Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt tangentbord (och skärm)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-09-04 20:12

Nu har olyckan varit framme och sett till att tangenbordet saknar a och s tangenterna (PowerBook G4 15"). (Det blev en liten skråma på skärmen också, men den kan jag leva med)

De lossnade tangenterna går inte att sätta tillbaka så man behöver nog byta tangentbord.
Går det att köpa ett tangentbord löst?
Och vad skulle det kosta?

Datorn köptes i januari förra året så då går det väl inte att ta AppleCare nu.

(Ingen som har en trasig PowerBook med ett helt tangenbord )

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 02:06

Apple byter ut tangentbordet om det skedde en olycka har jag för mig. Alla varor sålda i EU har 2 års garanti. Du kan alltid säga att tangenterna var alltid lite konstiga när du fick din powerbook och nu plotsligt flög dem bara ut.

I alla fall en kompis till mig torkade av tangentbordet med en trasa som fastnade i w tangenten och slet ut den. Han ringde till Apple och dem skickade en ny tangentbord som han själv fick byta ut. Den gamla tangentbordet måste han skicka tillbaka annars fick han pröjsa 200€.

Prova att ringa Apple. Kan inte skada mer

//Rob

Robo: Det är stor skillnad på garanti (1 år hos Apple) och konsumentköplagen (2 år). Tänk på det innan du inger falska förhoppningar till stackars människor som varit "vårdslösa" med sina maskiner.

Allvarligt talat - jag tycker att tangentbordet på TiBook är så j***a uselt att de borde byta ut varenda tangent gratis utan frågor. Jag anser alltså att tangenterbordet i sig självt är ett "tillverkningsfel", alltså, skall gå under den 2-åriga konsumentköplagen. MEN det gör det såklart inte. Pajar du en tangent har du varit "vårdslös". Åtminstone enligt Apples policy. MEN, som Robo skriver - ibland träffar man på riktigt kundmedvetna Appleanställda också, även om det är ovanligt att de erkänner fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 11:23

Precis som sjovall skriver så täcks det inte av garanti (Hur skulle Apple kunna garantera att det inte sker olyckor???).
Hos LAN-Master AB kan du köpa tangenterna du behöver för 120Kr/st + moms.

  • Medlem
  • 2003-09-05 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Precis som sjovall skriver så täcks det inte av garanti (Hur skulle Apple kunna garantera att det inte sker olyckor???).
Hos LAN-Master AB kan du köpa tangenterna du behöver för 120Kr/st + moms.

Hi, hi... det blir 11.550:- för ett helt tangentbord. Billigt!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Hi, hi... det blir 11.550:- för ett helt tangentbord. Billigt!

Tangentbord till titan kostar från 1000Kr till 2050Kr beroende på modell så om du vill kan du köpa ett och sälja lösa tangenter billigare

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 16:00

Rätt ska vara rätt... 1 års garanti på varor. 2 års tillverkningsgaranti. Vilket i praktiken betyder att du måste bevisa att felet var där när du köpte datorn. Kan vara svårt att bevisa t ex att modemet har aldrig fungerat men du har inte testat den förrän efter 1,5 år av användning av datorn.

Men det går ju alltid att prova och spela lite dum.

//Rob

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-09-05 20:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Tangentbord till titan kostar från 1000Kr till 2050Kr beroende på modell så om du vill kan du köpa ett och sälja lösa tangenter billigare

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa ett tangentbord. För det går inte att få tillbaka de gamla tangenterna. Och det går inte att lura någon att de fula märkena under tangenterna fanns där från början

(Och om någon vill veta hur det gick till, så är det min svägerska 183 cm som reste sig upp från soffan och slog i tak-lampan som inte fungerar* ute på mina svärföräldrars land. Under taklampan stod powerbooken som vi precis tittat på film på.)

*Den har inte fungerat på 5 år och är tillverkad i glas!!! Den är dessutom säkert 30 år gammal. Suck.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 04:49

Igår köpe min styvfar en iBook och vi köpte till 3 års försäkring och garanti på den (dock inte AppleCare). Man vet aldrig vad som kan hända med en bärbar dator. 3 års garanti kostade 700 spänn och täckte allt från trasig tangentbord till stöld. Det är att rekommendera vid köp av bärbar dator att köpa någon slags försäkring och garanti förlängning. Apples priser på reservdelar är hutlösa.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
3 års försäkring och garanti på den (dock inte AppleCare). 3 års garanti kostade 700 spänn och täckte allt från trasig tangentbord till stöld. Apples priser på reservdelar är hutlösa.

//Rob

Berätta mer om den här försäkringen!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 11:18

Gravis Safety Pack Plus. Kan köpas i samband med dator köp eller inom ett år efter köpet hos Gravis i Tyskland.

För iBooks 69,99 Euro och PBooks kostar den 99.99 Euro. Finns i alla Gravis butiker i Tyskland.

Vet inte om något sådant i Sverige men förhoppningsvis finns det hos någon av Apples återförsäljare.

//Rob

1
Bevaka tråden