Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virginia Tech bygger megakluster

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktet visade sig vara sant. För några dagar sedan började rykten florera om att Virginia Polytechnic Institute and State University i USA köpt upp över tusen splitternya 2GHz PowerMac G5 för att bygga ett av världens kraftfullaste datorkluster. Ryktet gjorde också gällande att förseningen av PowerMac G5 orsakades just av att Apple prioriterade detta megabygge och att alla maskiner direkt skickats till Virginia. Huruvida detta verkligen är orsaken till förseningen är osäkert. Något som däremot är säkert är att klusterbygget verkligen blir av. C-Net News rapporterade idag att Virginia Tech bekräftat att de har för avsikt att bygga ett kluster av 1100 st PowerMacar. Resultatet kommer att bli en av världens främsta superdatorer.

Saxat från C-Net:
"The new cluster is designed to make its way into the rankings of the world's largest supercomputers, a list that currently has no Macs. Virginia Tech will use the cluster to perform research on nanoscale electronics, chemistry, aerodynamics, molecular statics, computational acoustics and molecular modeling, among other tasks."

C-Nets artikel finns i sin helhet här
Virginia Polytechnic Institute and State University

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 00:36

Flera med mig har undrat över om Apple har ändrat konfigurationen eller vidarutvecklat systemet och det är därför leveransen är försenad då G5 *inte* stödjer ECC RAM.

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G5/PowerMacG5/4Expansion/chapter_5_section_2.html

"Important
DIMMs with any of the following features are not supported in the Power Mac G5 computer: registers or buffers, PLLs, ECC, parity, or EDO RAM."

jag tänkte bara lägga till lite till diskussionen angående förseningar pg av diverse orsaker...

problemet med alla beställningar på dual 2ghz varianten var ju komponentbrist väl? samt att upptrappningen av g5 produktionen inte har gått helt flytande heller? men men spekulationer är alltid kul

klarar vi på Volvo PV i Göteborg att spotta ut 800+ bilar per dygn borde man väl kunna tillverka fler datorer än så? men men... jag tycker det låter mer logiskt att allt har försenats pg av sista minuten ändringar samt komponentbrist, inte en order på 1100 maskiner men det är bara jag

/D

Tog detta från den numera stängda tråden:

Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
"Infiniband" vad är det? Måste datorerna stå sida vid sida?? (Antagligen för en snabb I/O..) Varför inte rackmonterade Xserv i stället. Borde väl komma G5:or till denna också snart... Eller är det på liv o död att komma med i listan på stordatorer???? Någon som har mer?????

Ur Apples synvinkel kan det vara fräckt att ha macar på listan över superdatorer, men skälet till att Virginia Tech väljer vanliga stationära är ju helt andra skäl. Kolla artikeln som Martin länkar i första inlägget på den här tråden för mer info om detta. Även Infiniband förklaras.

Personligen har jag svårt att tro att 1000 datorer skulle vara orsaken till leveranssvårigheterna. Hade de inte räknat med att sälja 1000 maskiner från början eller vad? 1000 enheter är väl ingenting i jämförelse med tillverkningskapaciteten. Tror knappast att detta kan bidra till en försening på flera veckor. Mer troligt är att det uppstått något oförutsett problem vid produktionen. Något som däremot är konstigt är detta hemlighetsmakeri och att Apple inte ger raka besked. De slingrar sig och säger saker som inte stämmer. Enligt MacWorld meddelade Apple Sverige att datorerna började skickas till svenska kunder redan för två veckor sedan. Detta stämmer inte. Knappt några har idag, två veckor senare, fått sina maskiner levererade. Något som också är konstigt är att G5-an som Apple skickade till SOS-i Gbg inte får fotograferas... helt obegripligt i mina ögon. Inte för att jag är så förbaskat intresserad av närbilder, men bara att de gått ut med en sådan grej gör mig förvånad. Varför detta hemlighetsmakeri? Något som jag definitivt lärt mig efter detta är att man inte för ett öre ska tro på något som Apple lovar. Oavsett om det kommer från Steve Jobs eller från den svenska filialen.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 07:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Något som också är konstigt är att G5-an som Apple skickade till SOS-i Gbg inte får fotograferas... helt obegripligt i mina ögon.
/M

Såg ut som om den ena - som fick fotograferas - var en seriemodell (som kom i en leverans måndags väl?) Den andra som troligen funnits där ett tag längre (väl? ) såg ut att vara en förserie - och de (apple) vill väl inte ha massa hänvisningar till sådana vid kundkontakter...
Och vad är "leverans"? Ut från tillverkning till centrallager? eller ut till slutkund (ÅF etc.)?
EDIT: Det vore ju konstigt om inte apple som alla andra prioriterar vissa kunder (nyckelordrar, utvecklare, storkunder etc.) om det råder brist på burkar - och att demonstrationsex utan specifik kund ligger ganska långt ner på en sådan lista; men privatkunder med placerad order hamnar en bit längre upp rimligen... Sen brukar det ju ta en viss tid att rampa upp en produktionsline - även volvo ligger ju långt under 800ex per dag initialt även om det är kapaciteten när allt är igångkört och lirar...

