Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport funkar inte!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 19:51

Jag har precis köpt mig ett AirportExtreme kort till min 12" PB och en Netgear MR814v2 basstation. Problemet är att jag nu inte kan surfa trådlöst. Jag har lyckats ställa in allt så det är möjligt att surfa "på det vanliga viset", med nätverkssladd mellan datorn och basstationen, men jag kan inte koppla upp mig trådlöst. Jag har kollat delen för Airport under nätverksinställningarna och ser där att jag inte får någon IP-adress eller nåt. Jag har ställt in den på DHCP vilket jag förutsätter är rätt. Nu kommer den andra konstiga grejen. Basstationen, som jag döpt om från "NETGEAR" till "Basstation", dyker upp under Airport-ikonen i menyraden. Då tror man ju att de ska ha någon form av kontakt med varandra, eller? Jag klickar på namnet för basstationen och detta meddelande dyker upp(bilden). Jag har startat om både datorn, modemet och basstationen i den ordning som står i manualen för felsökning, men det har inte hjälpt. Är basstationen helt enkelt defekt? Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 20:05

Det finns lite olika sätt att kryptera trafiken och det kunde strula förr...
Inget sådant?
Var väl något med bitlängden på krypteringen eller något...
(har inga luftgrunkor så jag kan inte bli så specifik )

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 20:24

Jag vet nu att datorn har kontakt med basstationen och att det inte är fel på bsstationen. När jag byter namn på stationen ploppar det nya namnet upp under airport-ikonen, likaså försvinner namnet från listan om jag stänger av stationen eller deaktiverar antennen. Måste helt enkelt vara någon bugg i OSX. Någon som vet vad?

Hade ett liknande problem med min, samma felmeddelande. Jag fick lov att hårdvaruresetta basstationen. Finns ett litet hål på undersidan där man kan sticka in t.ex. ett gem.

Grafit
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58613
Dual ethernet
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106602
Extreme
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107451

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 20:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Jag vet nu att datorn har kontakt med basstationen och att det inte är fel på bsstationen. När jag byter namn på stationen ploppar det nya namnet upp under airport-ikonen, likaså försvinner namnet från listan om jag stänger av stationen eller deaktiverar antennen. Måste helt enkelt vara någon bugg i OSX. Någon som vet vad?

Att stationen finns där är ju inte detsamma som att man kan logga in på den och få igång trafik
Prova om det funkar med okrypterad trafik... (så blir alla i närheten glada oxå )

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 21:02

Den e redan inställd för okrypterad trafik. Har testad både 64-bits och 128-bits kryptering innan och det funkade inte heller. Dock bör det nämnas att när jag har ställt in krypterad trafik och angivit lösenord så ploppar det upp en inloggningsruta när jag klickar på namnet för basstationen i menyraden. När jag sedan matat in lösenordet kommer samma gamla meddelande upp igen: "Ett fel inträffade..." Helskumt, och inte f#n tog installationen 15-30 min som utlovat i manualen! Varför köpte jag inte en från Apple istället...

aha, sorry, läste dit inlägg lite för snabbt. Trodde det var en Apple basstation. Ja, du borde ha köpt en sån istället...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 23:07

Jag får väl ringa Netgear supporten imorrn bitti... suck

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 07:51

Jag köpte en likadan Netgear router. Fick den igår från Macoteket (tack för den snabba leveransen). Jag använder den tillsammans med min iBook med ett Airport kort. Jag hade inte några problem alls att få saker och ting att fungera. Man ska som jag fattar det inte behöva ändra något från grundinställningarna för att få det att fungera.

/d

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-28 08:55

Du kan inte styra netgearen med Airportinställningarna. Den styrs genom ett webbgränssnitt som du hittar om du skriver in http://192.168.0.1 i din webbrowser. Det är möjligt att det ser ut som om du har kontakt med basstationen via Airport basstationsverktyget, men det har du alltså INTE.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 10:10

Ringde supporten och fick otroligt nog problemet löst! De var riktigt duktiga på sin sak på Netgear support. Fick en firmware-patch skickad till min e-post som jag sedan fick uppdatera routern med. Sedan funkade det! Jag e nu trådlös! Weeee! Tror nog det hade varit hur enkelt som helst att installera den om det inte vore för den buggiga firwaren i routern. Tack för all hjälp från er sida också!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 18:53

Ktulu, vilka problem löste firmware-patchen?

