Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi kan vänta oss på Apple Expo Paris

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

här är lite info som sägs komma "inifrån"...

G4 i nya iBooks
G5 i nya PB 15"
och Panther...

skall bli kul att kolla om det verkligen stämmer... tydligen så skulle PB15" med G5 processor lanserats tidigare men senarelades då dom fick problem. det är motorola's g5 chip vi pratar om i PB:en... men men vi får vänta och se.

/D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 13:15

En Apple Store i Paris och kanske en i London? Apple behöver återerövra Europa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-03 13:22

Tror inte vi kommer få se G4 i iBook eller G5 i PB. Känns för tidigt

Däremot lanseringsdatum för Panther samt europeisk iTMS.

Uppdaterad iMac och PB känns oxå troligt... Möjligtvis G5 i XServe oxå.

Annars blir det väl det vanliga tjatet om hur många nedladdade låtar iTMS har haft sen starten och hur många som har förbeställt G5 och så

Tror tyvärr varken på G5 i Powerbook eller europeisk iTMS. Licensiering för musikförsäljning funkar inte så. En iTMS för Norden, en för Tyskland, en för England, en för Frankrike osv, OM inte Apple lyckas komma fram till en oerhört listig lösning, där royalites fördelas efter köparnas betalkortsadresser.

Hoppas däremot verkligen på en ny Powerbook 15" och (åtminstone) ett datum för Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
här är lite info som sägs komma "inifrån"...

G4 i nya iBooks

Jag är tveksam till det. Det har snackats mer om en ny version av G3 från IBM som bryter gigahertzvallen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
G5 i nya PB 15"
och Panther...

skall bli kul att kolla om det verkligen stämmer... tydligen så skulle PB15" med G5 processor lanserats tidigare men senarelades då dom fick problem. det är motorola's g5 chip vi pratar om i PB:en... men men vi får vänta och se.

Vänta lite nu... menar du att Apple skulle ta en processor från Motorola och kalla den G5 just när de lanserat PPC 970 som G5? Knappast. Och vilket processor är det du tänker på? Om det är PPC 7457 du syftar på så tillhör den G4-familjen så vitt jag vet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag är tveksam till det. Det har snackats mer om en ny version av G3 från IBM som bryter gigahertzvallen.

Vänta lite nu... menar du att Apple skulle ta en processor från Motorola och kalla den G5 just när de lanserat PPC 970 som G5? Knappast. Och vilket processor är det du tänker på? Om det är PPC 7457 du syftar på så tillhör den G4-familjen så vitt jag vet.

Det ryktas tom. om att Motorola har svårt att få fram PPC 7457 och att de nya PB istället kommer att vari bestyckade med PPC 7455 B.

Angående Panther. Jag fick mina registreringhandlingar till mässan idag. Där står det "Introducing the new version of Mac OS X.". Tidpunkten för detta är kl 13-14 på tisdagen 16/9, d.v.s. keynote:n med Steve Jobs.

På hemsidan så står det fortfarande "sneak preview" på samma tid. Det är således en liten men (mycket) viktig betydelseskillnad.

Detta tolkar jag som att Panther kommer att introduceras i Paris. Det hade ju varit en trevlig överraskning om Europa skulle få något först för en gångs skull.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag är tveksam till det. Det har snackats mer om en ny version av G3 från IBM som bryter gigahertzvallen.

Vänta lite nu... menar du att Apple skulle ta en processor från Motorola och kalla den G5 just när de lanserat PPC 970 som G5? Knappast. Och vilket processor är det du tänker på? Om det är PPC 7457 du syftar på så tillhör den G4-familjen så vitt jag vet.

nej det sa jag aldrig tydligen är det en variant som änsålänge hålls väldigt hemlig med beteckningen MPC85xx, xx eftersom det ännu inte är känt vad dom tänker sätta för nummer där. just nu finns ju MPC8540 och det är troligen en snarlik variant av denna som kommer att hamna i PB.

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pontus Sörlin
Angående Panther. Jag fick mina registreringhandlingar till mässan idag. Där står det "Introducing the new version of Mac OS X.". Tidpunkten för detta är kl 13-14 på tisdagen 16/9, d.v.s. keynote:n med Steve Jobs.

....och alla vi som är med på gudstjänsten kommer att som nattvardbröd få var sin Panther-CD...

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
nej det sa jag aldrig tydligen är det en variant som änsålänge hålls väldigt hemlig med beteckningen MPC85xx, xx eftersom det ännu inte är känt vad dom tänker sätta för nummer där. just nu finns ju MPC8540 och det är troligen en snarlik variant av denna som kommer att hamna i PB.

