Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD i G3?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-30 18:35

Tjenis guys!

Jag har kopplat en G3/400 i vardagsrummet i syfte att vara MP3server och DVDspelare. Jag hade tänkt byta CDn i G3an med DVD/CD-läsaren i min G4.

Men på Macotekets hemsida, där jag av nyfikenhetssjäl letade efter en DVD/CD-RW, sade de att den sistnämnda endast fungerar med G4 och uppåt. Betyder det att DVD inte stöds på G3?

/A

  • Medlem
  • 2003-09-03 20:48

Jag har en blådåre (350 MHz) med dvd på jobbet. Tror faktiskt att dvd´n är original.
Fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 16:48

G3 stöder DVD, men just den DVD-spelaren kanske inte stöder G3.

De dyrare B/W G3-orna och iMac G3 hade DVD-spelare som standard.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
G3 stöder DVD, men just den DVD-spelaren kanske inte stöder G3.

De dyrare B/W G3-orna och iMac G3 hade DVD-spelare som standard.

Även jag har en G3 (blå-dåre) på 300 Mhz med en alldeles utmärkt orginalmonterad DVD-spelare.

Kanske finns något mjukvarurelaterat problem med bränning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 20:34

Ja, det kanske bara finns drivrutiner till G4-baserade maskiner. Kan ju kanske ha med Firmware att göra (är inte så insatt i sånt...).

Eller så klarar inte G3 av så snabba brännare som den eller så har den fel kontakter eller så är den optimerad för G4 på nåt sätt. Eller så passar den inte i en G3a, men det tror jag inte för G3 B/W och G4 har ju samma design på insidan som jag har förstått.

Det finns många anledningar till varför just den inte skulle fungera för en G3a, men det finns ju andra som funkar för G3 att välja bland.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-07 08:25

Om du skall kunna titta på DVD-film med G3:an beror på grafikkortet. De blåvita G3:orna med DVD hade ett speciellt dotterkort monterat på Rage128-kortet för att kunna avkoda MPEG2. (G4:orna behöver inte det, eftersom G4:an är tillräckligt kraftfull för att hantera det utan extra hårdvara)

Du kan antingen köpa ett dotterkort till ditt ATI Rage 128 från exempelvis PowerPC i Lidköping. Kolla i deras fyndlåda!

Eller så satsar du istället på ett ATI Radeon 7000. Då får du dessutom tillgång till Quartz Extreme. Hör med Martin på Recycler om inte han kan ge dig ett bra pris på ett ATI Radeon 7000.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 08:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Om du skall kunna titta på DVD-film med G3:an beror på grafikkortet. De blåvita G3:orna med DVD hade ett speciellt dotterkort monterat på Rage128-kortet för att kunna avkoda MPEG2. (G4:orna behöver inte det, eftersom G4:an är tillräckligt kraftfull för att hantera det utan extra hårdvara)

Du kan antingen köpa ett dotterkort till ditt ATI Rage 128 från exempelvis PowerPC i Lidköping. Kolla i deras fyndlåda!

Eller så satsar du istället på ett ATI Radeon 7000. Då får du dessutom tillgång till Quartz Extreme. Hör med Martin på Recycler om inte han kan ge dig ett bra pris på ett ATI Radeon 7000.

I've got it allready, thanks (^_^)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Om du skall kunna titta på DVD-film med G3:an beror på grafikkortet. De blåvita G3:orna med DVD hade ett speciellt dotterkort monterat på Rage128-kortet för att kunna avkoda MPEG2. (G4:orna behöver inte det, eftersom G4:an är tillräckligt kraftfull för att hantera det utan extra hårdvara)

Egentligen behöver inte heller G3 det kortet, g3-processorn orkar med dvd-avkodning utan problem. Med lite trixande kan man köra Äpples dvd-player 2, som inte använder sig av hårdvarudekodern. För övrigt tror jag att osx-versionen av dvd-programmet alltid använder sig av processorn för dvd-avkodning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-10 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Egentligen behöver inte heller G3 det kortet, g3-processorn orkar med dvd-avkodning utan problem. Med lite trixande kan man köra Äpples dvd-player 2, som inte använder sig av hårdvarudekodern. För övrigt tror jag att osx-versionen av dvd-programmet alltid använder sig av processorn för dvd-avkodning.

Du har nog både rätt och fel.

DVD-filmuppspelningen var ryckig på min PM G3 350 B/W utan hårdvarudekodern. Jag testade både med den patchade varianten av DVD-player i Mac OS 9 och den senare varianten i Mac OS X.

Bäst fungerar det nog med hårdvarudekoder och Mac OS 9, om nu hårdvarudekodern inte stöds av Mac OS X. Visserligen är 400 MHz G3:a lite bättre än 350 MHz, men riktigt bra blir det nog inte om man skall dekoda i mjukvaran.

Lite osäker blev jag om DVD-playern kan utnyttja hårdvaran på ATI-kortet. Jag har ännu inte testat med min beiga G3:a. Den blåvita har jag inte kvar.

1
Bevaka tråden