Jag har fått min NetGear att fungera klockrent både mot iBook/airport och mot Xbox, så allt är lugnt där. Men med jämna mellanrum verkar signalen försvinna totalt, trots att Airport visar på 40-60% signalstyrka, och då är det enda som hjälper att helt sonika bära datorn till basstationen så att signalstyrkan går i taket... What gives?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 01:15

Prova att ringa Netgear support(tel: 0200-298 298). Om du har en Netgear MR814v2 så ska den senaste firmwaren vara version 5.01. Denna var de så vänliga och kailade till mig direkt. Efter vad jag hörde av support-killen så är det en del strul med just denna router och Mac-kompatibiliteten. Ibland funkar den och ibland inte. Förmnodligen kan problemen te sig lika olika.
Själv är jag extremt nöjd nu när allt fungerar och jag har full signalstyrka i nästan hela villan. Nu har jag även kopplat in skrivaren till PC:n som får agera skrivarserver via routern och jag kan då trådlöst skriva ut också. Den enda sladd som får komma i kontakt med min PB nu är väl strömsladden, för strömförsörjningen är tyvärr inte sladdlös ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
Jag har fått min NetGear att fungera klockrent både mot iBook/airport och mot Xbox, så allt är lugnt där. Men med jämna mellanrum verkar signalen försvinna totalt, trots att Airport visar på 40-60% signalstyrka, och då är det enda som hjälper att helt sonika bära datorn till basstationen så att signalstyrkan går i taket... What gives?

Hade samma problem med min MR814GE v2, tills jag tog bort krypteringen. Sedan dess verkar det fungera som det var tänkt - dock utan den behövliga krypteringen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 22:07

Jag har en 814v2 och en iBook med Airportkort.
Jag hade problem med att routern ibland fick spel. Jag hade fortfarande full signal till den, redan gjorda kopplingar (tex pågående nedladdning) fungerade fint, men det gick inte att göra nya. I kontrollpanelen visade det sig att iBooken tappat sitt ipnummer som den fått från routern, och istället fantiserat ihop helt nya nummer åt sig själv.
Enda lösningen var att då och då gå fram till den (routern) och dra ur kontakten&stoppa in den igen. På det hela lite omständigt, men harmlöst. Det hände inte så ofta. Jag körde med 128bitars kryptering.

Igår stoppade jag in den nya firmwaren, 5.01. Det blev kass, så fort lite trafik gick genom routern så tappade jag kontakten med den, signal och allt. Sen kom den tillbaka, sen försvann den igen, etc. En ganska hysterisk nätupplevelse...

Stängde av krypteringen och nu fungerar allt fint. Verkar det som.

Jag vet inte om jag kanske hellre skulle låtit bli att uppgradera...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-09 08:22

Prova att göra en reset av basstationen (omstart). Det behövs efter firmwareuppdateringen. Är det gjort skulle jag göra om firmwareuppdateringen igen och testa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Prova att göra en reset av basstationen (omstart). Det behövs efter firmwareuppdateringen. Är det gjort skulle jag göra om firmwareuppdateringen igen och testa.

Räcker det att starta om routern eller måste man pilla på någon resetknapp någonstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-09 14:03

Det finns två möjligheter, det ena är att starta om den medelst webbgränssnittet, då startar den om men ändrar inga inställningar etc.

Sen finns det en återställningsknapp nånstans på apparaten som återställer allt till fabriksinställningen.

Prova med den första, skulle det inte bli bättre testa att resetta. Men observera att även admin inloggning och lösenord återställs till fabriksinställningen så den måste du ha sen, brukar vara typ admin, 1234 eller liknande.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-09 14:39

admin/password är default login på den routern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Det finns två möjligheter, det ena är att starta om den medelst webbgränssnittet, då startar den om men ändrar inga inställningar etc.

Hittar ingenstans i routerns webgränssnitt där man kan starta om den. Är jag blidn eller ser jag bara dåligt

1
Bevaka tråden