Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! (Handelsbanken, OS 9.2.1)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-09-01 18:36

Pga krasch sitter jag med en nyformaterad mac och har tagit
certifikat-filen (för att göra bankärenden hos Handelsbanken) från en pc.
Har gjort detta förut och minns att man måste gå in och ändra några saker med ResEdit. Minns dock inte vad
Hoppas att någon vänlig själ där ute kan hjlpa mig genom att med resedit
köra alternativet "Get file/folder info" på sin "xxx.p12"-fil och berätta vad som ska stå och vad som ska vara ikryssat.

Hoppas att någon kan ta sig tiden och hjälpa mig med detta.
Tack på förhand!

/Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 18:45

Nej, du behöver inte ändra något med ResEdit. Certifikatfilen med filändelsen .p12 är identisk för Mac OS och Windows.

  • Medlem
  • 2003-09-01 20:21

Eftersom jag har råkat ut för detta tidigare vet jag att man måste ändra
i filen med hjälp av ResEdit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 20:37

Men alltså... Jag har flyttat över filen ett par tre gånger utan problem. Det är en vanlig textfil.

  • Medlem
  • 2003-09-01 20:41

Jag har, som sagt, råkat ut för detta förut. Flyttade då filen från min pc
och det fungerade inte. Fick då detta råd av en mac-kompis (som givetvis har flytt landet just nu) och när jag hade ändrat fungerade det.

Kan du inte bara kolla och berätta vad som står ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 20:42

Det väl bara att ringa Handelsbankens internetsupport på 040-24 56 20 eller skicka epost till internetsupport.privat@handelsbanken.se antar jag.

  • Medlem
  • 2003-09-01 20:46

Förvisso, men min erfarenhet är att supportsnubbar inte brukar ha järnkoll
på mac. Provade därför detta forum. Går ju snabbt att kolla, så någon här kanske kan offra sig för att hjälpa en mac-kille i nöd.

  • Medlem
  • 2003-09-01 20:59

Är tacksam för svaren, men jag har gjort allt enligt regelboken och det fungerar inte - precis som förra gången. Det enda jag behövde göra då var att ändra något ord samt ev. klicka i någon ruta när jag öppnade filen i ResEdit. Min kompis som gav mig rådet hade råkat ut för samma sak.

Finns det verkligen ingen här som har ResEdit samt kör Handelsbanken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:01

Då är det något annat som är fel. Ring supporten.

  • Medlem
  • 2003-09-01 21:03

Om någon bara kunde kolla och berätta vad som står skulle mitt problem vara löst på 1 minut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:10

Det blev något fel med formateringen, men här är Handelsbankens hjälptexter igen:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:10

Och för Mac:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:12

Tycker inte du som jag att SHB:s internetbank suger? Jag ska byta till Nordea.

  • Medlem
  • 2003-09-01 21:15

Finns det vekligen ingen där ute som kör Handelsbanken, Mac OS 9.x.x och har ResEdit?

Visst, SHB är kanske ingen höjdare, men jag gör mina aktieaffärer via SHB
och sköter övriga betalningar etc via Nordea.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:47

Du behöver inte använda ResEdit. Det är sannolikt inte .p12-filen som är problemet.

Jag gjorde ett experiment. Zippade ihop en kopia av .p12-filen på min bärbara pc, epostade den till Macen och packade upp den med StuffIt Expander.

Sedan flyttade jag på min ordinarie .p12-fil på Macen och ersatte den med filen som tidigare fanns på PC:n. Det funkar fint.

Men jag ska ändå byta bank. iD2 Personal och certifikatfiler är en uråldrig lösning.

  • Medlem
  • 2003-09-01 21:51

Har du ResEdit? I så fall - kan du berätta vad som står när du kör "Get file/folder info" på p12-filen?

Ok, det kanske fungerar för dig när du flyttar filen, men för mig fungerar det inte. Vad det beror på har jag ingen aaaaaning om. Det enda jag vet är att om någon vänlig människa kan köra ResEdit och tala om för mig vad som står
skulle mitt problem vara ut världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:58

Testa och zippa filen på Windows-burken. Den ska fungera direkt på Macen.

