Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther ser lite ut som WinXP ?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 17:43

Vad jag har sett i skärm dumpar, så tycker jag att Panther ser lite mer som Winblows systemen.. (På vissa håll)

Som t.ex. när man ska kunna "switcha" till andra progam så kommer det upp en liten ruta, som visar vad man byter till.. Och det tycker jag är lite trist! Att de har kommit så långt att de måste ta från själva M$ !? Fast då har ju M$ också gjort det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Som t.ex. när man ska kunna "switcha" till andra progam så kommer det upp en liten ruta, som visar vad man byter till..

Hur menar du????

Samuel..

När man byter från en applikation till en annan i Windows (mha alt +tab) dyker det upp en liten ruta där man ser en bild av alla apps man har körandes, så "alt tabbar" man sig fram till den app man vill byta till.

Panther kommer tydligen ha samma sak. Fast det gör inte mig något. Alt +tab är en av de få saker som är bra med Windows, tillsammans med skrivbordsknappen, och även den får vi ju, fast i en smidigare lösning vid namn Exposé.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 18:16

Dt var många som tyckte det var synd att detdär "ikonfönstret" försvann när man gick från MacOS8-9 till osX...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 18:22

Men i os X kan man switcha mellan program och samtidigt se det i "docken" med hjälp av command + tab ...

*this thread has been marked as flamebait*

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 19:46

kul, jag installerade liteswitchX för några dagar sen just för att FÅ den popupfunktionen vid programbyten

Tycker det är skitbra, bättre än dock-lösningen.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av neTHobo
Men i os X kan man switcha mellan program och samtidigt se det i "docken" med hjälp av command + tab ...

Jo det gillar jag.. Det är iaf bättre än rutan. Helst så skulle jag inte vilja se någon Winblows liknade funktion i MAC OS X.. Fast det är lite svårt att göra saker som redan finns, och behövs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 20:19

Ta och ta... det är en funktion som är nödvändig. Jag kan inte jobba ordentligt utan LightSwitch. Det är dessutom en switch-funktion som är mycket bättre än den i Windows utifrån vad en kompis till mig sa.

Panther-switchen verkar inte bli i samma klass som LightSwitch, men det är ljusår bättre än dockan som switch-ruta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 20:26

Det vore bra om Apple ville bygga in virtuella skrivbord i OS X, som i Linux alltså. Mycket praktiskt, inte minst på datorer med liten skärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 20:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det vore bra om Apple ville bygga in virtuella skrivbord i OS X, som i Linux alltså. Mycket praktiskt, inte minst på datorer med liten skärm.

Kommer snart
(10.3)

  • Medlem
  • 2003-09-05 20:33

Inte heller jag kan leva utan LiteSwitch. Om nu Apple lånar lite från M$ där det passar så är väl det knappast katastrof ? Allt är väl inte helt kasst med Windows ? T.ex att kunna byta användare i XP utan att behöva logga ut är väl en bra funktion som också kommer i Panther. Bara tacka & ta emot istället för att klaga. Sedan att Panther skulle likna Windows håller jag inte alls med. Snarare är det väl så att nästa version av Windows (Longhorn) mer liknar MacOS X i funktionalitet än att Panther börjar bli XP likt.

Funktioner som tab switchning, switcha mellan användare etc gör det bara lättare för oss att få över folk från M$ sidan eftersom väldigt invana (& bra saker i M$) fungerar ungefär på ett liknande sätt i MacOS X. På samma sätt som jag inte behöver explodera och frustera varje gång jag sitter vid en Wintel maskin om viss väldigt ofta utnyttjad funktionalitet fungerar ungefär på samma sätt.

Resonemang av det här slaget är ungefär som att utrycka sig att MacOSX börjar likna väldigt mycket Unix ?! Inte tusan klagar vi bara för att vi kör Unix under huven på MacOS X. Det känns fortfarande Macig't men vi har implementerat en erkänt och bra teknik under huven.

