Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis inträde på Grafex

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac-medlemmar kan besöka Grafex-mässan kostnadsfritt genom att förhandsregistrera sig på mässans hemsida. Mässan börjar på måndag, så se till att registrera dig omedelbart för att kunna ta del av erbjudandet.

Apple har en monter på Grafex 2003 och mässan har uppemot 15.000 besökare under perioden 9-12 September.

Registrera dig här

http://www.grafex.com/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
99mac-medlemmar kan besöka Grafex-mässan kostnadsfritt genom att förhandsregistrera sig på mässans hemsida. Mässan börjar på måndag, så se till att registrera dig omedelbart för att kunna ta del av erbjudandet.

Apple har en monter på Grafex 2003 och mässan har uppemot 15.000 besökare under perioden 9-12 September.

Registrera dig här

http://www.grafex.com/

Nyhet?
Det är väl ingen nyhet.
Jag regade mig för drygt en vecka sedan.
Nämnde inte ens att jag var 99mac-medlem.

  • Medlem
  • 2003-09-07 01:11

Vad är det för lösen då?

Jag tror att jag har en inbjudan, men undrar likväl.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vad är det för lösen då?

Jag tror att jag har en inbjudan, men undrar likväl.

Jag chansade på 2436 och det fungerade...

  • Medlem
  • 2003-09-07 01:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag chansade på 2436 och det fungerade...

Lustigt... jag hade ett kombinationslås i högstadiet med den koden. Kanske är universellt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Lustigt... jag hade ett kombinationslås i högstadiet med den koden. Kanske är universellt?

Jag är ju gammal fotograf så jag har de siffrorna etsade i hjärnbarken.

  • Avstängd
  • 2003-09-07 02:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag är ju gammal fotograf så jag har de siffrorna etsade i hjärnbarken.

Mitt cykellås året1966 Hmm?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 05:25

Hmm.. alla verkar kunna registrera sig kostnadsfritt och oavsett vad man fyller i, så jag tycker det är lite märkligt att ni får det att låta som ett "erbjudande för 99mac-medlemmar"..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Hmm.. alla verkar kunna registrera sig kostnadsfritt och oavsett vad man fyller i, så jag tycker det är lite märkligt att ni får det att låta som ett "erbjudande för 99mac-medlemmar"..

Håller med. Liknande fenomen finns i denna tråd.

"99mac har fått en inbjudan ifrån Apple Expo i Paris där medlemmar kan registrera sig kostnadsfritt för entré och Keynote med Steve Jobs...."

Visst, läser man vad som står, stämmer det ju, medlemmar går in gratis, men det gör även alla andra. Att försöka få det att låta som något 99mac-specifikt är som sagt lite märkligt. Vem som helst kan få inträdesbiljetter gratis, men 99mac har säkert fått en inbjudan om detta, och detta hänvisas till. Man skulle gott kunna nämna att alla, oavsett 99mac-medlemskap eller ej, får fri entré.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 22:33

Kommer ni så får ni gärna hälsa på mig. Står i Apples monter.

/glemme - Teknik i Media

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Hmm.. alla verkar kunna registrera sig kostnadsfritt och oavsett vad man fyller i, så jag tycker det är lite märkligt att ni får det att låta som ett "erbjudande för 99mac-medlemmar"..

Vad gäller Apple Expo så fick vi ett brev ifrån Apple i USA om att vi skulle tipsa våra medlemmar om AppleExpo och keynoten väldigt tidigt för att vi skulle få platser. Brevet var utformat enligt stilen "Invite your MUG-members to Apple Expo", men visst skulle man kunna sagt att ingen vet skillnaden ändå.

Mycket intressant mässa.

Var där för att undersöka marknaden för dels bilddatabaser och dels WebToPrint-system och vill nog prata av mig lite om utudet av produkter på den marknaden.

Herregud vilket skräp de kränger!

Svindyra oflexibla system baserade på helt egenutvecklade stollerier utan att använda ett enda standardprogram (förutom Internet Explorer). De fungerar inte heller på Mac i fem fall av sex.

