Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färdig forumlösning med lösenord?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 22:10

Har en kund som behöver ett forum kopplat till hemsidan och jag har varken lust eller tid att göra det själv, speciellt inte som jag tror det finns bättre lösningar redan tillgängliga på webben.

Finns det färdiga forum (utan reklam) som dessutom tillåter lösenord så att endast registrerade medlemmar kan läsa meddelandena?

Det ska varken gå att läsa, skriva eller registrera sig på forumet utan allt sånt ska skötas av en admin.

Finns det? Pengar finnes...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har en kund som behöver ett forum kopplat till hemsidan och jag har varken lust eller tid att göra det själv, speciellt inte som jag tror det finns bättre lösningar redan tillgängliga på webben.

Finns det färdiga forum (utan reklam) som dessutom tillåter lösenord så att endast registrerade medlemmar kan läsa meddelandena?

Det ska varken gå att läsa, skriva eller registrera sig på forumet utan allt sånt ska skötas av en admin.

Finns det? Pengar finnes...

Menar du forum som ligger på någon annans server eller skall det köras på kundens. Det finns båda varianterna.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 22:28

Jag har precis satt upp ett forum med phpBB på www.skillingaryd.com/diskussion. Det är kraftfullt och bör klara de krav du efterfrågar.

Senast redigerat 2003-09-07 22:46

Rekommenderar phpBB2 det är gratis och har du kan göra precis vad du sa.

www.phpbb.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Isbiten
Rekommenderar phpBB2 det är gratis och har du kan göra precis vad du sa.

www.phpbb.com

Jag var på kurs i förra veckan i Holland. (Alla europeiska distributörer för en av våra leverantörer var där)
Önskemål dök upp om ett forum för oss dist-tekniker. De skulle se vad folket på huvudkontoret i USA sa och vad som kunde göras.

Innan kursen var slut hade en kille från England på eget initiativ satt upp ett fullt fungerande forum med medlemsregistrering osv, som används nu.

Jag vet inte hur mycket jobb det var och vad för kunskaper som krävs men det imponerade på mig i alla fall.

Han kör just phpBB 2.0.6. Så det verkar ju bra, och gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-07 23:06

Jag har kört en del gratis forumslösningar och rekomenderar Invsion Powerboard före PhPbb: http://www.invisionboard.com/

Det är inte mycket som skiljer dessa kraftfulla forumslösningar men jag tycker det är enklare att modifera invision plus att de ligger steget före med nyheter..

mvh

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 23:22

Ska titta närmare på detta. Tror dock att tanken är att detta ska drivas på en exterrn server, varken de eller jag har någon server till förfogande.

Hemsidan kommer ligga på en universitets-server och jag vill bara kunna länka till ett externt forum som man kan administrera från webben.

Att slänga in forum mjukvara på universitets egen server är inte ett alternativ. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-07 23:39

Både invsion och phpbb installeras väldigt enkelt. Du laddar upp filerna på en webbserver med php/mysql genom ftp och därefter sköter du ALLT i webbläsaren väldigt enkelt och smidigt!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 10:17

Eh va? Så det blir som att man kör en "server i servern" då?

Funkar detta även med vanliga webbhotell, t ex fsdata?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-08 10:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Isbiten
Rekommenderar phpBB2 det är gratis och har du kan göra precis vad du sa.

www.phpbb.com

Fungerar det även om man inte är så jättebra på PHP?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-08 12:02

Vet inte vilket (eller vilka) scriptspråk som din server klarar, men jag har satt upp några Ikonboard som jag tycker är mycket bra (påminner om 99mac) och enkla att sätta upp. Dessutom kan användarna ladda upp bilder....
Annars rekommenderas Snitz av många.
Men dessa är gjorda för ett ganska stort antal besökare och har många underavdelningar och annat extrajidder. Kanske helt enkelt FÖR mycket jox. Kolla gärna andra lösningar, både kommersiella ocg gratis på t.ex. Hotscripts eller ScriptSearch

Danne

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Fungerar det även om man inte är så jättebra på PHP?

Du behöver i princip inga kunskaper...såvida du inte vill modifiera utseendet på egen hand.

1
Bevaka tråden