Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear Airport Basstation

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-04 14:49

Är sugen på att sätta upp airport i lägenheten. Har en 15" TiBook så det känns onödigt att köpa en dyr Airport Extreme basstation.

Hittade denna på macotekets hemsida:

Netgear

Kör med Bostreams ADSL 0,5 Mbit (ännu en anledning för att det är onödigt med Airport Extreme i detta fallet)...Jag undrar följande:

1. Hade väldigt mycket strul innan jag lyckades avaktivera brandväggen i adsl-modemet så jag kunde köra på ichat(med iSight). Ser att netgear-stationen också har en brandvägg...är denna aktiverad från början och kan jag stänga av den lätt o så?

2. Kan jag koppla in usb-skrivare till basstationen?

3. Kan jag ha en sladd från stationen till datorn (ifall jag inte vill köra trådlöst hela tiden utan ha sladd när jag sitter vid skrivbordet). Misstänker att det kommer behövas ibland. Speciellt med iSighten.

Tacksam för väldigt snabba svar (hade tänkt inhandla en i helgen)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 15:16

Svar på fråga 3, Ja det kan du.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 15:53

Vet inte om den är helt kompatibel med alla apples airport kort, vet en kille som inte fick det att funka iallafall. Om någon har erfarenhet skriv gärna en rad om vilket kort ni änvände.

Jag kunde inte kryptera min netgear (pga osx enl. supportkillen som fö var kunnig och hade allehanda varianter av nätverk igång bl a med osx). Visserligen en generation äldre än den på bilden. Så jag får köra helt "öppet".

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:11

Jag har använt apple airport kort på föregångaren till MR814, fungerade kanonbra.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-04 16:18

ah måste ju funka...

det är väl helt vanliga airport kort i tibooken? (senaste modellen)

hur är det med brandväggen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 16:43

Visst brandväggen går att öppna och stänga som man vill. Du kan tex. öppna specifika portar för chatten och rikta dom specifikt mot den klienten som skag syssla med det.

Netgear är helt kompatibel, det funkar även krypterat (vilket man ska använda...). Kryptot grejar man genom att skriva en in 26 bokstäver/siffror lång nyckel (128-bitars WEP) via webbgränssnittet på basstationen. Samma kod anges sedan i klentens airportprogramvara så funkar det bra.

Men vore jag i dina kläder köpte jag den här istället. För 300 kr mer för du både 802.11b och g (11/54 Mbps) samt en riktig brandvägg med stateful inspection (paketfiltrering) och ordentlig loggfunktion.

Bägge apparaterna inkluderar en 4-portars switch för 10/100 Mbps Ethernet.

Även om du bara idag har 512 k ADSL kanske du har fetare anslutning i morgon. Hänger du på ytterligare en klient på lokala nätet med 802.11 g så kan dom kommunicera över det lokala nätet snabbare.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-04 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Visst brandväggen går att öppna och stänga som man vill. Du kan tex. öppna specifika portar för chatten och rikta dom specifikt mot den klienten som skag syssla med det.

Netgear är helt kompatibel, det funkar även krypterat (vilket man ska använda...). Kryptot grejar man genom att skriva en in 26 bokstäver/siffror lång nyckel (128-bitars WEP) via webbgränssnittet på basstationen. Samma kod anges sedan i klentens airportprogramvara så funkar det bra.

Men vore jag i dina kläder köpte jag den här istället. För 300 kr mer för du både 802.11b och g (11/54 Mbps) samt en riktig brandvägg med stateful inspection (paketfiltrering) och ordentlig loggfunktion.

Bägge apparaterna inkluderar en 4-portars switch för 10/100 Mbps Ethernet.

Även om du bara idag har 512 k ADSL kanske du har fetare anslutning i morgon. Hänger du på ytterligare en klient på lokala nätet med 802.11 g så kan dom kommunicera över det lokala nätet snabbare.

ah..jag vill bara kunna stänga av brandväggen....försökte öppna portar o joxa på speedtouch-modemet men inget funkade...så bara det är lätt att stänga av brandväggen....

verkar ju vara en jävligt bra produkt....fast jag håller mig nog till den billigare varianten....antagligen. kanske. hmm. tack för hjälpen!

Gud vad skönt det är att få hjälp att svara på frågor (har haft lite mycket att göra senaste tiden).

Jag vet inte säkert men jag tror inte du fått svar på denna fråga.

2. Kan jag koppla in usb-skrivare till basstationen?

Svaret är NEJ, enbart på Apples basstationer funkar det.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-05 11:52

ah tack för all hjälp

ska nog inhandla en sån ändå...

så det är lätt att stänga av brandväggen helt?

Jag skulle nog också rekommendera den lite dyrare WGR614 eftersom den har 802.11g. Även om du idag inte behöver det så kan det ju uppstå behov i framtiden. T.ex. om du har två datorer lokalt och vill överföra filer mellan dom.

Vad gäller att stänga av brandväggen så kommer du ju inte ifrån att du alltid har NAT påslaget, eftersom det är så en router fungerar, och därmed kan det ju uppstå problem (som att skicka filer med ICQ mm).

Fler trådar om MR814:
NetGear MR814
Basstation
Trådlöst nätverk!??
Billigt, men funkar det här?
Netgear MR814 basstation - någonting att ha?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-05 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag skulle nog också rekommendera den lite dyrare WGR614 eftersom den har 802.11g. Även om du idag inte behöver det så kan det ju uppstå behov i framtiden. T.ex. om du har två datorer lokalt och vill överföra filer mellan dom.

Vad gäller att stänga av brandväggen så kommer du ju inte ifrån att du alltid har NAT påslaget, eftersom det är så en router fungerar, och därmed kan det ju uppstå problem (som att skicka filer med ICQ mm).

Fler trådar om MR814:
NetGear MR814
Basstation
Trådlöst nätverk!??
Billigt, men funkar det här?
Netgear MR814 basstation - någonting att ha?

vad är NAT?

om jag kör via kabel från stationen så får jag också brandvägg? Kanske kan köra en delare från modemet då istället, kör ju mycket med filöverföring och iSight så kommer nog behöva både och. Är NAT brandväggen?

NAT är en förkortning för Network Addresd Translation. Den sköter bara kopplingen mellan publika och interna adresser och blockerar ingenting egentligen. Ingen brandvägg alltså.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-05 16:32

antar att det är för mycket att begära att iSight funkar över netgearen?

  • Medlem
  • 2003-09-05 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
antar att det är för mycket att begära att iSight funkar över netgearen?

jag är ingen expert, men det intärna nätverket kommer ju vara mycket snabbare än ditt 0,5 adsl och om 0,5 räcker så skall det väl inte vara några problem med att köra det trådlöst.. eller?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-09-05 17:03

ah borde vara så..men tror jag har hört något om att det är problem med iSight trådlöst....kommer inte ihåg varifrån dock...

1
Bevaka tråden