Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårddiskar till beige G3a?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 19:25

Vilka funkar och hur många kan man ha?

  • Medlem
  • 2003-09-02 19:43

I desktop modellen kan man standard trycka in (minst!?) 4 IDE diskar om man tar bort diskettenheten. Du kan ha alla diskar upp till 120gig och åtminstånde ATA/100. Jag är inte säker ifall ATA/133 funkar. Ska du installera OS X så måste det göras på en partition mindre än 8gig för att fungera.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-09-02 20:15

Beror visserligen på vilken modell. De första beiga G3:orna stödde inte master/slave på ide-kanalen, vilket gör att du bara kan ha en hd per ide-kanal.
Du har två kanaler, en för hd, en för cd-n. Slänger du ut cd-n kan du således använda den för en extra hd.
Har du revision B (de met ATI Rage Pro + som bildskärmskort) ska de stödja master/slave, vilket innebär du kan ha två enheter per ide-kanal.

Beträffande hd har jag köpt IBM:s ATA 100-diskar och använt dessa med gott resultat, i såväl A-revisioner (en 233 mhz, så kallad Ur-G3) och en 300 mhz DT rev B. Det är bara att formatera diskarna med Apples skivverktyg så hittar Finder dem och du kan börja använda diskarna.

  • Medlem
  • 2003-09-02 20:55
Citat:

Beror visserligen på vilken modell. De första beiga G3:orna stödde inte master/slave på ide-kanalen, vilket gör att du bara kan ha en hd per ide-kanal.

Går att komma förbi om man kör OSX eftersom OSX i sig stödjer master/slave även om inte hårdvaran gör det. Givetvis måste man köpa en ide-kabel för master slave, men sedan fungerar det fint

Jag har bytt hårddisk två gånger i min Desktop-G3. Absolut inga problem! Bara underbart lätt och trevligt! Man måste förstås gissa rätt med master-slave-byglingen, men det gick fint.

Det finns både plats och anslutningar för flera diskar, vilket gör att man låter den gamla sitta kvar och kopierar över rubbet. Uppgradera en iMac är en mardröm i jämförelse.

Jag skulle säga: Köp en stor IDE-disk med låg kr/meg. Vilken är inte så petigt. Vilken IDE som helst kommer att funka. 120 Gb är rätt val idag.

1
Bevaka tråden