Oftast har de tagit någon produkt de hade liggande (vanligen superkomplicerade saker, tex någon fetingdatabas jag aldrig hört talas om eller tom helt egenutvecklade databaser!) och försökt anpassa dem för nytt ändamål med varierande framgång och då skrivit massor massor med kod (i C++, VisualBasic, Java, Javascript eller tom helt egna språk om jag fattade den förvirrade presentatören rätt). Alla språk förstås underverk av enkelhet att utveckla i för det är så enkelt och billigt.

Exempel: I ett fall så var man tvungen att ändra i textfiler i UNIX för att lägga till en ny användare av ett system. Systemet var byggt i Webobjects, mycket anpassningsbart iofs, men jag kanske skall tillägga att det kostade mellan 200.000-800.000:-! För 800.000:- så får man inte ens användarhantering via webben eller ens i ett GUI!

Exempel: Egna klienter som skapade speciella filer (i en produkt skapade system fyra olika filer, som alla behövdes placeras på servern) som överfördes till servern med hjälp av klienten. Dessa filer var i ett fall helt egenkonstruerat sidbeskrivningsspråk, i ett annat var det XML. Visserligen är det väl inte svårt att skriva en TCP/IP-klient som skjuter ut en textfil, men i alla fall, varför?

Exempel: En egen klient till en bilddatabas var inte skriven i Java, för det fanns inte då den skapades, och den installerades som en plugin i IE och kunde då komma åt filer på hårddisken. Fungerade inte på Mac heller. Funktionaliteten i den klienten kan jag bygga med Applescript + FileMaker på sex timmar! Tordes inte fråga hur lång tid det tagit dem. Det systemet kostade 250.000:- plus server + MS SQL Server och klienter till detta.

Exempel: De flesta systemen krävde att man antingen använde klienten de byggt (som inte fungerar på Mac) eller skapade filer i Quark Xpress eller Indesign med den tilläggskostnad det innebär.

Exempel: Att anpassa systemen och/eller ge dem nya funktioner kostar förstås massor med pengar och tid. När data/filer/bilder väl var inne i systemet så var det hela klart. Att få ut data ur systemet var inte så vanligt att man kunde göra (man kunde dock ladda hem bilder förstås och använda dem i en publikation eller så).

Användarvänligheten då? Don't get me started!

Inget av systemen var heltäckande heller, de fungerade knappt för den tänkta målgruppen

Bästa lösningen i våra ögon var dessutom billigast men den använde sig förstås av standardprodukter (FileMaker, Indesign, Lasso) och en liten liten egenutvecklad snutt Applescript.

Mystiskt! Förstår inte riktigt hur de tänker när de väljer utvecklingsmiljöer och metoder. Men det är väl som alltid: Om det enda verktyg man har är en hammare, så tenderar alla problem att se ut som spikar.

Insåg att våra egna lösningar på samma område är mycket smartare och framförallt billigare för samma funktionalitet än de som visades upp här och det var ju iofs roligt! Kul med konkurrentanalys ibland!

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Mycket intressant mässa.

Var där för att undersöka marknaden för dels bilddatabaser och dels WebToPrint-system och vill nog prata av mig lite om utudet av produkter på den marknaden.

Hann du se demon i vår (Adobe's) monter av Graphic Server / Document Server?
Vill man bygga ett eget Web2Print system tror jag att detta är en väldigt intressant plattform att arbeta med.

Document Server
En bra flödesskiss och annan info finns här.

Document Server - Tryout

Graphic Server
Graphic Server - Info

Graphic Server - Tryout

För övrigt - tack till alla besökare och utställande kollegor för en riktigt trevlig mässa. Jag hade riktigt skoj.

/Mattias, Adobe

Dom två missade jag faktiskt. Vad kostar dom?

/Ola

Spenderade över två timmar i Apples hörna och talade med två mycket sympatiska representanter från Apple själva plus MacSupport.

Vi hade ett långt samtal och genomgång av XServe och jag känner att det var mycket givande och att jag vet bra mycket mer nu än innnan mitt besök.

Kul med så bra bemötande.

Edit: G5:an är bra mycket vackrare i verkligheten än man kunde föreställa sig...:)

Senast redigerat 2003-09-14 14:21
1
Bevaka tråden