Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi: köphjälp till utbyggn av mitt bef. Airport-nät

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! I dag sålde jag min TiBook, och vill inte beställa ny förrän i höst (eller när de nya nu kommer). Under tiden skall jag köra en gammal G3.

Datorn kan inte stå vid airporten (bredbandsjacket), utan måste vara i annat rum. Därför behöver jag köpa en ny manick, för att ta emot bredbandet till G3an. Det finns en "brygga" (Netgear ME 101 GE) som nog skulle funka. (figur A)

När jag sen köpt min nya PB12 med AirportExtreme-kort kan jag väl använda Netgearbryggan till min skrivare enligt figur B? Eller? Nån som kan bekräfta att både fig. A och fig. B fungerar?

Men helst av allt skulle jag ju vilja köpa något annat i stället för den lilla bryggan, så att jag får 802.11g-nätverk i fortsättningen. Då är min fråga: Kan någon av de uppräknade (eller nån annan - lämna gärna förslag) basstationerna i figur C användas i figur A i stället, alltså som "brygga" tills jag får min nya dator? Och sedan som i figur C, alltså som en ny basstation med 54Mbps. Obs! För att figur C skall bli komplett så krävs det ju att min gamla (rev A) Airportbasstation kan användas som brygga till skrivaren, som på bilden. Nån som vet?

[b]Tusen tack på förhand, alla WiFi-kunniga![/b]

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 14:41

Din gamla basstation kan INTE användas som brygga, en Ethernet/Trådlöst-brygga blir bästa lösningen till skrivaren. Alltså fungerar inte "C". "B" fungerar dock utmärkt.
D-Links DWL-810+ fungerar utmärkt till allt med Ethernetport. Det kan undertecknad intyga. Kommer snart med 802.11g-standard. Netgear-manicken är säkerligen identisk hårdvara, så den borde funka också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Din gamla basstation kan INTE användas som brygga, en Ethernet/Trådlöst-brygga blir bästa lösningen till skrivaren. Alltså fungerar inte "C". "B" fungerar dock utmärkt.
D-Links DWL-810+ fungerar utmärkt till allt med Ethernetport. Det kan undertecknad intyga. Kommer snart med 802.11g-standard. Netgear-manicken är säkerligen identisk hårdvara, så den borde funka också

JAg har en sådan själv och den funkar bra. Dock är Netgearen inte riktigt likadan. Grejen med DWL 810 är att kunna ansluta saker som inte går att ansluta till trådlös men som har Ethernet. Kan vara datorer, Xbox etc. Den simulerar ett trådnätverk så att datorn uppfattar den som som ett trådnätverk och vidarebefordrar utdelad DHCP till datorn (fast den har en egen också för styrning via webbgränssnitt). Jag kör den mot just en G3:a och det funkar kanon. Har man D-Links basstation kan man köra 22 Mbit/s över den men en G version lär säkert vara på ingående. Den är dessutom väligt diskret (liten).

Jag antar att om du köper en D-Link basstation för G borde den ju kunna köra mot befintliga DWL 810 med 22 Mbit/s vilket kanske kan vara tillräckligt för att surfa med en gammal beige maskin?

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
JAg har en sådan själv och den funkar bra. Dock är Netgearen inte riktigt likadan. Grejen med DWL 810 är att kunna ansluta saker som inte går att ansluta till trådlös men som har Ethernet. Kan vara datorer, Xbox etc.

Menar du att Netgears modell inte fungerar på ett liknande sätt?

Är på jakt efter en brygga som kan göra så att vi i familjen kan använda oss av vår HP Laserjet 4mp via airport (netgear mr814ge). Tänkte då att Netgears modell verkar vara bra, och så ser den *bättre* ut än D-links. Sedan kanske man inte ska blanda allt för många fabrikat i samma nät...eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 21:23

Hur kör du mot skrivaren, är det via Ethernet så är det ju bästa att köpa en trådlös gateway och hänga skrivaren på en "trådport". Alltså om skrivaren kopplas på den switchen kommer den ju även att kunna nås från den trådlösa delen av nätverket. Kör du inte ethernet så får du istället ansluta skrivaren till en klient och dela ut skrivaren över nätverket med skrivardelning. Funkar utmärkt så länge den utdelande klienten är igång.

