Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigabit fiberkort i G4-server?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska snart byta switch här på jobbet och funderar då på att skaffa en switch som också har fiberportar. Detta under förutsättning att vår G4-server (Quicksilver) klarar av gigabit fiber nätverkskort.

Har kollat runt på 3Coms (det blir med all sannolikhet 3Com-grejer baserat på tidigare positiva erfarenheter) hemsida men inte hittat något som bekräftar eller förnekar att det funkar. Nå'n som vet? Är G4:an för "klen" för att klara fiber?

Asante har kort som passar i diverse maccar, däribland G4, säljs på applestore..

Vad du menar med för klen vet jag inte, men vanliga G4 med ATA100 kommer ju inte kunna uttnyttja den fulla farten i gbit skulle ja tro.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Vad du menar med för klen vet jag inte, men vanliga G4 med ATA100 kommer ju inte kunna uttnyttja den fulla farten i gbit skulle ja tro.

Det var ungefär det jag yrade om . Men tanken är väl att switchen och resten av nätverket (som ska dras om) kommer överleva servern. Och när det blir dags för ny burk ska det väl bli en med lite mer "kräm" i.

Tack för svaret.

Jag förstår inte frågan. Det sitter väl redan ett Gbit/s kort i datorn så du kan väl skaffa dig en switch för Gbps på koppar i st f fiber.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Jag förstår inte frågan. Det sitter väl redan ett Gbit/s kort i datorn så du kan väl skaffa dig en switch för Gbps på koppar i st f fiber.

Jo iofs, men som sagt; när servern uppgraderas (läs; byts ut) till något fläskigare med snabbare bussar, hårddiskar (raid?) o.s.v. så skulle ju fiber sitta bra. Som jag fattat det är fiber snabbare än koppar när det är mycket trafik. Eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av kaspar
Jo iofs, men som sagt; när servern uppgraderas (läs; byts ut) till något fläskigare med snabbare bussar, hårddiskar (raid?) o.s.v. så skulle ju fiber sitta bra. Som jag fattat det är fiber snabbare än koppar när det är mycket trafik. Eller?

Tror inte det på korta avstånd, men vet inte. Fibern är bättre på långa avstånd än koppar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Tror inte det på korta avstånd, men vet inte. Fibern är bättre på långa avstånd än koppar.

Ahaaa.... där ser man, då har jag fått det hela om bakfoten. Fick för mig att gigabit över koppar var en lite sämre billighetsvariant av fiber, och att fiber var "riktig" gigabit. Då kan man ju spara några kronor, switcharna är ju iofs inte så mycket dyrare, men fiberkorten kostar ju skjortan.

Det beror nog på vad man har för switch. Alla switchar klarar inte full fräs.
Samtidigt är det sällan en server verkligen belastas till 1Gbps...

Se det mer som ett sätt att komma förbi 100Mb-gränsen. Porttrunkning klarar ju inte Macen vad jag vet. Det är annars ett trick på PC och unix. (Man trunkar ihop fler 100Mb-länkar)

När det gäller prestanda vet jag inte hur mycket PCI-kortplatserna i hårdvaran klarar. Men det är väl 64Bit/66MHz, vilket jag tror klarar det utan problem.
Gigabit-porten på moderkortet kanske har andra förutsättningar hastighetsmässigt.

Hur dyker interfacet upp i Apple System Profile? PCI?

När det gäller koppar vs. fiber så kanske det är färre bitfel med fiber. Men detta under förutsättning att man har bra, och ren fiber.
Kopparn får inte blir för lång, och får inte dras hur som helst i lokalerna. Skärmad Cat6-kabel är väl att föredra.

Men i teorin skiljer inte teknikerna hastighetsmässigt.

1
Bevaka tråden