Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med konkursat företag....

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på problem.

Jag har gjort en produktion åt ett skivbolag. Plötsligt slutade fakturorna till dem att trilla in på mitt konto. Har försökt komma i kontakt med skivbolaget i c.a 1 månad men utan att lyckas....de är som bortblåsta.

Jag misstänker att de har gått i konkurs, men vet inte med säkerhet.
Hur kollar man upp en sådan grej? Jag har inget deras organisationsnummer men däremot så har jag företagsnamnet och vet att det är ett AB.

Vart vänder jag mig för att få reda på företagets "status"? Eller om en konkursförvaltare har utsetts?

Correction....

Nu har jag organisationsnumret......118 118 var snälla nog att ge mig det!

Så hur gör jag?

  • Medlem
  • 2003-09-09 20:32

Sveriges näringslivsregister kanske erbjuder sådana uppgifter. Här kunde du iaf sparat in telefonsamtalet till 118 118 för att kolla upp organistionsnummer.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-09 20:35

Näringslivsregistret hos PRV

Fast det visar ju bara om konkursansökan har nått PRV.

Vad sägs som att kontakta kronofogden fort som attan?

Edit: jag vinner visst inga tangentbordsdueller ikväll inte...

Om det är ett AB så ska org.nummer stå på brevpapper, offertförfrågningar och dylikt.
Om de inte har det så är det antingen ett skumt företag eller så är det pajsare som inte bekymrar sig med att följa de regler som finns.

Du kan testa om du inte hitta deras org.nummer hos Upplysningstjänst AB, de har en demo som kanske kan hjälpa till. Annars kan du få det från nummerupplysningsföretaget Ahhaaa på telefonnummer 118 100.

Sedan tar du kontakt med ett inkasso-företag eller direkt med kronofogden.

Martin (som driver 99mac) vet säkert mer om detta, förmodar jag. (Han köper ju konkursbon så han borde ha lite koll.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Edit: jag vinner visst inga tangentbordsdueller ikväll inte...

Inte jag heller.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-09 20:42

Fleno, hojta till om du vill ha tag i adresser till de som sitter i styrelsen och företagets revisor (om det nu är ett AB). Kanske du kan få tag i någon ny kontakt den vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-09 23:14

Skaffa konto hos www.upplysningstjanst.se, de är billiga och bra. Just denna gång kanske det är för sent, men det är bra att kolla upp kunder innan man gör affärer med dem.

Inna du skickar faktura till ny kund. Gör en koll på betalningsanmärkningar och ta kreditupplysning, kolla ägare och styrelsemedlemmar så de inte har några betalningsanmärkningar mer än kanske på sin höjd en parkeringsbot. Då är du ganska säker på att de troligen är skötsamma och förhoppningsvis fortsätter vara det.

Det är väldigt enkelt - jag gör ju detta hela dagarna.

1. Ta reda på deras organisationsnummer.

2. Ring PRV och ta reda på var dom har sitt säte. Det är avgörande för du måste ringa till rätt tingsrätt.

3. Ring till tingsrätten i den stad/län och be att få tala med konkursavdelningen.

4. Ge dom orgnumret så talar dom om huruvida bolaget är satt i konkurs och även vem som är konkursförvaltare (inkl tfnnummer osv).

5. Ring förvaltaren och ställ lite frågor. Säg att du har en fordran på bolaget.

6. Om dom har kursat och har leasade prylar så kan du väl tipsa mig så hämtar jag dom och säljer dom billigt till dig som hämnd

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-10 06:20
Citat:

6. Om dom har kursat och har leasade prylar så kan du väl tipsa mig så hämtar jag dom och säljer dom billigt till dig som hämnd

"Martin 'Hämnaren' Björnström - mannen du inte kommer undan ens om du sätter firman i konkurs!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 12:30

Fleno, är det Universal Music du talar om? De är dj-ligt dåliga på att betala sin fakturor…
Har varit svindlande nära att skicka in ansökan om betalningsföreläggande beträffande dem.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 12:35

Jag har jobbat med dom flesta skivbolag i stockholm. Och tyvärr är dom svin dåliga på att betala sina fakturor allihopa..

Om du är musikproducent och säljer "timtid" och har lite marginal på dina fakturor - sälj dom till Intrum Finans eller liknande så får du 95% av fakturabeloppet samma dag som du skickar fakturan.

Fungerar ju inte om du säjler PC-burkar med 2% marginal men för den som debiterar rätt många kronor per timme och har hög internränta kan det vara helrätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Om du är musikproducent och säljer "timtid" och har lite marginal på dina fakturor - sälj dom till Intrum Finans eller liknande så får du 95% av fakturabeloppet samma dag som du skickar fakturan.

Fungerar ju inte om du säjler PC-burkar med 2% marginal men för den som debiterar rätt många kronor per timme och har hög internränta kan det vara helrätt.

Detta har jag också funderat på. Om inte annat så slipper man ju ägna dyr timtid åt att ringa och bråka eller skriva påminnelser. Tror absolut att det kan vara rätt väg att gå med extra besvärliga kunder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Om du är musikproducent och säljer "timtid" och har lite marginal på dina fakturor - sälj dom till Intrum Finans eller liknande så får du 95% av fakturabeloppet samma dag som du skickar fakturan.

Fungerar ju inte om du säjler PC-burkar med 2% marginal men för den som debiterar rätt många kronor per timme och har hög internränta kan det vara helrätt.

Lite utanför tråden, men... fick reklam om "factoring" (belåna fakturan) från www.svefakfinans.se som sa att de lät en behålla 99%. Kanske nått för 99mac Skämtåtsido vet jag inget mer om dem.

