Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar en pismo

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en Powerbook firewire (pismo) 400 Mhz, men hur mycket skall man ge för en sådan maskin idag?

SEK 4000, tycker jag.

Under förutsättning att alla portar lever och att skärmen inte har för många döda pixlar, att batteri + transformator fungerar och att alla tangenter svarar.

Det här köpte jag i våras (8 maj)

Pismo 400 MHz
320 MB RAM
10GB HD
Airportkort
Inga döda pixlar
normalbra batteri
laddare
datorn var i fint skick, och jag gav 7000.

  • Medlem
  • 2003-09-02 16:40

Man blir aldrig lurad om man är nöjd, men över 4.500:- är nog lite för mycket. Jag menar, om en Pismo 400 går för 7.000:-, vad ska en begagnad iBook 800 kosta då? 10.000? Samma pris som ny...

Det finns vissa som hävdar att de hellre har en Pismo än en iBook, men ärligt talat kan jag inte förstå varför. Det har gått hål i botten på begagnatmarknaden för Mac, och det är bara att gilla läget för dem som säljer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Man blir aldrig lurad om man är nöjd, men över 4.500:- är nog lite för mycket. Jag menar, om en Pismo 400 går för 7.000:-, vad ska en begagnad iBook 800 kosta då? 10.000? Samma pris som ny...

Det finns vissa som hävdar att de hellre har en Pismo än en iBook, men ärligt talat kan jag inte förstå varför. Det har gått hål i botten på begagnatmarknaden för Mac, och det är bara att gilla läget för dem som säljer.

Eller så skulle man kunna se det som att de som VILL köpa får gilla läget.
Det finns ju de som förstår varför en Pismo har lite mer att ge än en iBook.

  • Medlem
  • 2003-09-02 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Det finns ju de som förstår varför en Pismo har lite mer att ge än en iBook.

Enlighten me!

Var kan man hitta en fräsch Pismo för max 4000 kr?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Enlighten me!

Ljudingång. S-videoutgång. Extern, icke speglad skärm. Dubbla fw-portar. Lätt att byta hårddisk (prova det på en ibook). Plats för dubbla batterier (om du ska ut på fri fot och inte behöver köra cd). Oslagbart placerad styrplatta och framför allt överlägsen knapp därtill. Där ligger nyare powerbookarna också i lä.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Ljudingång. S-videoutgång. Extern, icke speglad skärm. Dubbla fw-portar. Lätt att byta hårddisk (prova det på en ibook). Plats för dubbla batterier (om du ska ut på fri fot och inte behöver köra cd). Oslagbart placerad styrplatta och framför allt överlägsen knapp därtill. Där ligger nyare powerbookarna också i lä.

Extern skärm kan man firmwarehacka på nyare iBook, men Pismo har det från början vilket är en fördel. Dessutom är den bra mycket stadigare.

Och på minussidan att den är långsammare än iBook.

Nej, 4000 är fortfarande en smula billigt för en Pismo, speciellt om den är fräsch. Tillgången på begagnade Pismos är inte överväldigande. 7000 är väl lite högt idag, men... tillgång och efterfrågan, och Pismo är den sista och bästa av en bra sort.

  • Medlem
  • 2003-09-02 22:30

Ett visst minus borde vara att den kör OS X sämre än en undernärd polsk arbetshäst.

Det var en otroligt bra dator när den kom, men ingenting kan få mig att tycka att den är speciellt intressant idag...

S-video finns för övrigt på iBooken.

Jag håller med om att det verkar onödigt krångligt att byta hårddisk i iBooken, men jag är inte beredd att plikta med halva prestandan för att kunna byta hårddisk... Jag menar, de senaste iBookarna ligger ju också på randen till vad man står ut med i prestandaväg. De är helt OK, men jag vill inte att den ska vara långsammare.

...annars är det nog helt sant att det inte är lätt att hitta en Pismo för 4.500:-, men de borde inte kosta mer.

Dessutom är Pismo's processor uppgraderbar, något som nog aldrig lär hända med någon iBook.
Jag skriver detta på en G3 750FX 950Mhz pismo
Det är ju snabbare än någon iBook som finns idag. Kortet kostade 3000kr.

Och det är troligt att de nya PPC 750GX också kommer till Pismo så snart de släpps av IBM. De har tydligen exakt samma "pin-out" eller vad det heter, passar gör de iallafall. Det är raska grejer det

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ett visst minus borde vara att den kör OS X sämre än en undernärd polsk arbetshäst.

Är det så? Jag använder min pismo 500 i OSX; då har jag visserligen en gig i internminne, men jag tycker att det funkar.
Ge mig gärna lite goda skäl till att byta. Nytt är kul.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Dessutom är Pismo's processor uppgraderbar, något som nog aldrig lär hända med någon iBook.
Jag skriver detta på en G3 750FX 950Mhz pismo
Det är ju snabbare än någon iBook som finns idag. Kortet kostade 3000kr.

