Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:an är STOR!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-09 13:15

Jag var förbi MacForum i Göteborg och såg G5:an för första gången....

J-vlar en sån bjässe! Den är ju fin och så, men är den inte lite väl stor?
Kändes dubbelt så stor som min gamla G4:a. Kommer aldrig att få plats i min lilla lägenhet..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-09 13:41

Du får väl ställa den på balkongen.
Det är ju ingen risk att den rostar.

SÅ stor är den väl ändå inte? Jag reagerande inte nåt på storleken när ja var förbi på umdac o glodde på den..

Nej, så farligt stor är den inte. Däremot imponerade Apples nya tft-skärmar mer än själva G5an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-09 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Nej, så farligt stor är den inte. Däremot imponerade Apples nya tft-skärmar mer än själva G5an.

Nya TFT-skärmar! Har jag missat något?

Den är 20" hög. Nu passar endast Xserve i rack, tidigare kunde man ju rackmontera G4:or i 19" rack...

  • Medlem
  • 2003-09-09 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Den är 20" hög. Nu passar endast Xserve i rack, tidigare kunde man ju rackmontera G4:or i 19" rack...

Never underestimate the power of Såg™

  • Medlem
  • 2003-09-09 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Den är 20" hög. Nu passar endast Xserve i rack, tidigare kunde man ju rackmontera G4:or i 19" rack...

Den går nog att lägga på sidan!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-09-09 15:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Den går nog att lägga på sidan!

20 > 19: det går nog inte längre som noterades i inlägget ovan... Man lade alltså ned de gamla G4:orna (som är 19" höga = 19" breda vid horisonalmontage).

  • Medlem
  • 2003-09-09 15:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
20 > 19: det går nog inte längre som noterades i inlägget ovan... Man lade alltså ned de gamla G4:orna (som är 19" höga = 19" breda vid horisonalmontage).

Aah... Tänkte åt fel håll!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
20 > 19: det går nog inte längre /.../

Det går väl ganska exakt en tum längre

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 16:31

Det stod att för G5 klustret som går runt i pressen hade rack specialbyggts så kanske dyker likande upp allmänt snart.

Det kanske till och med dyker upp en 3U eller 4U Xserve? Med G5...

  • Medlem
  • 2003-09-09 18:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det kanske till och med dyker upp en 3U eller 4U Xserve? Med G5...

Det skulle va grejer det!;)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-09 18:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det kanske till och med dyker upp en 3U eller 4U Xserve? Med G5...

Det lär nog i så fall dröja innan ni får in dem på Recycler...

Kan ni reservera en åt mig? Ska vi säga 995 kr + moms och frakt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 19:47

G5:an är TYST och enormt gediget byggd! Imponerade starkt på mig.

Får se till att ta en sväng till MacForum nästa gång jag är i Göteborg. :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Det stod att för G5 klustret som går runt i pressen hade rack specialbyggts så kanske dyker likande upp allmänt snart.

Redan idag använder Telco-världen 23"-rack....

XServe-G5 kommer när Panther kommer, det är min gissning.
En server som inte kan utnyttjas av OS:et (för det kan den väl inte till fullo?) är inget att flagga med.
Anledningen att G5 släpptes tror jag är att processorn var färdig och att Apple behövde vara först med 64-bitars processor i en arbetsstation. Annars hade publiciteten inte blivit vad den blev.
Synd att leveranserna verkar varit så problematiska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Anledningen att G5 släpptes tror jag är att processorn var färdig och att Apple behövde vara först med 64-bitars processor i en arbetsstation. Annars hade publiciteten inte blivit vad den blev.
Synd att leveranserna verkar varit så problematiska.

Jag skulle säga att anledningen till att G5 släpptes var att det var akut behov av en ny processor till macens arbetsmaskiner sedan typ två år tillbaka, sedan Motorolas utveckling av G4 nästan stannat av.

Sen så är 64-bitarsgrejen det minst intressanta med G5. Visst, Apple skryter gärna om det i reklamen, men vi vet ju alla hur Apple gärna skryter i reklam rent allmänt.

Det som är intressant med PM G5 är att nästan allt annat är nytt under skalet och att denna gång har Apple valt att ta det bästa som finns på marknaden istället för att ligga några generationer bakom. PCI-X, AGP8x, S-ATA, USB2 mm. Eller en sån sak som de nya busshastigheterna som är ett jättehopp uppåt jämfört med PM G4.

PM G5 är verkligen en helt ny dator rakt igenom där processorn bara är en bit och framförallt är det faktum att den är 64 bitar av väldigt lite värde för de flesta. Ibland kan man få uppfattningen att vissa (inte du, men andra här) tror att 64-bitarsoptimering kommer att ge en dubbel så snabb dator eftersom 64 är dubbelt så mycket som 32, typ.

Du har rätt. Det är en välbehövlig uppgradering. Ingen tvekan.
Men utan ny processor hade det inte hållit.
Och på nått sätt är ändå flytten från 32-bitar till 64-bitars processor en av de större generationsskiftena i datorn, och det mest epokgörande misstänker jag.

Och här verkar man ju ha haft lite bråttom med tanke på leveransproblem. Men det är väl ett sätt att fortsätta synas i pressen... (Smart?)

Håller du med om att man dock väntar med servern till Panther?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Och på nått sätt är ändå flytten från 32-bitar till 64-bitars processor en av de större generationsskiftena i datorn, och det mest epokgörande misstänker jag.

tja.. det kan ju innebära att OSX blir 64-bit så småning om och därmed får kallas Unix

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
J-vlar en sån bjässe! Den är ju fin och så, men är den inte lite väl stor?
Kändes dubbelt så stor som min gamla G4:a. Kommer aldrig att få plats i min lilla lägenhet..

Jo det är sant att den är större och inte nog med det, den erbjuder dessutom inte lika mycket expansionsmöjligheter som en G4a. 1 PCI-plats mindre, 1 5,25 tums enhet mindre och mindre plats för hårddiskar. Fast de hade antagligen inte fått datorn lika tyst med en mindre låda. Jag tror nog att vi kan förvänta oss att nästa låda (när nu den kommer, 2 år??) blir mindre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Du har rätt. Det är en välbehövlig uppgradering. Ingen tvekan.
Men utan ny processor hade det inte hållit.

Näe, en ny processor krävdes förstås. T.ex. hade G4:an aldrig kunna utnyttja de busshastigheter som G5:an kan utnyttja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Och här verkar man ju ha haft lite bråttom med tanke på leveransproblem.

Det är väl ingen som riktigt vet vad leveransproblemen beror på, eller? Kanske såg allting mycket ljusare ut i juni när datorerna presenterades? Och det blev säkert en ketchupeffekt av ordrarna när G5:an leverades och tillfredsställde ett uppdämt behov. Men ett stort antal beställningar kan ju inte i sig förklara alla problem som varit.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Håller du med om att man dock väntar med servern till Panther?

Det är möjligt... fast då är jag nästan mer benägen att tro att dom väntar på OS X Server-versionen av Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det är möjligt... fast då är jag nästan mer benägen att tro att dom väntar på OS X Server-versionen av Panther.

Det var underförstått.

1
Bevaka tråden