Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny info om iBooks och Powerbooks

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

This was posted at MacNN by a student. Think they are real specs?........

I went to my university tech store today and I was looking on their order list and they had listed some new specs for iBooks and Powerbooks.

They wouldn;t let me take the paper with me but I copied it down and here is what it said:

iBook
900 Mhz G4
(100 Mhz Bus)
256K L2
128 MB
30 GB Ultra ATA
ATI Mobility Radeon 7500 (32 MB)
CD-ROM

$999

iBook
900 Mhz G4
(100 Mhz Bus)
256K L2
256 MB RAM
40 GB Ultra ATA
ATI Mobility Radeon 7500 (32 MB RAM)
Combo

$1399


Powerbook G4 12"
1 Ghz G4
256K L2
1 MB L3
256 MB RAM
40 GB Ultra ATA
Radeon 9000 Mobility with (64 MB)
Combo
USB 2

$1799

(w/ Superdrive $1999)


Powerbook G4 15"
1.25 Ghz G4
256 K L2
1 MB L3
512 MB
60 GB Ultra ATA
Radeon 9000 Mobility with (64 MB)
Superdrive
USB 2
FW 800
Backlit Keyboard

$2799


Powerbook G4 17"

1.25 Ghz G4
256 K L2
1 MB L3
512 MB
80 GB Ultra ATA
ATI Mobility Radeon 9600 (128 MB)
Superdrive
USB 2
FW 800
Airport Extreme
Backlit Keyboard

$3299

-----
Hitta originalet här

Jaha? Vad är det som gör detta år till The Year of the Portables igen? Gäsp...

Låter som rimliga uppgifter, men varför inte posta det i den aktiva tråd som handlar om nya bärbara istället? Att ha all diskussion om samma aktuella ämne i samma tråd är en klar fördel istället för att det sprids ut.

Hyfsat tråkiga spesar...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-07 10:49

Vilket &%&€%&#-la anitclimax om dessa specs stämmer. Var det värt 3 månaders väntan?

Orkar inte räkna själv, vad brukar det svenska priserna landa på om dessa priser stämmer?

Och var är FW på pb12"??

Njee.. tror inte dessa stämmer helt..

  • Medlem
  • 2003-09-07 10:50

Verkligen, inte ens Firewire 800 i alla.

  • Medlem
  • 2003-09-07 10:55

Vad är det för skillnad på iBook specarna??

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 10:57

Måste in bättre grafikkort framförallt, en ny 15" med samma sketna 9000pro köper jag definitivt INTE.

Låter som om det skulle kunna stämma...

Väntar på min älskade Powerbook 12"
1ghz G4
FW800
Bluetooth
512 mb ram (1gb max)
64 mb grafikkort
60 gb hdd
Backlight keybord

Hoppas det kommer bli så! Det låter la rimligt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-07 12:58

Låter ungefär som jag hade väntat mig, hade hoppats på lägre priser dock... Ingenting direkt upphetsande men mysigt med backlit keyboard på 15" modellen. Detta är ju dock endast ännu ett rykte, om än ett realistiskt sådant för en gångs skull...

Vilken idioti att inte sätta in det grövre grafikkortet i 15" & 12"!!!
Kan ju inte stämma..., och varför skulle den skolan sitta inne med förhandsuppgifter om detta?
Verkar ju märkligt...jag ger inte upp hoppet så lätt. De där är ju varken till eller från på dagens laptops.
...Och om det nu skulle va så här illa, 12"'arn mår bra av L3, det var ju gott iallafall då, det är ju bara den som fått ett uppsving igentligen värd namnet isåfall.
Fast det är ju med 12"'arn det är som mest angeläget att kunna driva en till skärm...så varför inte 128MB grafik i den också då...så det vart en PB av den åxå lixom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Vad är det för skillnad på iBook specarna??

G4 istället för G3. Stor nyhet ifall det blir så…

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 16:03

9600 pro kortet verkar däremot helt ok, hoppas att macvarianten har liknande prestanda som pc'n.

Mer info hos Tom:

http://www6.tomshardware.com/graphic/20030416/index.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Vilken idioti att inte sätta in det grövre grafikkortet i 15" & 12"!!......
......Fast det är ju med 12"'arn det är som mest angeläget att kunna driva en till skärm...så varför inte 128MB grafik i den också då...så det vart en PB av den åxå lixom.

32 till 64 mb är ju väldigt stor skillnad så 128 mb i PB lär vi nog inte se än åtminstone inte i budgetmodellen 12"

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 16:57
Citat:

Powerbook G4 15"
1.25 Ghz G4
256 K L2
1 MB L3
512 MB
60 GB Ultra ATA
Radeon 9000 Mobility with (64 MB)
Superdrive
USB 2
FW 800
Backlit Keyboard

$2799


Powerbook G4 17"

1.25 Ghz G4
256 K L2
1 MB L3
512 MB
80 GB Ultra ATA
ATI Mobility Radeon 9600 (128 MB)
Superdrive
USB 2
FW 800
Airport Extreme
Backlit Keyboard

$3299

Jag har väldigt svårt att förstå, tycker det är idiotiskt rent av, att man måste gå upp i skärmstorlek för att få ett bättre grafikkort. Jag har och kommer alltid att tycka att 17" modellen är en specialmodell önskad av folk som vill ha en presentationsmodell och att enbart ge det bättre prestanda på den modellen är jubelidiotiskt av Apple. Apple tänk om!

