Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSync suger?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-01 23:04

Är det bara jag som har börjat bli riktigt trött på iSync?

Jag har två käpphästar som jag inte får att funka alls:

synkning med .mac har inte lyckats sedan jag vet inte när

Citat:

Datorn kan inte synkronisera via .Mac just nu. Det kan pågå underhållsarbete på .Mac eller någon annan av dina datorer kanske synkroniserar via .Mac just nu. (Endast en dator åt gången kan synkronisera via .Mac.) Försök igen senare. .*

Synkning med t68i har jag inte lyckas få till att det blir samma tid i telefonen som i iCal hur jag än försökt! (har dryftat detta i en annan tråd) Två timmar skiljer! (ja, telefonen står på "noll", ingen tidszon, ingen sommartid)

Är lite sur på detta just nu...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-09-01 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Är det bara jag som har börjat bli riktigt trött på iSync?

Jag har två käpphästar som jag inte får att funka alls:

synkning med .mac har inte lyckats sedan jag vet inte när

Synkning med t68i har jag inte lyckas få till att det blir samma tid i telefonen som i iCal hur jag än försökt! (har dryftat detta i en annan tråd) Två timmar skiljer! (ja, telefonen står på "noll", ingen tidszon, ingen sommartid)

Är lite sur på detta just nu...

För mig fungerar båda utan problem, kör med en T610. Kan hända ngn gång att datorn inte får kontakt med telefonen men det avhjälps oftas av att sätta på/av bluetooth på datorn respektive telefonen. .Mac har aldrig varit något problem för mig under den dryga månaden jag ägt min pb och synkat.

  • Medlem
  • 2003-09-01 23:46

Tidszonen i telefonen ska vara GMT +1, Sommartid för tillfället, och automatisk tidzon av. Kolla att tidszonen är rätt i OS X också.

Jag tycker iSync funkar hur smidigt som helst. Jag synkar mellan två Macar och en t68i... Jag kör på prov just nu, och jag vet inte hundraprocentigt om det är värt 85:-/mån.

Jag synkar inte mot någon telefon (ännu...) men mot .mac fungerar det klockrent. Jag fick lov att installera om iSync i börjar för att jag skulle få det att gå igång. Så nu syncar jag två datorer mot samma .mac konto. Helt lysande!
Klart värt 85 kr / månad. Eftersom jag aldrig märkt av någon nertid.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-02 13:26
Citat:

Tidszonen i telefonen ska vara GMT +1, Sommartid för tillfället, och automatisk tidzon av. Kolla att tidszonen är rätt i OS X också.

Jag vet det, men har också fått tipset att ha telefonen "fel".

Men det spelar ingen roll! Det blir ändå två timmars fel mellan telefonen och datorn, hur jag än ställer in dem!

Blir knäpp på detta...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 13:48

Testa att trasha SyncService
både ifran /Library/Application support och ~/Library/Application support
och båda prefsfilerna com.apple.isync och .registry

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-02 22:35

Hjälpte inte det heller...

Jag använder iSync väldigt mycket. Har alltid samma uppdaterade information på:

* Tre macar
* Mobilen (T68i via bluetooth)
* Handdatorn (Tungsten C)
* iPoden (även om jag aldrig använt den för det)

Dessutom använder sambon iSync för att planera sina egna grejer, synka sin Palm Vx och prenumerera på vissa av mina kalendrar så hon har koll på när jag kommer hem på dagarna.

Samtliga datorer synkar också helt automatiskt (och i bakgrunden) med .Mac så allt ständigt är uppdaterat oavsett var jag synkade senast.

Jag har ALDRIG sett något liknande program som skulle kunna klara allt detta. ActiveSync i Windows t.ex. är ingenting i jämförelse.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-03 19:26

Visst, jag har inget mot iSync som princip, men när tiderna pekar och ändrar på sig kors och tvärs, då blir jag lite putt... just därför att jag egentligen gillar iSync.

  • Medlem
  • 2003-09-03 19:32

Det måste ju gå att lösa. Kolla ALLA inställningar både på datorn och i telefonen, och rapportera sedan här hur de är inställda.

