Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer första macen med vattenkylning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 19:54

Har själv en vattenkyld låda till pc och den kyler moderkort, grafikkort, cpu och HDD utan problem. Cpu temp ligger runt 35 grader och tack vare tysta fläktar så är lådan mycket tyst. Det är varken svårt eller farligt att installera dessutom.

Undrar om apple filar på en vatten-g5a i något labb någonstans?

Min fråga är då följande. Finns det någon hem-PC med vattenkylning? typ en PC som en vanlig svensson köper på ONOFF? Säljer DELL, Compaq eller något annat "märke" out-of-the-box PC's med vattenkylning?

Ärligt talat har jag ingen aning om så är fallet, men jag har inte hört talas om det. Är inte vattenkylning något som fortfarande riktiga hemma-pulare "bygga eget"-nissar sysslar med?

Om ovanstående är korrekt så blir mitt svar på ursprungsfrågan: NEJ!

Apple har gjort bärbara datorer med vätskekylning ett tag nu. Fråga mig inte om det men jag har hört från säkra källor.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 20:13

Mig veterligen finns det INGEN tillverkare som levererar färdiga vattenlösningar. Däremot finns det gott om kit/lådor som fungerar väl.

Det finns en enorm marknad för det dock, speciellt med processorns utveckling (kolla på "mjölkpaketen" som kyler G5an) åt det varmare hållet.

Om något bolag kan föra vatten till folket på ett bra sätt så är det ju innovativa apple. En annan jättefördel är som sagt att du kan kyla moderkort och grafikkort effektivt utan att ha extra ljudkällor i maskinen. Oftast finns det en mini-radiator som kyls av en eller två fläktar, that's it!

Och vatten i en bärbar är ännu mer outforskat, har aldrig sett något sådant ens på pc sidan om staketet...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Apple har gjort bärbara datorer med vätskekylning ett tag nu. Fråga mig inte om det men jag har hört från säkra källor.

Ligger det en "vattenledare" för att leda ut dethela i höljet?
Någon som rivit inni?

Då jag var ung och jobbade på Polisens Hittegodsavdelning så fick vi in fem stulna Performor som hade dumpats i vattnet vid Stadsgårdskajen.

Efter att de hade fiskats upp satte vi in dem i ett torksskåp, lät dem stå där några dagar och sen startade dem snällt upp precis som vanligt

Räknas det?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 20:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har själv en vattenkyld låda till pc och den kyler moderkort, grafikkort, cpu och HDD utan problem. Cpu temp ligger runt 35 grader och tack vare tysta fläktar så är lådan mycket tyst. Det är varken svårt eller farligt att installera dessutom.

Undrar om apple filar på en vatten-g5a i något labb någonstans?

Trodde vitsen med G5 och nya låddan var en processor som inte genererar så mycket värme och en låda som kylde effektivt utan mycket luftomsättning...
G5 är tyst - i vart fall som ny vilket ju är det enda man hört (av begripliga skäl )

när den kommer ?

2008 ?

  • Medlem
  • 2003-09-05 22:39

Det är väldigt vanligt att stål/aluminium etc innehåller små vätskefyllda kanaler. En av kanalens ändor är strax ovanpå processorn och där förångas vätskan. Vanligtvis någon slags sprid.

Sedan sprids ångan och kondenserar i andra ändan av kanalen och där hämnar värmen istället. En mycket effektiv värmetransport, används bland annat i Toshibas bärbara, vet inte om det används i Powerbook men inte inte något som går att se på utsidan då kanalerna kan vara väldigt tunna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Om något bolag kan föra vatten till folket på ett bra sätt så är det ju innovativa apple.

Jag skulle inte vilja ha 2 liter vatten i min bärbara.... Om den inte kunde fungera som kaffebryggare eller nåt samtidigt...

Skulle apple göra det skulle det vara transparent akrylplast där man kunde se vattnet genom... "Aqua"... hmmm....

Jag vill dock inte ha vatten...

Det torde ju vara troligare med oljekylning.
Särskilt för bärbra väl?
Har jag fattat det hela rätt så leder olja värme bättre, och det hela borde kunna konstrueras kompaktare och lättare.
Det trista med vattenkylning idag är ju att de iallafall använder fläktar
Man borde ju kunna utnyttja all yta på lådorna till att växla värme.
G5 är ju utmärkt i det avseendet, hög å fet. De har ju jättestora ytor.

  • Medlem
  • 2003-09-05 22:47

Kan ju ha qvicksilver, det har bra värmeledningsförmåga...

visst skulle dom kunna göra det, men apple är inte företaget som gör något "bara för att dom kan".

dom tjänar inget på det. punkt. slut.

ppc970 och vad det verkar som så även ppc980, har ganska låg värmeutveckling, visst det finns nio fläktar i G5 lådan, men det har nog mer att göra med att få den tyst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Det är väldigt vanligt att stål/aluminium etc innehåller små vätskefyllda kanaler. En av kanalens ändor är strax ovanpå processorn och där förångas vätskan. Vanligtvis någon slags sprid.

Sedan sprids ångan och kondenserar i andra ändan av kanalen och där hämnar värmen istället.

Det där lät bekant.

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:22

De bärbara använder väl någon slags gelé i rör som avleder värmen. Åtminstånde på de första vita iBookarna tror jag... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 23:29

Nej, olja är kass faktiskt. Viskositeten är för hög, kräver för biffiga pumpar...

Sen kan man undra när "phasechange cooling" når macleden.

En G5 på -30c borde gå att skrämma upp i mer än 2ghz tycker jag.

1
Bevaka tråden