Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apollo nätverkskort

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-02 17:37

någon som vt om dessa funkar på mac? (osx och kanske linux eller bsd)

OnOff har kampanj på dom just nu.. 69kr styck och jag tänkte köpa ett par till mina desktop G3or

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 18:13

Köp ett och prova 69 kr är inte så mycket pengar. Funkar det inte brukar det inte vara något problem att lämna saker tillbaka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-02 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Köp ett och prova 69 kr är inte så mycket pengar. Funkar det inte brukar det inte vara något problem att lämna saker tillbaka.

tänkte köpa 8st på en gång så jag slipper åka fram och tilbaka men så kan man ju också göra

  • Medlem
  • 2003-09-02 18:28

Buck, skriv hur de funkar sen så jag vet om jag kan köpa!;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
någon som vt om dessa funkar på mac? (osx och kanske linux eller bsd)

OnOff har kampanj på dom just nu.. 69kr styck och jag tänkte köpa ett par till mina desktop G3or

Det är ganska enkelt att ta reda på om du kan undersöka kortet rent fysiskt (d.v.s. ta ut det ur förpackningen och titta närmare på det). Det som spelar någon roll är inte vem som tillverkat kortet, utan varifrån själva chippet kommer. Det står på chippet, om än i lite kryptisk form. Realtek-chippen, som sitter i många billiga NIC, är säkra kort som fungerar perfekt under OS X, iaf om man installerat Realteks egna drivrutiner. Kolla efter en benämning som börjar med "RTL" bara. Många andra kort fungerar också, men en del kan ge trassel med viloläget.

Till Linux fungerar i princip allt, men då måste man ju se till att lägga till stöd för den krets man vill använda när man kompilerar kärnan. Själv har jag faktiskt aldrig haft några som helst problem med att få nätverkskort att fungera under Linux. BSD har jag däremot använt alldeles för lite för att kunna yttra mig om.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-02 19:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Det är ganska enkelt att ta reda på om du kan undersöka kortet rent fysiskt (d.v.s. ta ut det ur förpackningen och titta närmare på det). Det som spelar någon roll är inte vem som tillverkat kortet, utan varifrån själva chippet kommer. Det står på chippet, om än i lite kryptisk form. Realtek-chippen, som sitter i många billiga NIC, är säkra kort som fungerar perfekt under OS X, iaf om man installerat Realteks egna drivrutiner. Kolla efter en benämning som börjar med "RTL" bara. Många andra kort fungerar också, men en del kan ge trassel med viloläget.

Till Linux fungerar i princip allt, men då måste man ju se till att lägga till stöd för den krets man vill använda när man kompilerar kärnan. Själv har jag faktiskt aldrig haft några som helst problem med att få nätverkskort att fungera under Linux. BSD har jag däremot använt alldeles för lite för att kunna yttra mig om.

tackar..viloläge ska inte vara några problem eftersom jag aldrig sätter datorn i vila

  • Medlem
  • 2003-09-02 19:56

En kompis har ett Clasohlson kort.
ADMtek AN983B står det på chipet.
Och FUN-JIN på ett annat ställe på kortet.

Funkar eller funkar ej??

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-02 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
En kompis har ett Clasohlson kort.
ADMtek AN983B står det på chipet.
Och FUN-JIN på ett annat ställe på kortet.

Funkar eller funkar ej??

sånhär?

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q30q33&ic=N&sw=8192

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
En kompis har ett Clasohlson kort.
ADMtek AN983B står det på chipet.
Och FUN-JIN på ett annat ställe på kortet.

Funkar eller funkar ej??

Clas Ohlson har ju två 10/100-kort, ett lite dyrare "W-linx", som är baserat på en vanlig hederlig Realtek-krets, och ett billigare kort som har en ADMtek-krets. Realtek-kortet ska inte vara några problem att använda i OS X bortsett från att man kan behöva tanka ner och installera en drivrutin från Realtek. Det billigare kortet blir det lite svårare med, eftersom ADMtek inte har några drivisar för OS X.

Ungefär samma sak gäller för övrigt under Linux, men med skillnaden att ADMtek-kortet bara verkar vara hemskt bökigt (men inte _alldeles_ omöjligt) att få att fungera. Realtek-kortet ska däremot vara en barnlek att få igång.

Just ja - det kan ju vara bra att ha lite adresser att gå till också om man letar drivrutiner:

www.realtek.com.tw
www.admtek.com.tw

  • Medlem
  • 2003-09-02 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
sånhär?

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q30q33&ic=N&sw=8192

Ja det är nog det billigare ADM kortet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-03 17:27

Nu har jag hittat mycket bättre alternativ, hoppas dessa är "säkra" att dom funkar!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13220
"10/100 Realtek nätverkskort, med 8139D chipset"

och

http://www.webhallen.com/prod.php?id=10680

1
Bevaka tråden