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Jag har väldigt svårt att förstå, tycker det är idiotiskt rent av, att man måste gå upp i skärmstorlek för att få ett bättre grafikkort. Jag har och kommer alltid att tycka att 17" modellen är en specialmodell önskad av folk som vill ha en presentationsmodell och att enbart ge det bättre prestanda på den modellen är jubelidiotiskt av Apple. Apple tänk om!

Precis min tanke.
Jag ser gärna att det är samma spesar i 12, 15 och 17.
Bara skärmen som ska skilja.

Adrian, jag skapade ny tråd eftersom jag tyckte den där tråden gått lite väl ur topic samt att det känns som om den här informationen förtjänar en egen topic

G4 i iBöckerna ser lovande ut! Kul faktiskt!

Problemet är nu då prishöjningen av PB 12". Jag ser ingen rättfärdighet av att höja priset med 200 dollar bara för att den ska ha USB-2 stöd osv.

  • Medlem
  • 2003-09-07 17:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
G4 istället för G3. Stor nyhet ifall det blir så…

Missade det. Men klockfrekvensen måste upp ifall det ska bli någon större skillnad mot nuvarande.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 19:37

Bah. Hur stor är sannolikheten att en butik på ett universitet har fått tag på specarna? Ren och skär BS, säger jag.

Vilken skulle anledningen förresten vara att iBook får G4? Plus att man kan fråga sig ur vilken rockärm Moto har dragit fram dem. Visst: "YOTN: iBooks goes G4" - nja. Men nej.

Tydligt tecken på häftig nyhetstorka inom nya PowerBooks-området: Denna tråd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
G4 istället för G3. Stor nyhet ifall det blir så…

<sarkasm>
Precis... för vi har väl alla önskat att iBook skulle få sämre batteritid och en processor som egentligen bara presterar bättre på vektorberäkningar.
</sarkasm>

Att iBöckerna får G4 är nog faktiskt en rimligt förklaring. IBM gjorde G3:orna och Motorola gör G4:orna -- och eftersom Motorola är så sega och dåliga från sig så försenades uppdateringarna av båda modellerna. Det ryktades att varje gång Steve Jobs nämnde Motorola så använde han F-ordet också (och då står inte F:ett för Försenad eller förbannade..)

Att iBook går G4 låter faktiskt rätt rimligt då PB 12" är 100mhz snabbare samt har en 256K L2 cache och en 1 MB L3 cache (dagens modell har bara en 256k L2 cache).

  • Medlem
  • 2003-09-07 22:24

Radeon 9000 Mobility (64Mb) i 15" AluBook? Nej, ... det kan inte vara sant. Det blir i så fall ingen uppgradering för det är precis samma kort som sitter i dagens 15" PB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
This was posted at MacNN by a student. Think they are real specs?

I think NOT. Såhär i efterhand så visade det sig att denna källa inte var nån höjdare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-18 15:03

Hmm...När släpptes 900mhz iBook?

När borde nästa uppdatering dyka upp, januari?

Hoppas att det blir IBM PPC 750GX med en system bus på 200MHz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oscar
Hmm...När släpptes 900mhz iBook?

När borde nästa uppdatering dyka upp, januari?

Varje gång man har sådana frågor ska man ögonaböj styra sina steg mot MacRumors Buyer's Guide som är den bästa källan för allt sånt.

Där kan man läsa följande om iBook:

Last Release :April 22, 2003

Days Since Update : 149 (Average = 144)

Recommendation : Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

Vi är alltså fem dagar över snittet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Hoppas att det blir IBM PPC 750GX med en system bus på 200MHz.

MacRumors.com verkar tro så i alla fall:

Based on product cycle timelines, Apple's iBook is the next model due to be updated. Apple last updated their iBook in April 2003, equiping the consumer laptop with 900MHz G3s at the high end.

AppleInsider's recent PowerBook report, which was proven to contain accurate information, also offered a few hints at upcoming iBooks. According to that report, Apple is "readying updates" to their consumer notebook and will bring the iBook up to par with the rest of their line with USB 2.0 and Airport Extreme support.

Assuming Apple continues to use the G3 processor, the most likely candidate is the IBM 750GX processor which is targetted for production in December 2003.

The PowerPC 750GX will be offered at speeds up to 1.1GHz with 1MB of L2 Cache. This represents an upgrade from 512k L2 Cache in the current iBook processor (750FX). While there have been numerous unverified reports of Altivec-enabled G3s, few reliable reports of this have emerged.

Hmm, jag tror jag startar en ny tråd om detta, då de ursprungliga ryktena i denna tråd var rätt felaktiga.

Här: Ny iBook pågång i höst

1
Bevaka tråden