Har du kört med det länge, så att du vet att det är stabilt? Blir det inte problem med värme eller annat otyg? Jag är rätt sugen på att skrämma upp min gamla burk ändå. Det är inte alldeles lätt att övertyga min arbetsgivare om att jag behöver en ny dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ett visst minus borde vara att den kör OS X sämre än en undernärd polsk arbetshäst.

Ehhh... OSX piskade på bra redan med orginalprocessorn, speciellt i Pismo500.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Ehhh... OSX piskade på bra redan med orginalprocessorn, speciellt i Pismo500.

Lite överdrev stfm, men inte mycket. OSX är ganska segt på Pismo. Körbart men segt.

Än värre: Jag försökte exportera en film från iMovie till filmkamera med min Pimso (med OSX). Gick inte! iMovie gav ingen varning eller nånting, men filmen på bandet hackar gräsligt. Den hann helt enkelt inte med. Dåligt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Har du kört med det länge, så att du vet att det är stabilt? Blir det inte problem med värme eller annat otyg? Jag är rätt sugen på att skrämma upp min gamla burk ändå. Det är inte alldeles lätt att övertyga min arbetsgivare om att jag behöver en ny dator.

Jag har bara haft den nya processorn i några dagar, men den blir inte hetare och har inte visat några tecken på ostabilitet.
Den låser sig då jag försöker köra 1Ghz, men 950Mhz går utmärkt.
För andra funkar det tydligen med 1Ghz också
Den segar ihop i 200 men 300 duger fint till text mm. Om man nu vill spara batteri. Men den är redan strömsnålare i orginalhastigheten (900) än den ursprungliga processorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Lite överdrev stfm, men inte mycket. OSX är ganska segt på Pismo. Körbart men segt.

Än värre: Jag försökte exportera en film från iMovie till filmkamera med min Pimso (med OSX). Gick inte! iMovie gav ingen varning eller nånting, men filmen på bandet hackar gräsligt. Den hann helt enkelt inte med. Dåligt!

Kanske det sitter en gammal trött HD i?
inLife säljer 60Gig's 7200rpm'are till bärbara.

  • Medlem
  • 2003-09-02 23:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Dessutom är Pismo's processor uppgraderbar, något som nog aldrig lär hända med någon iBook.

Ja, det är jävligt häftigt att det går att uppgradera, helt enastående faktiskt.

Fast det blir ju en del pengar, och grafikkortet är ju fortfarande lite sådär... och så kanske man vill ha större hårddisk och mer minne (de Pismo som säljs har sällan mer än 384MB)... Det blir en rätt dyr historia om man ska betala 7.000 för grundkonfigurationen.

Man kanske måste köpa OS X också.

Jag vill inte göra narr av Pismon, jag har aldrig ägt någon. Däremot har jag haft en G4/400 PCI, och den var larvigt seg i OS X. En tiondel så snabb som min iBook kändes det som.

Jo, man bör ju fylla på med RAM och så för att få fart.
Jag köper förhoppningsvis en alu15" i paris nästa vecka, om det nu går att fixa med svenskt tangentbord där.
Men ska göra ett sista försök med chefen om han vill låta mig köpa en sån som "hem-pc" innan. Det blir ju en del stålars som man spar isåfall. Apple är bra på att ta betalt
Men säljer definitivt inte min pismo.
Däremot kanske min gamla iMac hamnar i källarn

  • Medlem
  • 2003-09-03 00:29

För att återknyta till huvudfrågan;
Vad kostar en Pismo?
Svar: Så mycket någon är villig att betala?

_____________
Pismo 500 MHz

  • Medlem
  • 2003-09-03 03:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Svar: Så mycket någon är villig att betala?

Visst är det så. T ex är min gissning att följande annons, funnen på Blocket, inte kommer att rendera någon folkstorm:

Grön iBook
367MHz PowerPC G3 processor.
USB
6GB hårddisk
192MB RAM
Inbyggt modem
Inbyggt nätverkskort
OS 9 medföljer på skiva (orginal)

Inga döda pixlar i skärmen

Pris: 7.000:

Någon kanske inte håller med?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
T ex är min gissning att följande annons, funnen på Blocket, inte kommer att rendera någon folkstorm:

Grön iBook
Pris: 7.000:

Någon kanske inte håller med?

Hälften är bra betalt för den. Sånt där gör det bara tråkigt att försöka köpa begagnat. Fantasipris. Det drar upp vad andra begär men inte vad man vill ge. Sen ger man upp och köper nytt i stället.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 02:24

Instämmer. Såg för någon månad sen en begagnad 400Mhz G3 PowerBook Lombard för 1800€. Varför köpa nytt när man får en gammal begagnad dator för mer? :rolleyes:

//Rob

1
Bevaka tråden