/D

Argh! (eller: nej, det ryktet har jag absolut inte hört tre miljarder gånger )

85xx är annars den benämning som Motorola använder på den serie där nu MPC8540 och MPC8560 ingår. De senaste två åren har mer eller mindre grundlösa rykten om att Apple skulle börja använda sig av den serien som ersättare dykt upp titt som tätt, men det finns några rätt bra skäl till att Apple aldrig skulle använda sig av den:

1. 85xx-serien är uteslutande avsedd för små inbyggda system. Det innebär bl.a. att mycket funktionalitet som annars tillhandahålls av separata komponenter bakats in i chippet. T.ex. har MPC8540 en PCI-X-controller, en DMA-controller och hela tre ethernet-controllers, inbyggda. Det är fullständigt onödigt i en persondatorprocessor.

2. Alla inbakade komponenter i 85xx-serien har ett pris, och det är minskad beräkningskraft. MPC8540 har bara en heltals- och en flyttalsenhet, och de är dessutom ganska strippade. AltiVec-enheten är också riktigt spartansk. Även om MPC8540 klarar upp till 1 GHz presterar den därför rejält mycket sämre än en G3 eller G4 i samma klockfrekvens.

3. Den tillverkas av Motorola. Kan verka lite oseriöst, men Motorola har gjort det ganska tydligt att de bara satsar på embedded-marknaden. Inte för att klandrar dem för det - det är ju där pengarna finns.

Men det behöver ändå inte betyda att MPC85xx-serien är dåliga processorer - jag kan föreställa mig massor av tuffa inbäddade system där de skulle passa helt perfekt! Men till persondatorer är det absolut inte ett vettigt val.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 21:16

Kanske kommer ifrån ämnet lite men måste bara kommentera europiesk iTMS. Kusinen jobbar på Svenska Musikförläggarföreningen och jag börjar få en aning om hur oerhört komplicerat allt är vad gäller fördelning av pengar mellan musikförlag och artister i olika länder. Tydligen är det inte alls konstigt att det fungerar i USA, men här i Europa blir det som sagt otroligt mycket mer komplicerat. Att Microsoft redan introducerat en tjänst i Europa garanterar inte på något sätt att t ex svenska artister får ett enda öre av försäljningen. Man får hoppas att Apple löst problemet som ingen annan lyckats med på ett genialiskt sätt.

För att komma tillbaka till ämnet hoppas jag verkligen att iTMS kommer inom kort, och hoppas även att Apple löser komplikationerna på ett bra sätt. Annars kan det ju hända att det blir problem och stämningar i framtiden.

Jag tror på G3 eller/och G5 i nya PB, iallafall i "mellan Pb'n" 12'an, som jag tycker har lite snåla prestanda idag fast ändå med en relativt het G4'a verkar det som.

De som testat *host* Panther säger ju att den har gett kraftiga prestandahöjningar på äldre G3or.
Vilket skulle kunna betyda att man röjer väg in för en, trots avsaknaden av altivec, SNABB G3'a.

- ITMS Europa
- Sherlock med Europa-anpassade tjänster
- iPhoto med Europa-anpassade tjänster
- Massor med prat om att Europa är en viktig del i Apple's strategi, bla bla bla AppleStore i Paris, bla bla bla AppleStore i London...
- Xserve G5, introduktion, lansering i vinter eller dylikt.
- Presentation av G5 med nya "benchmarks" samt demo av anpassade program, typ PS, Cinema 4D, etc och presentation av G5-klustret...
- Ny iMac
- Nya PB 15" och 17"
- iPod mikrofon och ny firmware för inspelning och lite annat godis för senste gen.
- Panther
- Mac OS X Server Säkerhetsbabbel och varför företag A och Myndighet B i USA och i Europa har valt Mac OS X framför Win och Linux...
- Bluetooth tangentbord och mus
- Bildskärm och tangentbord och mus med ny design alá G5
- Några nya .Mac grunkor
Exempelvis:
- Virus filter på serversidan till .Mac
- Blogg-funktion till .Mac

Kommer detta sändas live eller blir det eftersändning eller ingen alls?

Hoppas på:

1) Release av Panther
2) Ny 15" Alu PB
2) G5 i nämda PB
4) G5 i Xserve
5) iTMS till Europa

Tror på:

Release av Panther (är väl näsan spikat?), G5 i Xserve och ett eventuellt datum för iTMS i Europa och ett datum för version till Windows också.

De övriga rykerna känns lite för optimistiska. Se allting negativt så blir du aldrig besviken

1
Bevaka tråden