Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod lagrar ännu mer

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att fylla nya iPod som har en 40 gigibytes hårddisk behöver du kanske mer än din egen musiksamling. Nya iPod med 40 gigabytes hårddisk rymmer nämligen 10 000 låtar.

Två nya modeller av iPod har Apple lanserat. Med 20 respektiva 40 gigabytes hårddisk. Förrutom mer utrymme är det inga skillnad jämfört med tidigare iPodar som kom i våras.

Den stora modellen kostar 5495 kronor, mellanmodellen med 20 gigabytes kostar 4295 kronor och minstingen med 10 gigabyteshårddisk kostar 3 295 kronor på Apple Store. Priserna är inklusive moms.

Senast redigerat 2003-09-08 15:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av apeir0n
Första gången på länge jag bländas av "färg" på apple.com's startsida...

Jag trodde i några sekunder att de lanserat iPods i en massa färger när jag besökte sidan. Hade varit rätt fräckt faktiskt, det var ju ett tag sedan sist, även om det lagerhållningsmässigt är en mardröm att måste ha en massa olika färger att ha i lager.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 17:01

Men varför kan de inte slänga in lite inspelning på den =(
Jag vill ju så gärna ha en och den vore komplett om den gick att banda intervjuer på!
Snart blir jag tvungen att köpa en ändå!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 17:05

Är det jag som är lite seg eller har svenska Apple äntligen fått en vettig växelkurs mot USD? 20GB i US: $399 + tax. 20GB i Sverige: 3436 skr + moms. Perfa!

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Är det jag som är lite seg eller har svenska Apple äntligen fått en vettig växelkurs mot USD? 20GB i US: $399 + tax. 20GB i Sverige: 3436 skr + moms. Perfa!

Nope det är inte bara du som är seg Apple börjar verkligen få schysta priser! Även iMacen sänktes nån tusenlapp idag! Bra Bra Apple! Med CSN/Mecenat kort får man en iPod riktigt billigt nu... Inte ens 3000kr för en 10GB!

Citat:

Skrevs ursprungligen av apeir0n
Första gången på länge jag bländas av "färg" på apple.com's startsida...

Otroligt fult de lagt in iPoden i den i övrigt toksköna bilden... Ser nästan ut att vara inritad med mspaint...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 20:01

Här i Usa där jag pluggar den här hösten kan man genom skolan få en 12tums powerbook, en 15 gig iPod (i alla fall kunde man få det) och Apple care för 1707 dollar. En kompis till mig beställde precis paketet, själv ångrar jag mig mycket att jag inte jobbade under sommaren.
Med dagens dollarkurs blir det 13_862 svenska kronor enligt forex.se. Antagligen kommer det sales tax på men det är fortfarande ett bra erbjudande.
Så nog ger Apple mycket för pengarna nu för tiden.

För övrigt för att anknyta till tråden, 40 gigaren är tyngre, men är den tjockare än dom andra?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Otroligt fult de lagt in iPoden i den i övrigt toksköna bilden... Ser nästan ut att vara inritad med mspaint...

Det där var elakt!

Jag tro dock att dom inte andvänder MSPaint för att göra en sida till Apple...

Då kan man lika bra göra allting i Word och sen kopiera den till en HTML mall..

  • Medlem
  • 2003-09-08 21:18

Nu är det väl ändå dags att kunna använda ipoden till mer än mp.3/AAC.
40GB är mycce borde räcka till en del foton åsså......vill så gärna kunna tömma min Canon 10D i ipoden ...suck!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
För övrigt för att anknyta till tråden, 40 gigaren är tyngre, men är den tjockare än dom andra?

Ja, om du går in på Apple Store och klickar på iPod så står det att 40 GB-modellen är 18,5 mm istället för 15,8 mm som de andra. 17 procent tjockare än de mindre modellerna alltså.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
vill så gärna kunna tömma min Canon 10D i ipoden ...suck!

Kan inte någon tredjepartstillverkare fixa nåt sånt? Du är ju knappast ensam om att vilja tömma digitalkameran på iPoden.

Edit: Upptäckte just att Apple har en speciell feedbacksida för iPoden, så gå hit och önska så kanske nästa generation iPod uppfyller din önskan:

http://www.apple.com/feedback/ipod.html

Senast redigerat 2003-09-08 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Kan inte någon tredjepartstillverkare fixa nåt sånt? Du är ju knappast ensam om att vilja tömma digitalkameran på iPoden.

Eftersom iPoden är en hårddisk skulle bara en minidator med ett gränssnitt in och ett ut som inte mer än egengligen skyfflade filerna mellan räcka...

Typ man byggde in en minidator i en tändsticksasksstor låda med FW ut och USB in....

Ja, en sån lösning vore ju smart!

Förövrigt att jag skickat en önskan på feedbacksidan nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
För att fylla nya iPod som har en 40 gigibytes hårddisk behöver du kanske mer än din egen musiksamling. Nya iPod med 40 gigabytes hårddisk rymmer nämligen 10 000 låtar.

Hur väl stämmer det där för er andra?
Jag har precis avslutat projektet "lägga in min cd-samling på datorn", vilket blev ungefär 9900 låtar. För mig tar detta ganska nära 30 GB (29,98) i AAC 128kb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 08:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Hur väl stämmer det där för er andra?
Jag har precis avslutat projektet "lägga in min cd-samling på datorn", vilket blev ungefär 9900 låtar. För mig tar detta ganska nära 30 GB (29,98) i AAC 128kb.

