Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport tappar kontakten med icke-apple WiFi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-30 15:55

Det finns två hotell i Hanoi som har WiFi-lösningar installerade. Gratis och snabb uppkoppling gör att det vore ett välkommet alternativ. Att sitta i en hotellbar och surfa snabbt istället för med min långsamma modemuppkoppling hemma...

Problemet: när jag öppnar min iBook på något av ställen får jag omgående kontakt med det trådlösa nätverket. MEN: kontakten försvinner lika snabbt igen! Ibland efter någon minut, ibland efter bara några sekunder. Jag har hunnit hämta hem några mejl ibland, men det är allt...

Om jag väntar kan det hända att kontakten kommer tillbaka ytterligare några sekunder typ 10 minuter senare.

Kontakten försvinner alltså helt, varken "airportmätaren" i menyraden eller Macstumbler hittar något nätverk.

Hade det hänt en gång hade jag sagt att det var hotellet som hade problem med sitt nätverk. Tyvärr är problemet repeterbart på båda ställena. (Dessutom har pc-nissar med fula antenner suttit alldeles brevid och surfat – irriterande). I somras upplevde jag ett liknande problem med en Telia Homerun-station, men där hade jag ändå kontakt större delen av tiden.

Har kollat så att kort och antennsladd sitter i ordentligt, kan inte se något fel där.

Konf: iBook 800, Airportkort (ej Extreme), senaste uppgraderingen installerad.

Vad tror ni? Tacksam för all hjälp.

/Pierre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 08:18

Hmmm,

har ju aldrig varit i Hanoi men väl kört Airport på diverse WiFi-nät. Se till att ha störningskompensation avstängd, det kan hjälpa. Hur stark signal får du från början?

Jag har ett airportnätverk hemma i huset (1 1/2-plans). 1 st iMac DV SE, 2 st PB Pismo, 1 st Netgear MR814GE v2. Tappar signal titt som tätt, trots att man nästan har ögonkontakt med routern.

Kan det vara så att Apple och andra leverantörer av Wifi/WLAN inte riktigt kör samma specar?

Ni som har Apples Basstation, tappar ni kontakten eller ?

Jag har testat både med och utan krypteringen påslagen.

Hur stänger man av eller sätter på störningskompensationen?

Kör MacOS 10.1.5 (tills Panther kommer...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-04 21:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson

Ni som har Apples Basstation, tappar ni kontakten eller ?

Jag har testat både med och utan krypteringen påslagen.

Hur stänger man av eller sätter på störningskompensationen?

Jag har en Extreme-station, och det har faktiskt aldrig hänt hittills att jag tappar kontakten. Däremot så har det hänt att jag behövt slå av airport och slå på det igen efter längre aktivitet. Men det tror jag har att göra med den dynamiska IP-tilldelning som min leverantör (BBB) använder.

Jag kör med 128-bitarskryptering, automatisk hastighet, brandvägg på, oftast med störningskompensation påslagen. Den slår man förresten på uppe i menyraden.

Jag har kört en hel del "offentlig" WiFi också, och känner som sagt inte riktigt igen problemet som beskrivs ovan. På t_ex Arlanda, de svenska hotell jag testat, T-centralen i Sthlm, Norrmalmstorg, Täby centrum så funkar det bra. Men även där kan man däremot behöva logga in igen om datorn är inaktiv under för lång period.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Jag kör med 128-bitarskryptering, automatisk hastighet, brandvägg på, oftast med störningskompensation påslagen. Den slår man förresten på uppe i menyraden.

Menar du menyraden där man ser om man har tillgång till något airportnät eller inte? Hittar inget alternativ för att aktivera/deaktivera störningskompensation där. Kan det vara att jag kör med MacOS 10.1.5, i väntan på Panther?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-04 21:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson
Menar du menyraden där man ser om man har tillgång till något airportnät eller inte? Hittar inget alternativ för att aktivera/deaktivera störningskompensation där. Kan det vara att jag kör med MacOS 10.1.5, i väntan på Panther?

Jäpp. OK, vi kanske har olika versioner av mjukvaran? Själv har jag 3.1.1

Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Jäpp. OK, vi kanske har olika versioner av mjukvaran? Själv har jag 3.1.1

Det ser ut som om jag endast har 3.0.1 Det kan förklara en del.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 07:17

Själv har jag senaste uppdateringen (3.1.1) och hittar ingenting om störningskompensation i menyraden. Är detta verkligen något som finns som alternativ när man ansluter till något annat än Airport?

Kan nämna att jag skriver det här på flygplatsen i Phnom Penh (Kambodja) och här funkar mitt Airport perfekt tillsammans med det nyinstallerade WiFi-nätet...

Vilket är frid och fröjd, men det gör det också än mer frustrerande att jag inte får det att funka i Hanoi!

Någon annan som haft problem med publika WiFi-nät?

/Pierre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 08:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pierre Andersson
Själv har jag senaste uppdateringen (3.1.1) och hittar ingenting om störningskompensation i menyraden. Är detta verkligen något som finns som alternativ när man ansluter till något annat än Airport?
/Pierre

Nej, det kan jag absolut inte svära på. Det kan mycket väl vara en inställning som endast rör Apples egna basstation.

Senast redigerat 2003-09-05 10:52

Jag har en DI-624 och en pismo och jag har inga problem överhuvudtaget. Jag hade problem med min router, men det fixade sig snabbt med inställningarna-

Jag har en DI614 eller vad den heter, den med 2 antenner, och tappar kontakten ibland. Men jag tror det beror på att signalen är svag - svagare än vad som visas i menyn.

Ett större problem är att jag inte kan ansluta till den om jag väljer att spara lösenordet i nyckelringen. Använder 40-bitars hex. Någon som varit med om detta?

1
Bevaka tråden