Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHPbb hittar inte MYSQL

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Jag har installerat PHP och MYSQL på min G4a (10.2.6). Jag har även installerat PHPbb och skulle installera kopplingen till databasen. Nu kan inte installeraren i PHPbb hitta min MYSQL databas?
Vad har jag missat?

Är värdelös i terminalen men är tacksam för alla tips!
Tack på förhand
Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 01:49

Testa att starta om Apache om du använder det.

var och hur gör jag det?
Håller på att lära mig Websererhantering på egen hand och vet inte så mycket ännu!

Micke

apachectl graceful

du är säker på att installeraren kommer att skapa db+tabeller åt dig? tror närmare det är så att den vill fylla den med data, så du får nog skapa den för egen hand, du har väl läst dokumentationen

Tack!
Det var ju till stor hjälp!

Jag har skummat igenom dom ca 160 sidorna MYSQL-manual som följer med.
Men eftersom det är en helt ny värld för mig så är det en hel del bergepp jag inte ens förstår.

Citat:

du är säker på att installeraren kommer att skapa db+tabeller åt dig? tror närmare det är så att den vill fylla den med data,

Har du skrivit rätt användarnamn och lösenord i config-filen för forumet?

En bra lösning för att snabbt komma igång med mySQl är att köra t ex phpMyAdmin, vilket är ett php-baserat gränssnitt för mySQL. Funkar kanon…

config-filen i forumet är helt tom.
Hur skriver jag in user/passw.?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 09:42
Citat:

Hur skriver jag in user/passw.?

Det borde finnas med som en fråga i phpBBs installationsprogram.

ja det gör det men när jag har fyllt i det och vill vidare så svarar servern bara!
"couldn't find the database"

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
ja det gör det men när jag har fyllt i det och vill vidare så svarar servern bara!
"couldn't find the database"

yep, då var det som jag sa att den vill fylla en db med data.

så vad du behöver göra är att skapa en databas, jag rekommendera dig att ladda hem phpmyadmin eller cocoamysql så du får ett visuelt interface till mysql, eftersom du inte verkar vara typen som vill komma i närheten av terminel

Har du startat mysql och kört setupen?

Om du är osäker, kolla på Marc Liyanages hemsida, han har väldigt bra beskrivningar för hur man installerar och konfigurerar DAMP (Darwin, Apache, MySQL, PHP). Darwin är grunden till Mac OS X om någon undrar.

1
Bevaka tråden