40 Gb räcker inte för mig. Gjorde ett snabbt överslag på hur mycket diskutrymme jag skulle behöva för mina CD-skivor och kom fram till att jag nog behöver en 50-giggare. Fast... man behöver kanske inte AAC:a _alla_ de där skivorna man köpte i slutet av åttiotalet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
40 Gb räcker inte för mig. Gjorde ett snabbt överslag på hur mycket diskutrymme jag skulle behöva för mina CD-skivor och kom fram till att jag nog behöver en 50-giggare. Fast... man behöver kanske inte AAC:a _alla_ de där skivorna man köpte i slutet av åttiotalet...

Vad jag egentligen undrade över var snarare hur väl Apples uppgifter 40 GB = 10000 låtar, 30 GB = x låtar etc. stämmer med verkligheten. För mig stämde det som sagt sådär.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Vad jag egentligen undrade över var snarare hur väl Apples uppgifter 40 GB = 10000 låtar, 30 GB = x låtar etc. stämmer med verkligheten. För mig stämde det som sagt sådär.

Tror de räknar 4minuter låt, 160kbps mp3

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-09 21:59

Detta är kanske lite utanför tråden men jag undrar!? Jag har en beställning på en IPOD 30 gig nu fick jag ett mejl från Apple som följer:

------->

Bäste Apple Store kund,

Tack för din beställning hos Apple Store.

Apple släppte den 8:e September en press release om förändringar i vårt iPod
utbud med större hårddisk utrymme. Utbudet består av 10GB, 20GB och 40GB
iPod med gravyr som tillval.

Då vi uppskattar att ni nyligen beställt en iPod av oss, så har vi använt
bästa omdöme för att uppdatera din order för dom nya konfigurationerna utan
en ökning i pris för er.

Ni kan till och med vara tillgänglig för en återbetalning.

Om ni använt kredit kort, lån eller leasing som betalnings metod så kommer
priset att justeras automatiskt.

Om ni har annan betalningsmetod så får vi ber er att återkomma med följande
detaljer:

- Bank namn
- Konto innehavare
- Konto nummer
- Swift kod

Vi förväntar oss att börja skicka ut dom nya iPod inom dom närmsta 7-10
dagarna.

För mer information om iPod vänlig titta på vår websida:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore
eller
http://www.apple.com/se/ipod/

Om ni har några frågor om er beställning, vänligen skicka oss ett e-mail på
applestore.swe@euro.apple.com

Med Vänliga Hälsningar
Apple Store Team

------->

När jag granskar min order så står det följande:

PERSONALIZED IPOD 30G-SWE P8948S/A SEK 4.603,00 1 Canceled

Någon som har mer erfarenhet av Apple i såna här lägen än jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Tror de räknar 4minuter låt, 160kbps mp3

Mm, tror det stämmer. Det är schysst av Apple att räkna på 160 kbps istället för 128 kbps (eller omvänt: det hade varit lite fult av dom att räkna på 128 kbps). Men nu när AAC kommit så skulle dom ju faktiskt kunna räkna om lite. AAC 128 ska väl matcha eller vara bättre än MP3 160 har jag för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Någon som har mer erfarenhet av Apple i såna här lägen än jag?

Jag tycker det verkar bra av dom att ge dig en chans att köpa de nya modellerna. Eller hade du hellre fått en 30 GB-modell?

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-09 22:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag tycker det verkar bra av dom att ge dig en chans att köpa de nya modellerna. Eller hade du hellre fått en 30 GB-modell?

"Då vi uppskattar att ni nyligen beställt en iPod av oss, så har vi använt
bästa omdöme för att uppdatera din order för dom nya konfigurationerna utan
en ökning i pris för er."

Menar dom då att jag får en IPOD 20gig i stället? eller en 40gig? behöver jag beställa om den? Jag hade beställt en med gravyr... kan dom inte skriva så att dumma människor som jag förstår! :/

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 23:19

Förstår inte vad du gnäller över. Allt är solklart!

Det är så att 40GB har blivit 500,- billigare än 30GB var innan och man får 10GB extra i utrymme.

Det betyder att du får 40GB istället och justering i priset kommer att innebära att du får några hundralappar tillbaka för att de har gått ned i pris.

Jävligt bra av Apple - det kallar man service. Man skulle kunna sälja en 30GB till dig och inte bry sig. Du skulle ju inte kunna återlämna den eftersom det inte går om man gör gravyr.
Men det gör man inte! De har bra service......

Var glad!! :=) :=) :=) :=) :=) :=)

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-10 00:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av IPODwish
Förstår inte vad du gnäller över. Allt är solklart!

Det är så att 40GB har blivit 500,- billigare än 30GB var innan och man får 10GB extra i utrymme.

Det betyder att du får 40GB istället och justering i priset kommer att innebära att du får några hundralappar tillbaka för att de har gått ned i pris.

Jävligt bra av Apple - det kallar man service. Man skulle kunna sälja en 30GB till dig och inte bry sig. Du skulle ju inte kunna återlämna den eftersom det inte går om man gör gravyr.
Men det gör man inte! De har bra service......

Var glad!! :=) :=) :=) :=) :=) :=)

Huha! Now Nelson is Happy! Tack IPODwish 40GIG huga... frugan's HD på denna datorn jag sitter på är 30gig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 08:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
kan dom inte skriva så att dumma människor som jag förstår! :/

Det är verkligen inte dig det är fel på. Maken till extremt dålig svenska i Apples mejl torde man få leta efter. Har de kört det ursprungliga anglosaxiska pressmeddelandet genom babelfish:s automagiska bokstavsknådning? Näe... så dåligt resultat får man inte ens där.

Allvarligt Apple, ta bort praoeleverna så slipper vi sär skrivningar och knasiga meningsbyggnader som gör att slutkonsumenten inte förstår vad ni menar.

1
Bevaka tråden