Du kan också pröva med att kasta inställningsfilerna för iD2 Personal (id2cbox.ini, root och tmo00000) och försöka igen.

  • Medlem
  • 2003-09-01 22:15

Windowsburken står i källarförrådet där den hör hemma, så där får den stanna.

Jag vet att du försöker hjälpa mig och vill inte verka otacksam, men det verkar inte som om jag har uttryckt mig klart nog.

Jag VET hur problemet ska lösas. Jag behöver bara någon som med hjälp av ResEdit kan kolla det jag bad om tidigare.

Har du ResEdit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 22:18

Om du vet hur problemet ska lösas tycker jag att du ska lösa det själv. Jag fick det att fungera på en gång så det har inte ett dugg med .p12-filen att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 22:22

Ursäkta om jag var vresig. I ResEdit står det Type: TEXT och Creator: R*ch. Hoppas att det löser ditt problem.

  • Medlem
  • 2003-09-01 22:23

Om jag kunde lösa problemet utan hjälp skulle jag väl för böveln inte fråga här.

Jag kan lösa problemet genom att ändra lite i filen xxx.p12
Jag vet dock inte inte exakt vad som ska ändras och ber därför om hjälp här.

Om någon kör ResEdit på filen och talar om vad som står kan jag skriva in samma sak i min fil så kommer det att fungera. Ganska enkelt kan man tycka!

Detta börjar ju bli fånigt. Det är som om jag skulle fixa min bil och behöver en skruvmejsel. Någon annan säger att det går lika bra med en hammare och vägrar låna ut en mejsel trots att jag tidigare har lagat felet med just en mejsel.

  • Medlem
  • 2003-09-01 22:25


Tack! Det står det inte i min fil

"R*ch" verkar inte bekant, men jag provar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 22:45

Type: TEXT betyder förstås att det är en vanlig textfil.
Creator: R*ch innebär att filen skapades av BBEdit.

Vad det står i ResEdit eller något annat verktyg har absolut ingen betydelse. Det kan lika gärna stå Type: TEXT och Creator: krmr eller vad som helst. Det är bara en enkel textfil. Det är inte .p12-filen som är problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-02 00:05

Kanske DESMODUS som smyger omkring här kan hjälpa till. Du jobbar ju på Handelsbankens internetsupportavdelning och har Mac...

Om det inte fungerar nu, så är det troligtvis Netscape som är busen. Öppna Netscape i Photoshop version <2.0 och kolla! Kladda runt lite med den fetaste airbrushen du hittar. Spara som GIF. Sen tar du p12-filen och lägger den på en diskett, om du har en annars går det lika bra med en leverpastejsmörgås, och sular den så långt du bara orkar. Så, nu ska det vara fixat! Nu ska du kunna ringa vilken annan bank som helst.

Mondo och Hawa. Tack för morgonens garv!
Ni bara VÄGRAR lyssna på varann, hi-hi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 09:58

Det vore intressant att få reda på om en ändring av Type och Creator till TEXT respektive R*ch löste problemet. Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om så var fallet eftersom problemet inte har ett skvatt att göra med .p12 filen. Det borde vara enklare att ringa Handelsbankens supportavdelning på telefon på 040-24 56 20. (Ja, de har folk som kan Mac också).

  • Medlem
  • 2003-09-02 15:52

Fick tag på min kompis och ändrade creator till "kcmr". Nu fungerar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 15:56

Lustigt. På min dator spelar det ingen roll om Creator sätts som krmr eller R*ch. Det funkar ändå eftersom det är en helt vanlig textfil.

  • Medlem
  • 2003-09-02 18:05

Skumt är det, men det har varit enda sättet för mig. Min kompis som tipsade mig har också råkat ut för detta problem och löst det på samma sätt.

Gemensamt för oss båda är att vi kör Netscape 4.7.x och Mac OS 9.2.1.

För andra stackare som råkar ut för detta och lyckas hitta denna tråd kommer här beskrivningen:

1. Starta ResEdit
2. Välj "get file/folder info"
3. Välj din p12-fil och kolla detta:

Type: TEXT
Creator: kcmr

"Inited" ska vara ikryssad.

Bevaka tråden