Vad jag menade med skillnad är att den produkten du pekade ut är en ren accesspunkt avsedd för datorer. DWL-810 är till för bl.a. datorer med Ethernet men utan stöd för trådlöst. Men det skulle lika väl kunna vara en Xbox, en multimediabox etc. DWL 810 fejkar trådnät över trådlöst vilket inte Netgearen gör. DWL-810:an är en s.k brygga medan Netgearen är en accespunkt.

För övrigt har netgear lanserat en motsvarande produkt som D-Link, se här

Att blanda produkter från olika tillverkare ska inte vara några problem. Själv har jag en Netgear gateway, en DWL-810 (D-Link) och Airportkort plus tråd klienter ihop och det funkar perfekt (även med krypto etc.).

Så du menar att om jag köper en ME101 eller den motsvarande från D-Link, hänger på den på min ethernetanslutna HP LaserJet 4MP, så bör jag komma åt skrivaren från alla familjens airportskortutrustade datorer (via Netgear MR814GE) ? (även en PC som är ansluten med en Netgear MA111)

Fungerar även AppleTalk i denna konstallationen eller är det kört om man inte använder sig av Apples basstation?

Som jag nämnt i en annan tråd på 99mac.com, så har jag stora problem med att få krypterad trafik att hålla sig stabil med min Netgear MR814GE. Titt som tätt tappar jag kontakten med Netgear-routern. Men utan kryptering, så flyter trafiken på utan några synbara störningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 22:20
Citat:

Så du menar att om jag köper en ME101 eller den motsvarande från D-Link, hänger på den på min ethernetanslutna HP LaserJet 4MP, så bör jag komma åt skrivaren från alla familjens airportskortutrustade datorer (via Netgear MR814GE) ? (även en PC som är ansluten med en Netgear MA111)

Jäpp, skrivaren har ju ett nätverkskort som pratar med nätverket och blir således då åtkomlig för hela det lokala nätverket.

Citat:

Fungerar även AppleTalk i denna konstallationen eller är det kört om man inte använder sig av Apples basstation?

AppleTalk går väl att köra över TCP/IP också, men varför ska du använda det?
har du någon gammal utrustning som måste prata AppleTalk över nätverket? Om inte använd TCP/IP.
Du har ju fullt stöd för TCP/IP i både klienter, skrivare och nätverksprylar.

Citat:

Som jag nämnt i en annan tråd på 99mac.com, så har jag stora problem med att få krypterad trafik att hålla sig stabil med min Netgear MR814GE. Titt som tätt tappar jag kontakten med Netgear-routern. Men utan kryptering, så flyter trafiken på utan några synbara störningar.

Mmm, jag har sett det och det verkar skumt. Jag misstänker att det har att göra med inställningarna för nätverket och airport i klienten.

Hade ett liknande problem med en trådlös iMac som "tappade" kontakt med basstationen trots täckning. Det visade sig att det skedde efter att maskinen startats om och efter vila samt efter en viss tids inaktivitet över nätverket (om jag minns rätt).

Det hela berodde på att när klienten vaknade så loggade den inte in automatiskt igen utan krävde en manuell uppkoppling för att funka. En inställning var lite otydlig vill jag minnas, när jag väl kom på att den skulle stå i "anslut automatiskt till senaste nätverk" så funkade det kanon. Kan det vara nåt sånt problem även för dig, för utan kryptering behövs ju ingen sådan "handskakning"?

Sedan dess har jag kört Aiportkort, DWL-810 och Netgear i 128 bitars krypto med MAC-adressfiltrering utan några som helst problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 22:37

För att förtydliga detta med inställningen:

Inställningen ska vara som på bilden. Då får man första gången man loggar in från klienten fylla nyckeln för kryptot (26 tecken vid 128-bitars WEP). Sen kommer klienten ihåg detta varje tillfälle.

Men om man istället konfar in nätverket via "anslut till ett specifikt nätverk" då måste man gå in under Airportikonen i övre menyn och manuellt koppla upp vid varje tillfälle (alltså även efter uppvaknande)

Det var detta som tog mig ett tag att fatta då man i det rätta fallet inte ser var man ska föra in kryptonyckeln, den kommer som en ruta vid första inloggningen (lite ologiskt, men men).

Självklart måste man ha fört in samma nyckel i basstationen (exakt, annars är det ju kört).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-04 23:43

Halvt OT, men kanske ngt för de med äldre Macar som ska släppas fria från nätverkskablar:
Install a PCI wireless card in non-AirPort-ready Macs

1
Bevaka tråden