Mellanox har publicerat en ganska omfattande pressrelease om deras teknik i klustret.

Virginia Tech Selects Mellanox Technology to Create the World’s Largest InfiniBand Cluster.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av pepparkaka
[B]Flera med mig har undrat över om Apple har ändrat konfigurationen eller vidarutvecklat systemet och det är därför leveransen är försenad då G5 *inte* stödjer ECC RAM.

Scuse me, men vad är ECC RAM?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-03 19:54

[B]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Polpnius
Scuse me, men vad är ECC RAM?

Felkorrigerande minne, det vill man väldigt gärna ha i en kritisk server.

Helst även kluster eftersom man annars måste låta alla maskinerna övervaka varandra så de inte står och hänger sig lite ibland. Men är det inga viktiga beräkningar som är utdelade till de olika noderna spelar det kanske inte så stor roll om de räknar fel eller hänger sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Felkorrigerande minne, det vill man väldigt gärna ha i en kritisk server.

Helst även kluster eftersom man annars måste låta alla maskinerna övervaka varandra så de inte står och hänger sig lite ibland. Men är det inga viktiga beräkningar som är utdelade till de olika noderna spelar det kanske inte så stor roll om de räknar fel eller hänger sig.

Det är inte som de gamla 9-kapslars simmarna kontra 8-kapslars? En krets som talar om att det är fel men som inte kan korrigera det Vill minnas att de kom på mac:en i.o.m. Ci:n då nasa eller något krävde det - men varför förstog nog ingen...
Sen hänger ju ECC ofta ihop med buffertlogik och grejjor och de minskar ju hastigheten en cykel... Inte så noga på en intel 800 som använder var fjärde cykel om det kniper - men lite trist på en G5:a som skriver / läser på varje...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-03 21:36

inte för jag vet om detta har någon relevans men på en am sida där svarade någon att klustern skall köras på Linux och inte OS X
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-03 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är inte som de gamla 9-kapslars simmarna kontra 8-kapslars?
.
.
Sen hänger ju ECC ofta ihop med buffertlogik och grejjor och de minskar ju
hastigheten en cykel...

ECC minnen är korrigerande. Du tänker nog på den gamal typen som egentligen hette att de hade "parity" en extra partitetsbit för att kolla om det var fel, blev det fel så stannade datorn, dessa kallades felaktigt för ECC.

Det finns minne med ECC utan buffert. Buffert vill man också väldigt gärna ha för att minska problemen med dragning av kopparbanor som blir lite olika långa på kretskorten.

För att lösa hastighetsminskningen köra man med dubbla (eller fler) minneskanaler, den sista lilla minskningen gör varken från eller till i den dagliga driften av en maskin om det inte är så att du sitter och kör syntetisk tester som kopierar data fram och tillbaka mellan minnesmodulerna.

På en arbetsstation gör det inte så mycket om det blir fel, det är oftast bara den som sitter vid den som drabbas genom att han får starta om datorn pga den hänger sig eller göra om jobbet pga av att maskinen räknat fel.

Om en server gör fel eller stannar drabbas ofta hela företaget. Då är stabiliteten viktigare än att man kan köra minnet på 1 CAS inställning snabbare eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
ECC minnen är korrigerande. Du tänker nog på den gamal typen som egentligen hette att de hade "parity" en extra partitetsbit för att kolla om det var fel, blev det fel så stannade datorn, dessa kallades felaktigt för ECC.

Tror även de gamla kunde fixa till det om en bit blev fel (teoretiskt)... Men hur bra var det?
Vill minnas att det var lite tjäbbel om nyttan men minns inte riktigt hur

Citat:

Det finns minne med ECC utan buffert.

Såg det - och vi får väl se hur det blir - det hela baserar ju sig än så länge på ett formulering med många komma i en not i en technote

Citat:

Buffert vill man också väldigt gärna ha för att minska problemen med dragning av kopparbanor som blir lite olika långa på kretskorten. För att lösa hastighetsminskningen köra man med dubbla (eller fler) minneskanaler, den sista lilla minskningen gör varken från eller till i den dagliga driften av en maskin om det inte är så att du sitter och kör syntetisk tester som kopierar data fram och tillbaka mellan minnesmodulerna.

