Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min Barracuda en darrål?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en Seagate Barracuda 7200.7 från någon av alla dessa postorderfirmor på nätet. Denna hårddisk ska ju vara väldigt tyst och det är den, jag hör inget av när läshuvudet rör sig.

Men den vibrerar!
För att minska ljudet från vibrationerna gjorde jag en liten träkil som jag tryckte in mellan hårddisken och datorns chassi (G3 desktop), och det minskade vibrationerna och ljudet ganska effektivt. Men!! datorn står i en ljuddämpande låda och jag kan fortfarande höra när hårddisken varvar upp efter vila.

Ska det vara så? Ska jag acceptera detta eller borde jag reklamera hårddisken? Jag är ju också lite orolig att den ska haverera så jag med följande dataförlust.

Macaddict

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 16:16

Visst skall den väl låta något när den spinner upp och vibrera lite med. Seagate skriver såhär på sin support-sida för felsökning av deras diskar:

"A spinning drive produces a whining sound that is generally audible to the human ear, though you may have to listen very carefully to hear it. This sound is most noticeable as the drive first begins to spin, so listen for it when first turning on the power.

If you are unable to hear the drive spinning, you may be able to feel it vibrating."

Du kan ju se om du hittar någon info på den här: http://www.seagate.com/support/npf/index.html

Sedan skall väl disken sitta förankrad på ett sådant sett den ej sitter och vibrerar utan har en statisk fästpunkt som tar upp krafterna när den spinner upp.

De flesta av Seagates Barracuda 7200.7 diskar ligger väl på ca. 25dB i Idle, men när de spinner upp ordentligt så är det väl närmare 30dB om jag inte missminner. Spring iväg och låna en dB-meter på nån ackustisk firma ;-).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 19:49

har du en 5.25" plats till övers så kan du med fördel köpa en novibes vagga. De tar bort alla vibrationer.

http://www.whynoi.se/shop/product.asp?intProdID=48

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-05 22:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
har du en 5.25" plats till övers så kan du med fördel köpa en novibes vagga. De tar bort alla vibrationer.

http://www.whynoi.se/shop/product.asp?intProdID=48

eller göra en egen.. nackdelen är omdragningen av IDE kablar

  • Medlem
  • 2003-09-05 22:38

Så där mycket ska den väl inte vibrera. Jag har en Seagte 7200rpm 120gig som bara susar lite och vibrerar inte ett dugg.:eek:

If you are unable to hear the drive spinning, you may be able to feel it vibrating."

Eftersom jag inte bara kan känna hur den vibrerar utan tydligt kan höra hur den vibrerar tror vågar jag inte tro annat än att det är något tillverkningsfel på den.

Jag har ju hör några hårddiskar i mina dar och jag och jag kan inte minnas att jag har hört någon vibrera som denna.
Den sitter i en G3-Desktop så jag har ingen extra 5.25"-plats kvar. Det skulle ju minska ljudet men inte oron för ett haveri.
Jag tycker att den inte borde vibrera alls (som Xedoz hårddisk) utan bara susa lite.

Det blir nog ett samtal nästa vecka till Datorhandel.com

1
Bevaka tråden