Mvh
/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 20:42

med tanke på att hela windows GUI är snott från mac så kan man ju få ta tillbaka lite

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-09-05 20:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf H
Inte heller jag kan leva utan LiteSwitch. Om nu Apple lånar lite från M$ där det passar så är väl det knappast katastrof ? Allt är väl inte helt kasst med Windows ?
<snip>
Funktioner som tab switchning, switcha mellan användare etc gör det bara lättare för oss att få över folk från M$ sidan eftersom väldigt invana (& bra saker i M$) fungerar ungefär på ett liknande sätt i MacOS X.

Jag tycker faktiskt att LaunchBar är snäppet bättre än LiteSwitch. (Fungerar ju på i princip samma sätt kringla+mellanslag)
Samtidigt som man får utökad funktionalitet (att kunna start vilket program som helst med ca. 5 tangentryckningar) som jag tycker är outstanding.
Den funktionaliteten skulle jag gärna hitta till windows, eftersom jag måste använda windows på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 21:02

En av de vettigaste funktionerna i OS X är Visa som kolumner. Så smart! Det är hundra tusen gånger bättre än Utforskaren i Windows.

Det, plus virtuella skrivbord (valfritt givetvis och avstängt som standard) kommer att bli som jordgubbarna på en gräddtårta: det bästa!

Jag har levt länge med virtuella skrivbord i linux/unix men tycker faktiskt inte det behövs i OS X med de fina Göm/Göm övriga funktionerna. Med Exposé tror jag det behövs ännu mindre.

Ja, Panther har tagit en hel del UI-element direkt från Windows XP. Förmodligen för att framtida switchers ska känna sig mer hemma. Förhoppningsvis kommer man kunna stänga av en del.

Ciryon

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 21:38

Det jag tycker är märkligt att man inte byggt in i MacOS ännu är »ett-program-i-taget-läge« (single application mode, som det heter i Liteswitch [eller ›göm alltid inaktiva program‹ i Program switcher OS9]). Jag skulle inte kunna arbeta utan att endast ha det aktiva programmet synligt.

Enligt min mening är Exposé bara en konstig lösning på problemet med skärmen full av fönster. Visserligen en visuellt snygg lösning, men ändå konstig. Jobbar man med motsvarande alt-klick när man byter program så uppstår aldrig problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 21:55

Du har ju flera sätt att få endast ett program "ensamt" i OSX 10.2 (ivf)

1. Programmenyn -> Hide Others (alt + cmd + h). Nu syns bara det programmet du är i.

2. Tryck på en icon i dockan med alt + cmd intryckt. Nu syns bara det programmet du tryckt på.

3. Trycka på valfritt fönster i ett program du INTE är i samtidigt som du trycker alt + cmd. Nu syns bara programmet du tryckte på.

Jag skulle dock vilja ha ett kommando för att "hide items on desktop". Blir renare så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:02

Jag skulle vilja ha det så här till exempel:

Skrivbord 1: BBEdit, Eudora och några andra småprogram
Skrivbord 2: Dreamweaver och Mozilla
Skrivbord 3: Photoshop
Skrivbord 4: AppleWorks eller anan ordbehandlare

Sen växlar man blixtsnabbt skrivbord med en tangentkombination eller en musklickning.

Man skulle kunna ha upp till 16 separata skrivbord...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Du har ju flera sätt att få endast ett program "ensamt" i OSX 10.2 (ivf)

Visst, men inte automatiskt. Med Liteswitch och endast-ett-program-i-taget-läge räcker det att byta program genom att klicka på skrivbordet, eller respektive program i dockan. Alternativt äpple+tab.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:15

Jag förstår inte riktigt fördelen med flera skrivbord om jag ska vara ärlig. Förklara!

Det du beskriver mondo gör jag idag utan problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:22

" Visst, men inte automatiskt."
Nej, det stämmer... Vi hade tom ett val för detta i OS9. Det är snyggt att göra så tycker jag, men i slutändan är det inte så praktiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 22:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
... men i slutändan är det inte så praktiskt.

