Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömfråga bärbart

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-09-02 11:40

När jag är hemma så är pb:n konstant kopplad till elnätet, ska man göra så eller ska man även köra den på batterier när man är hemma? Vilket är bäst?

Jag använder oftast min powerbook som stationär dator, med laddaren konstant inkopplad. Under fyra månader har batteritiden minskat från 1:25 till 1:15 ungefär om man laddar det fullt.

Det ska tydligen bero på hur många gånger det är laddat, varje laddning blir inte lika mycket som den förra och så vidare till batteriet inte går att använda längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 16:43

När min iBook har varit inkopplad ett tag, så sjunker laddningen mer och mer.
Men om man låter den gå på batteri ett tag och sen kopplar in den igen, så blir det 100 % igen när den laddas upp.

Det rekommenderas ju på Apples hemsida att man ska kalibrera batteriet då och då:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Det man ska tänka på när det gäller hur man ska hantera sitt batteri är främst två saker:

1. Batteriet tål bara mellan 300 och 600 uppladdningar, oavsett hur långa laddningscyklerna är.
2. Batteriet far illa av höga temperaturer.

P.g.a. punkt 1 är det bra att vara lite återhållsam med onödiga uppladdningar. Har laddningsindikatorn gått ner under 90% behöver man faktiskt inte tvångsmässigt ladda upp batteriet, iaf inte om man vet att batteridrifttiden ändå kommer att räcka. Punkt 2 gör att det är bäst om man plockar bort batteriet ifall man kör datorn på nätström under längre stunder. Batteriet trivs nämligen bättre om det får slippa värmen inne i datorn, och dessutom laddar batteriet inte ur då.

Så man bör alltså ta ut batteriet o lägga på hyllan, om man mestadels kör PBn på nätström (10-12 h per dag)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Så man bör alltså ta ut batteriet o lägga på hyllan, om man mestadels kör PBn på nätström (10-12 h per dag)?

Kan nog vara en bra idé, särskilt om du kör den på nätström flera dagar i sträck. Om man lika lat som jag så är det ju lite jobbigt att plocka ur och sätta i batteriet varje dag, så det brukar få sitta kvar så länge jag vet att jag kommer att flytta på datorn inom de närmaste dagarna. Om du tar ut batteriet kan du gärna lagra det på en kall plats (t.ex. i ett kylskåp), eftersom batteriet mår bäst i kyla. Förvara däremot aldrig batteriet i frysen eftersom det inte tål minusgrader.

Kanske lite otajmat att säga det här efter semestertider, men ska man inte använda batteriet på riktigt länge måste man vara noga med förvaringen. Batteriet ska då laddas ur till ca. 40% och förvaras i kylskåp. På så sätt ska batteriet klara sig åtminstone 6 månader utan att skadas nämnvärt.

Edit: Rättade till lite avigheter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Kanske lite otajmat att säga det här efter semestertider, men ska man inte använda batteriet på riktigt länge måste man vara noga med förvaringen. Batteriet ska då laddas ur till ca. 40% och förvaras i kylskåp. På så sätt ska batteriet klara sig åtminstone 6 månader utan att skadas nämnvärt.

Tack för tipsen
Ja jag kör ofta PowerBooken på endast nätström flera dagar i sträck, så jag skall börja ta ut batteriet.

Läste dock på Apples supportsidor nyss att de rekommenderade full uppladdning innan förvaring i svalt utrymme.
Var har du hört/läst detta med urladdning till 40%, eller är det egna erfarenheter?

1
Bevaka tråden