Kan väl iofs hålla med - men många hänger ju upp sig på någon procent hit och dit på prestanda, och att då strypa en mycket snabb buss som kan serva en processor med grund pipeline effektivt gör ju mycket...
Yttermera är ju inte G5 appes servrar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-04 02:07

En annan sak: klustret har bara 1 100 musknappar, inte 2 200. Det sparar en massa plast och knapptryckningar.

Hörrudu molia, jag diggar verkligen din ikon, eller avatar - var det så det hette? Men vad är det för något och var kommer den ifrån? :rolleyes:

För att återgå till ämnet, skälet till att dom valde G5 för att bygga ett kluster var ekonomiska:

Even at $5.2 million, the overall cost of the system is said to be "one of the cheapest systems of its kind". In determining which architecture to use, many vendors were considered beyond Apple -- including Dell, Sun, IBM and HP. The final decision, however, was made on a pure Cost vs Performance basis -- with Apple's solution providing the best overall price.

Läs mer här:
Va Tech Cluster Info Session - Apple the Cheapest Option

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 12:59

Enligt noter här så skall den köra OSX.

# Mac OSX

* Why not linux? Not enough support.

Eh, det får stå för dem. I noterna fanns även en tidsbestämning som jag inte sett tidigare.

Timeline

* Oct. 1st - preliminary operations
* Oct. 1st - Mid Nov. - performance optimization and benchmarking
* Mid Nov. - available for initial apps ("hero-users" [heh, i.e. the poor suckers who test out the initiall config])
o available to any user with operating MPI coverage [huh?]
* Jan 2004 - fully operational

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-05 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan99
Hörrudu molia, jag diggar verkligen din ikon, eller avatar - var det så det hette? Men vad är det för något och var kommer den ifrån? :rolleyes:

Säg det. Det föreställer nån slags tecknad figur med huvudbonad. Den jar jag väl snott nånstans på nätet som många andra gjort med sina avatarer

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 17:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Säg det. Det föreställer nån slags tecknad figur med huvudbonad. Den jar jag väl snott nånstans på nätet som många andra gjort med sina avatarer

Är det inte greven som är member i SSB&RDF
[Joakim Lindengren]

EDIT: Länk http://www.greven.pi.se/ssbnet/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-06 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Är det inte greven som är member i SSB&RDF
[Joakim Lindengren]

SSB&RDF känner jag igen så det kan mycket väl vara därifrån jag snott den, den fanns där iaf inte nu såg det ut som. Jag minns bara att det var länge sedan jag hittade den. Jag brukar spara ner små bilder som ser kul ut. Alltid får man användning för dem nån gång.

tycker det ser ut som något Ulf Lundkvist tecknat.

nu byter jag avatar...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
SSB&RDF känner jag igen så det kan mycket väl vara därifrån jag snott den, den fanns där iaf inte nu såg det ut som. Jag minns bara att det var länge sedan jag hittade den. Jag brukar spara ner små bilder som ser kul ut. Alltid får man användning för dem nån gång.

Om jag ändrar mig och säger att det ÄR greven i joakim lindengrens smått självspeglande tecknade serier om svenska småbils och rusdrycksförbundet - är det okey då

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
En annan sak: klustret har bara 1 100 musknappar, inte 2 200. Det sparar en massa plast och knapptryckningar.

Tror att någon sådan här produkt kanske skulle spara en del plats också. Så det kanske bara behöver bli ett par st.

http://www.raritan.com/public/catalog/product_line.aspx?plid=14&nav=top

Var en notis idag i Urban, danska Metros konkurrent i København, om klustret. Kul att läsa om macar på andra ställen än macforum!

  • Medlem
  • 2003-09-10 00:58

Borde man inte släppa OSX optimerat för kluster också? Man vet ju aldrig när en svinrik arvonkel i amerikat går och dör.

Well, jag skulle inte tacka nej till att ha detta i källaren:

En till bild:

Och så en sista:

(Källan för bilderna är ursprungligen Virginia Tech själva, men dom togs bort tror jag. Jag hittade bilderna på den här sidan som MacRumors länkade.)

  • Medlem
  • 2003-09-21 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Well, jag skulle inte tacka nej till att ha detta i källaren:

Men man skulle känna sig lite fånig när man drar igång AppleWorks på den. Fast kanske skulle Dreamweaver kännas nästan raskt?

Bevaka tråden