Vad är inte praktiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:27

I OS9 så kunde man ju stänge av dekstoppen eller hur det var när man var i program. Det blev rent och så, kanske mindre för virrande för nybörjare. Men jag har för vana att swisha runt med musen o det går snabbare ibland att byta program genom att trycka på ett visst fönster. För mig är det så.

Det kan mycket väl vara en vanesak också. Jag störde mig som tusan på att OSX inte var "all windows in the app stay on top" när man byte till ett givet program. Man kan ex ha:

SAFARI: www.apple.com
MAIL.app
SAFARI: www.dn.se
Final Cut Pro
SAFARI: www.hotmail.com

Det gick inte i OS9. Men nu stör jag inte mig på det lika mycket. Tror det också bara var en vanesak. Fast det kan bli lite rörigt ibland

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 22:33

Antagligen är vi alla olika, men jag föredrar att stoppa allting på sin plats. Min kollega på jobbet som sitter mittemot har däremot hela skrivbordet belamrat med pappershögar. Mitt skrivbord är rent och snyggt, och alla papper i pärmar i hyllan.

Jag föredrar att vara organiserad, hon att röra till det.

Samma sak med gränssnittet i datorn. Vissa klarar inte av att få upp en dialogruta eller öppna ett fönster utan att flytta på detsamma. Jag föredrar att göra en sak i taget, ha det städat och snyggt, och inte göra onödiga saker.

Tänk efter före, helt enkelt.

Men, vi är ju alla skapta olika.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag skulle vilja ha det så här till exempel:

Skrivbord 1: BBEdit, Eudora och några andra småprogram
Skrivbord 2: Dreamweaver och Mozilla
Skrivbord 3: Photoshop
Skrivbord 4: AppleWorks eller anan ordbehandlare

Sen växlar man blixtsnabbt skrivbord med en tangentkombination eller en musklickning.

Man skulle kunna ha upp till 16 separata skrivbord...

Jag har aldrig förstått det där med virtuella skrivbortd - det går ju lika snabbt att byta program och samtidigt, precis som beskrivits i inlägg ovan, gömma alla andra program.

Däremot har jag svårt att leva utan den andra skärm jag kör med på jobbet - irl-extraskrivbord är helt super!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:36

Jo precis... Windows är ju byggt stenhårt på "ditt tänk" med ett program öppet i taget (typ), även om det inte är så genomtänkt.

Jag föredrar att ha möjligheten att röra mig fritt. Men väl inne i program är det väldigt ordnat. Jag blir skogstokig på folk som flyttar runt på paletter i Illustrator, Photoshop m.m

Ordning i kaoset tack!

  • Medlem
  • 2003-09-05 22:46

Klarar mig inte heller utan LiteSwitch, det är verkligen på tiden att Apple bygger in en liknande funktion i Mac OS X. Bara en sådan sak som att kunna avsluta ett program enkelt - utan att ha det aktivt med hjälp av tangentbordet är ju guld värd.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 22:48

Prova Classic window management
Hur bra som helst

/Lempa

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 22:48

Vet inte om jag vill likna mitt tänk vid hur windows fungerar. När jag blir tvungen att sitt vid en win-maskin retar jag mig alltid på att det på en gång blir så jäkla rörig. Plus att man där kan ha fönster i fönster. Snacka om helt ogenomtänkt och cp. Plus att man kan ha paletter ovanpå det. Nej, inte som windows, tack.

Vad jag menar är, precis som du säger ovan, att man kan ha fönster från olika program blandat i z-led. Det gör det hela rätt rörigt, enligt min mening.

Men självklart handlar det mycket om på vilket sätt man arbetar med det grafiska gränssnittet. Jag jobbar mellan skrivbordet och det aktiva programmet. Har jag flera aktiva program så ska de inte inkräkta på varandra, utan jag ska kunna byta arbetsuppgift på samma sätt som man öppnar och stänger pärmar på det fysiska skrivbordet.
Till skillnad från min kollega som lägger ALLT överst.

Bevaka tråden