Eller kan det vara så överjävligt att du måste uppdatera telefonen?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-03 19:37

Telefonen är nyss tillbaka efter "service", det var efter det det började strula.

Ska kolla allt jag kan komma på och rapporterar snart...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 19:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Telefonen är nyss tillbaka efter "service", det var efter det det började strula.

Ska kolla allt jag kan komma på och rapporterar snart...

Kan bara konstatera att jag - liksom en del andra- upplever iSyncningen som i huvudsak helt problemfri. Felmeddelandet du fått har jag t.ex. aldrig sett. Och då kan det ju nämnas att jag synkar flera gånger om dagen mellan 2 datorer, en T68i och en Palm allt sedan dessa möjligehter presenterades.

Enda gången jag hade problem var när jag bytte den ena datorn och efter en första tydligen inte helt lyckad synkning angav den som huvudkälla. Hel och hållet mitt fel men det kan rekommenderas att kontrollera en sådan första synkning noga.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-03 19:53

Ok...

Telefonen: (T68i)

inställningar - tid och datum - avancerat - tidzon: GMT +1.00h, 1 t sommartid, atomat. tidzon: av
klockan visar rätt tid

Datorn:

Tidzon: CEST Stockholm Sverige
nätverkstid: Apple Europa

Något mer som kan spela in??

  • Medlem
  • 2003-09-03 23:54

Nej, det verkar rätt... Jag är ledsen, men jag kan inte komma på något.

Claes, jag tror jag vet vad du gjort för fel för jag hade precis samma problem själv.

Också för mig blev tiderna två timmar fel, men så fick jag tipset att ställa om tiden till GMH+1 och sommartid enligt anvisningarna ovan. Jag gjorde så och trodde att nu fixar det sig, men lika fullt visade kalendern fortfarande två timmar fel.

Men när jag tittade efter visade det sig att några möten som jag skrivit in samma kväll, men efter det jag gjort ändringen i telefonen, hade fått rätt tider i 610:ans kalender. Då slog det mig att ett synkprogram bara ändrar de uppgifter som ändrats sedan senaste synkningen.

Alltså raderade jag hela kalendern i telefonen. Gjorde en säkerhetsbackup på min iCal calender i hemmadatorn, och gjorde en ny synkning. Eftersom programmet tolkade det som att alla tidigare möten strukits (telefonens almanacka var ju senast ändrad) fick jag ladda in min säkerhetskopia och synka en gång till (för nu var ju datorns almanacka senast ändrad). Och se, nu fungerar det helt perfekt. javascript:smilie(':)')

I övrigt tycker jag det är en jättesmidig funktion och 610:an är en myckt trevlig telefon.

Tänk om nu någon kunde hjälpa mig med tips om hur jag skall få min nya Ndio 210-R MP3 spelare och bandare att få kontakt med datorn.....

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-04 21:55

Fick in mig på ett nytt spår, men får inte till det ändå... Lyckas med en synkning, men sedan hoppar det likföbannat iväg två timmar ändå.

När telefonen står på GMT och ingen sommartid pekar telefonen rätt men iCal ligger två timmar före. Ställer jag telefonen rätt är det den som ligger före.

Hur gör du när du säkerhetkopierar och laddar in igen? Flyttar runt i Findern eller exporterar och importerar i iCal?
Och hur står klockan i telefonen?

Konstigt att du inte får det att fungera.

Klockan i telefonen skall stå på

Tidszon: GMT + 1 timme
Sommartid: 1 timme
Automatisk tidszon: Av

I Datorn (jag har en G4) är tidszon "Stockholm" och sen ställer jag klockan via tidsserver i nätverket

Alternativet "Säkerhetskopiera mina data" hittar du under menyn "Enheter" i programmet iSync. (Där finns också "Återgå till säkerhetskopia" som man använder i nästa steg)

Vad jag kan se är felet att du inte ställt in en timmes sommartid. Eftersom både datorn och telefonen räknar med relativa tider blir avvikelsen två timmar om man synkar två gånger och båda gångerna placerar mötena en timma fel relativt sett

Lycka till - men kom ihåg att om du har fått till en korrekt kalender i iCal, så ta säkerthetskopia innan du börjar synka - och jobba med den, annars för du bara över felen mellan dator och telefon

mvh Crister

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-05 00:15

Anar också att det har med sommartiden att göra, men fattar inte var jag ska ställa in den mer än jag har gjort! Spelar det någon roll i vilken ordning man ändrar tid, tidzon och sommartid i telefonen? I datorn finns ju inte så mycket att ändra vad jag kan hitta.