Jag skulle inte rekommendera factoring över "amerikansk factoring" faktiskt.

Vid belåning får du ut ca 70% av fakturabeloppet direkt och resten vid betalningen. Risken för att dom inte betalar kvarstår dock på dig själv.

Vid amerikansk factoring (ett begrepp) säljs fakturan och du har inga som helst åtaganden mot kunden ifrån den sekunden. Det är ett snäpp bättre. Många företag riskerar 2-3% kundförluster per år vid traditionell hantering och om du jämför skillnaden i kostnader mellan belåning och försäljning av fakturorna tror jag du kommer föredra amerikansk factoring.

Såvitt jag vet är Intrum Finans (Amfa finans) ganska ensamma om detta i Sverige just nu.

Jag är inte helt hundra på detta. Men för något år sedan var jag vrång på en kund som alltid sölade med betalning. Kollade upp factoring, men som jag minns det är haken att om det visar sig att factoringbolaget inte får in pengarna i slutändan är man återbetalningsskyldig för de pengar man fått för fodran. En ganska stor hake eftersom man kanske inte har kvar pengarna. Då blir det plötsligt omvända bananer...

Vad säger Martin "hämnaren" Björnström, som verkar ha koll?

Leander har rätt - om man belånar fakturorna och kunden inte betalar på 90 dagar (eller bestrider fakturan) så måste du återbetala beloppet. Något som kan ställa till med en hel del.

Om du däremot använder amerikansk factoring (som Amfa/Intrum finans) så finns det inte någon sådan risk ens om kunden går i konkurs dagen efter du fakturerat dom.

En liten hake med den typen av factoring dock: Amfa/Intrum ringer upp din kund samma dag som du skickar fakturan för att höra att den stämmer. Ingenting jättekonstigt men kan skapa lite frågetecken hos kunden.

Ps. "Hämnaren" var kraftig överdrivet - jag är alltid snäll och försiktig med alla kunder. Jag har själv satt företag i konkurs och känner till alla känslor som finns i kroppen.

Ofta brukar jag säga det och samtidigt ge lite tips osv och i 9 fall av 10 så glöder entreprenörslågan kvar hos dom drabbade. Dom ser möjligheterna i det som har hänt istället för att gräva en djup grop och hoppa i den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
"Martin 'Hämnaren' Björnström - mannen du inte kommer undan ens om du sätter firman i konkurs!"

*Borttaget*

Martin tog just upp ämnet om sina konkurser själv så ingen ide att jag påminner om det.

För att återgå till mitt problem så har jag, tack vare 99mac, fått reda på att företaget inte är begärt i konkurs.....än.
Men hur går jag till väga nu? Hur länge väntar jag innan jag skickar till kronofogden? Ska jag begära de i konkurs ifall inget händer och i sådant fall när då?
Nu har jag skickat brev till hela styrelsen i AB't.
Jag har dessutom skrivit mail till min kontaktperson och sagt att om han bara ringer upp mig så kanske vi kan lösa detta utan inblandning av kronofogden.

Tyvärr har han inte ringt upp än.....:rolleyes:

Usch vad tråkig historia!

Det är väldigt enkelt och odramatiskt faktiskt.

1. Har du skickat påminnelse? (i detta fall: ja)

2. Gör så här:

- Ladda ner följande blankett (ansökan om betalningsföreläggande) RSV 9012

Skicka in den till Kronofogdemyndigheten snarast! Ju tidigare desto bättre.

3. Nu händer följande:

KFM (Kronofogden) kontaktar din kund och ber dom att snarast betala in beloppet eller att bestrida ärendet. Dom kan inte strunta i att svara, för då blir det riktigt roligt.

- Om dom betalar: då får du dina pengar plus ersättning för påminnelse, ränta osv. Kunden får betalningsanmärkning.

- Om dom bestrider: då går ärendet vidare till tingsrätten. Kan ta uppemot ett halvår innan ärendet hanteras. Innan dess kommer KFM att begära handlingar av dig som styrker din fordran. Du har ju väldigt goda chanser att vinna i tingsrätten och då måste kunden stå för alla dina kostnader inkl advokat (om du vill ha en sån) och resor och förlorad inkomst osv. Om/när din kund förlorar så får dom betalningsanmärkning. Om dom inte kommer till förhandlingen så får du automatiskt rätt (tredskodom) och kunden får betalningsanmärkning.

- Om dom struntar i det: Då får du automatiskt rätt. Kunden får betalningsanmärkning. Du har då ett beslut som du i sin tur kan begära handräckning på - dvs KFM åker och hämtar prylar ifrån deras kontor och säljer - du får pengarna. KFM kan även begära kunden i konkurs men det tar en jäkla lång tid och är struligt.

Hursomhelst: Ditt föreläggande bör sätta fart på din kund att agera åt något håll. Dra inte tillbaka det förrän du har pengarna! (du kan nämligen dra tillbaka ansökan för att kunden ska slippa få anmärkning - men se till att ha fått pengarna INNAN).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
*Borttaget*

Martin tog just upp ämnet om sina konkurser själv så ingen ide att jag påminner om det.

Det är ingenting jag försöker dölja. Jag har varit med om så mycket grejer under mina första 8 år som entreprenör så att jag skulle kunna sitta en hel kväll och berätta.

Allt ifrån Guld & Gröna skogar till brustna avtal och förtroenden.

Tack Mr.Björnström och alla andra som har hjälpt mig. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga. Trist att man var tvungen att lära sig den här delen av företagandet.

Jag har en viss uppfattning om hur det funkar sedan innan, men tyckte att det var intressant och lärorikt att läsa Björnströms glasklara redogörelse. Tack från mig också.

1
Bevaka tråden