för kant på sin skärm.

Du kanske är sådan som sitter och beundrar Apple´s hårdvara och hur snyggt allt är medans andra utför saker med maskinerna istället.

Jag sa att jag hellre sitter på 2st 19" Samsung 191T skärmar än 1 Appleskärm.

En Samsung är ju bättre på alla spec:ar... kanske inte snyggare för vissa men jag tycker dock de är mer stilrena än en cinemadisplay dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Givetvis är det mannen/kvinnan bakom spakarna som gör musiken, men det gäller ju också att de rätta och effektivaste spakarna finns

Logic ger mig inte insperation, ser grått och allmänt OS 9 mässigt ut.
Cubase för varje uppdatering som släpps säger man WOW... och inspireras av att göra nya saker och utforska programmet, Logic får mig inte ens att vilja starta programmet.

Cubase har ju inte mindre teknik än Logic på något sätt.
Var Logic först ut med stöd för MAC OS X ?????

Cubase är större än Logic... Och att Aplle köpt upp Logic tror inte jag är någon födel.

För det första mister dem PC användarna som är betydligt mer än MAC.
Sen har de ju inget att jämföra med, Steinberg utvecklar för båda systemen och det tror jag är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:26

OK då. Genom att välja rätt leverantör så landar det bara på ca 30000.

Helt sant att det är mannen (eller kvinnan) bakom spakarna som avgör vad som kommer ut i slutändan, och inte verktygen. Har svårt att tro att en Samsungskärm resulterar i att låten spelas mindre på radio…;-)

Det som däremot kan vara värt att notera är att kombinationen Logic/ProTools sedan länge betraktas som industristandard i musikbranschen, och här får man ju väga nyttan av kompatibilitet mot egna personliga preferenser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
OK då. Genom att välja rätt leverantör så landar det bara på ca 30000.

Helt sant att det är mannen (eller kvinnan) bakom spakarna som avgör vad som kommer ut i slutändan, och inte verktygen. Har svårt att tro att en Samsungskärm resulterar i att låten spelas mindre på radio…;-)

Jag har aldrig påstått det heller!! Säger att ett program kan vara a eller o när det gäller design, men att välja skärm bara för att den skall passa en G5:a är ju löjligt om man inte tittar på vad man får utan hur den ser ut.

Det som däremot kan vara värt att notera är att kombinationen Logic/ProTools sedan länge betraktas som industristandard i musikbranschen, och här får man ju väga nyttan av kompatibilitet mot egna personliga preferenser.

Om man skall gå efter vad som är standard så är PC mer standard än macen tyvärr.

jag har länge sneglat mot logic...men - jag är inte så aktiv i mitt muciserande så det spelar i sammanhanget ingen roll tror jag.

reason är tidens melodi - för mig i alla fall...jag skulle vilja ha vst-support och hårddiskinspelning i reason 3.0...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:34

Hoppsan, det var visst en öm tå jag trampade på!

Utan att starta ännu ett plattformskrig måste jag dock säga att dina cubase-argument var "intressanta" (läs: något krystade). Ett av dina skäl var dock klart övertygande: Du trivs bättre i Cubase. Det är det bästa argumentet, givetvis skall du använda det program som du tycker fungerar bäst för dig!

Vad jag (och PF?) försökte säga var att Logic troligen kan ge dig mer kräm ur datorn, vilket minskar datorkraven - och det var väl vad du delvis var ute efter? Därför tycker jag att det är klokt att kika på Logic och därför skrev jag mitt inlägg. Logic har dessutom en rad andra fördelar (ProTools, någon?), men om du trivs bättre i Cubase (och inte behöver den prestandaförbättring som Logic ev skulle innebära)är det givetvis Cubase du skall använda. Självklart!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 14:37

"...PC mer standard än macen tyvärr."

Inte alls, inte alls. Mac är (väst)världsstandard inom professionell musikproduktion.

Logic var (och är) för övrigt först med BRA stöd för MacOS X.

Och anledningen till att de lämnade PC-sidan var denna:

30% försäljning - PC
70% support - PC

30% support - Mac
70% försäljning - Mac

När Apple kom och lockade med sitt anbud lär Gerhard Lengeling & Company inte haft så svårt att bestämma sig.

För övrigt gäller säkert även:

>70% piratkopiering - PC...

Logic 6 är så vitt jag vet inte crackat (än) vilket också höjer programmets status i mina ögon. Dead serious.

Visst kan man gilla Cubase, har själv kört det sedan Ataris glada dagar. Men skulle jag välja idag, till en G5:a, vore Logic så klockrent att jag inte vet vad. ReWire 2 numera å allt, så det integrerar även med min favvis Reason.

Nåväl! Mer musiksnack? Gärna!

www.99musik.com

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Gringo: bättre lägga pengarna på Logic i stället för SX då i så fall; Logic är mycket, mycket bättre optimerat.

håller med...
o när det gäller minne så kör vi en dual tusen i studion med 1,5 GB i minne.
för minne går åt!!
lite pluggar o exs24 så känns det direkt om man har lite fattigt mä minne.

finns det någon switch ifrån cubase till logic? jag har inte pengar att lägga +7000 kronor på logic. måste man ha platinum?

Citat:

Men the "real" thing är ju ändå Dual 2Ghz.....
så nu inväntar vi de sista dagarna tålmodogt.

Haha, true dat..

Logic i all sin ära, men det är som att byta plattform.

Jag har aldrig jobbat i PC och vill inte göra det heller därav stannar jag också i Cubase.

Byte till Logic innebär en viss förändring inget emot, men jag har inte tid att ställa om mig.

Kanske går över om det finns någon vettig anledning inte bara att det är standard.

Många tusen proffstudios använder Cubase, så jag vill bara framföra det att Cubase är inget freeware eller på nåt sätt något program för amatörer det håller lika högt om inte högre nivå än Logic, så det är ju bara vilket man känner sig passa ihop med mest som skall avgöra.

och just nu känns inte det som jag völ byta til Logic, ser inte vad det programmet kan ge mig som inte Cubase kan.

Men visst kommer det att vara mer G5 optimerat och fungera mkt bättre... så är det klockrent att överväga byte, men inte för att Logic skulle ha funktioner som Cubase användaren inte har.


1,5Gb med Logic
3Gb med Cubase ungefär då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
[B]"...PC mer standard än macen tyvärr."

Inte alls, inte alls. Mac är (väst)världsstandard inom professionell musikproduktion.

Yup. Tro mig, jag har spelat in i de flesta stora studior i Stockholm, och har hittills aldrig sett någon Peze där…

Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Yup. Tro mig, jag har spelat in i de flesta stora studior i Stockholm, och har hittills aldrig sett någon Peze där…

Och Stockholm är ju hela Världen!

Inget mig emot om alla använder Mac i sina studios men jag tror inte på det:rolleyes:

ProTools är ju lika kompatibelt med Pc som Mac eller har jag fel?

Cubase för OSX var före Logic....

Polarstudios använde PC, men jag behöver ju inte lista massa större studios som använde vad, men PC finns även om man hatar dem.

Jag skulle också ha sagt att mac är standard för något eller ngra år sedan, men nu längre är det knappast inte det.

Sak samma... men va inte blinda bara för ni sitter på MAC... kom ner på jorden se er omkring PC existerar.. och det fruktansvärt mkt också.

Bevaka tråden