Fick det inte att funka med säkerhetskopieringen som du beskrev heller...

Kan det hjälpa att återställa telefonen helt? Har bara provat med inställningarna.

Nu ska jag sova...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-07 22:28

Vågar knappt säga det, men det funkar nu! Vet i tusan vad jag gjorde som jag inte gjort förut... Det enda som är anorlunda är att jag tagit med iPoden i synkningen. Kan det ha hjälpt?

Nu är det bara synkningen med .mac som inte vill sig... Någon idé där?

Bra att det fungerar nu.

Vad är det som krånglar med .Mac? För mig är det helt smärtfritt, och har varit det ända sedan jag skaffade ett konto där. Jag har en G4 hemma och en iMac på jobbet och på båda har jag iCal, Adressbok etc som jag regelbundet synkar med varandra - inklusive bokmärken till Safari.

PS har du prövat att sätta på funktionen för automatisk ändring av profil på telefonen? Det innebär att har man lagt in sammanträde t.ex. 10- 12 i sin iCal och sedan synkat med telefonen, så stänger den av ringsignalen i mobilen prick 10 och slår på den igen 12. Oerhört användbart för mig som så ofta glömde att stänga av min gamla telefon vid sammanträden etc att kompisarna trackade mig för det DS

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-09 09:04

Får upp meddelande alternativt bara "Synkroniseringen misslyckades" eller "Det går inte att synka med .mac just nu..." (hela citatet finns längre upp i tråden)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 23:12

Nu har min telefon/isync ballat ur. Den kanske har tagit över.
Datorn ligger en timme före, så att det som läggs in i telefonen på 08.00 hamnar i datorn på 07.00.
Och inställningarna är som de ska vara (om vi inte har gått över till vintertid utan att någon har sagt till mig).

¡Fattar nada!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 17:51

Och nu funkar det igen. Kan det ha varit något lurigt som man inte kan rå för med sommar/vintertid? Jag fattar då rakt ingenting. Men det gör inget, för nu funkar det.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-28 20:19

Hade också problem med sommar/normaltid och det löste sig inte efter att vi gick över till normaltid utan jag raderade de återkommande noteringar jag hade problem med på datorn och sedan syncade jag till luren lade sedan i dem igen och ny syncning och det fungerade. Detta är ju inte kul men man får se hur det fungerar till sommaren..

Nä, jag får det inte att lira mellan dator och P800.

När jag undersöker BT-enheten P800 får jag följande meddelande:

liksom vaddå " Enheten har inte de nödvändiga tjänsterna"?

hjälp anyone?

Anders

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 22:36

Vad är du egentligen ute efter att göra. Jag provar en P800 tillsammans med min PB några dagar och iSync verkar inte vara några problem (hade dock lite svårigheter med att få bluetoothparningen;) att funka pga att jag började med telefonen).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Vad är du egentligen ute efter att göra. Jag provar en P800 tillsammans med min PB några dagar och iSync verkar inte vara några problem (hade dock lite svårigheter med att få bluetoothparningen;) att funka pga att jag började med telefonen).

Började med telefonen?

Anders

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 00:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Började med telefonen?

Anders

När man skall para ihop telefon och dator kan man antingen göra det genom att välja Bluetooth i telefonen eller genom att t.ex. använda den wizard som finns i MacOS. Det finns tydligen en bugg som uppträder om man gör detta från telefonen. Det som händer är att iSync då inte kan hitta telefonen alls samt att (i det läge du hade avbildat) telefonen bara syns som övrig bluetooth-enhet. För att åtgärda detta måste man ta bort parkopplingen i både telefon och Mac:en. Det räcker emellertid inte utan man måste också starta om telefonen. Därefter kan man göra en ny parning från Mac:en och sedan fungerar det.

1
Bevaka tråden