Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 försenad därför att en kund ska ha över tusen stycken.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från Think Secret:
Virginia Tech University is building a Power Mac G5 cluster that will result in a supercomputer estimated to be one of the top five fastest in the world.

In yesterday's notes article, we reported that Virginia Tech had placed a large order of dual-2GHz G5s to form a cluster. Since that time, we've received additional information, allowing us to confirm a number of details.

According to reports, Virginia Tech placed the dual-2GHz G5 order shortly after the G5 was announced. Multiple sources said Virginia Tech has ordered 1100 units; RAM on each is said to be upgraded to 4GB or 8GB.

The G5s will be clustered using Infiniband to form a 1100-node supercomputer delivering over 10 Teraflops of performance. Two sources said the cluster is estimated to be one of the top five fastest supercomputers in the world.

However, Virginia Tech's on a deadline. The university needs to have the cluster completely set up this fall so that it can be ranked in Linpack's Top 500 Supercomputer list.

Apple bumped Virginia Tech's order to the front of the line -- even in front of first day orders -- to get them out the door all at once. Sources originally estimated the G5s will arrive the last week of August; they're still on track to arrive early, possibly next week.

This information is more-or-less public within the university community but no announcement has been made. Earlier in the month, Think Secret contacted Virginia Tech's Associate Vice President for University Relations, who said the report was an "interesting story" and agreed to see what he could confirm. The university didn't respond to follow-up requests for comment.

Slashdot har en (ännu ganska ointressant) tråd om saken.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 09:14

jag skulle kunna tänka mej hälften...

Skulle en beställning på 1100 st G5:or försena resten av alla beställningar så undrar jag hur det står till med Apple's produktion utav datorer......

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 10:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Skulle en beställning på 1100 st G5:or försena resten av alla beställningar så undrar jag hur det står till med Apple's produktion utav datorer......

Normalt beteende på en marknad med utbud och efterfrågan. Tyvärr.

Fick en gång en golvleverans till ett stort kontor (1600m2) anullerad, pga av en annan kund köpte 22.000m2 och hela produktionen gick till detta.
- Men vi har ju fått en orderbekräftelse och spikat leveransbesked och har ett inflyttningsdatum att hålla, sa jag.
- Inte vårt problem, sa golvtillverkaren

anledningen till att apple släppte dom först i kön har nog också att göra med att det kommer se bra ut på pappret för apple att deras G5'or kommer användas i en av världens största klustrar.

det ser ju inte helt dumt ut om man säger så, men det finns säkert gött om folk som tycker att det är för jävligt att folk hoppar över dom i kön (när jantelagen fungerar somo bäst ).

He he, störst går först :).

Klustret blir ju som en gammal stordator i vikt och storlek:

Vikt: Ca 20 ton!
Total volym: 55 kubikmeter!

Reservation för felberäkning

Det är ingen jantelag som gör att jag fortfarande tycker att det är konstigt om en beställning på 1100 datorer försenar leverans i HELA världen...
Hade det varit 100 000 st datorer hade jag fattat. Men ärligt talat, hur mycket är 1100 st även i Apple's mått räknat? Så om ABB imorgon bestämmer sig för att byta ut hela sin maskinpark till G5 så måste resten av världen vänta 1 månad till?

Sedan är det otroligt kul att Apple har fått en sådan beställning, det ger lite showoff poäng.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 11:11

Undrar om de har någon flyghangar att ställa dem i bara... systemgubbarna lär få köra moppe mellan datorerna, tar för långt tid att gå

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-31 12:54

Från det ena till det andra, Finns det någon som vet om en enda vanlig Svensson eller Johnson i USA eller andra delar av världen har fått en G5:a levererad ännu?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Det är ingen jantelag som gör att jag fortfarande tycker att det är konstigt om en beställning på 1100 datorer försenar leverans i HELA världen...
Hade det varit 100 000 st datorer hade jag fattat. Men ärligt talat, hur mycket är 1100 st även i Apple's mått räknat? Så om ABB imorgon bestämmer sig för att byta ut hela sin maskinpark till G5 så måste resten av världen vänta 1 månad till?

Sedan är det otroligt kul att Apple har fått en sådan beställning, det ger lite showoff poäng.

Om man knuffar ner hela världens backlogg av dual G5 med 1100 datorer så får alla vänta lite längre. Den extra väntetiden är exakt lika lång tid det tar Apple att tillverka 1100 datorer. Jag vet hur många burkar man kan spotta fram på bandet varje dag. Men skulle jag gissa vilt så känns ju 1000/dag mer rimligt än 100/dag. Observera att den extra förseningen för resten av världen endast beror på denna faktor, det spelar ingen roll om 1 miljon kunder har beställt G5or eller 4000.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 09:39

Det här är ju så dumt så man blir gråhårig. 1100 burkar kan ju omöjligt medföra en försening av betydelse (förmodligen mindre än 1 dagsproduktion). "Jag har hört att Jobs ungar ville ha en G5 och de fick gå före i kön, så nu har vi en till försening. För om de går före betyder det att ALLA ANDRA FÅR VÄNTA LITE LÄNGRE".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 10:47

Sas det inte att över 100 000 G5:or hade beställts och cirka 50 % av dessa var 2x2 GHz?
Detta borde alltså innebära att Virginia Tech University bara ska ha en femtiodel av alla dubbla G5:or som produceras.
Var är de andra 49 000 i så fall?
Märkligt resonemang om drygt 1 000 datorer ska försena de övriga 49 000.

Men om detta innebär att Apple har 49 000 dubbla G5:or kvar att producera och takten är ungefär 1 000 per dag kommer vissa alltså inte att få sina datorer förrän om knappt två månader... :rolleyes:

Nu förstår jag ingenting. Har Apple sagt att det är därför de inte har levererat dual G5 än? Hur många Apple kan tillverka varje dag beror väl på hur många de tror de kan sälja t.ex. under 1 år. Med 1000/dag blir väl den siffran ca 300000 som väl är en någorlunda bra uppskattning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Nu förstår jag ingenting. Har Apple sagt att det är därför de inte har levererat dual G5 än?

Nej, nej. Det är bara ryktessiterna som drar sina slutsatser av att ordern hamnade före alla andra. En skopa salt är alltid bra att ha till hands medans man läser dessa saker.

Ja, dåså, då kan vi kanske coola ner oss lite grann INNAN vi halshugger Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Ja, dåså, då kan vi kanske coola ner oss lite grann INNAN vi halshugger Apple.

Ja alltså inte bör vi halshugga Apple på grund av vad ryktessidorna säger men däremot bör vi halshugga dem för att de inte kan skeppa sina G5or i tid (oavsett att ett universitet kanske köpt ett stort parti av dito).

Som de andra säger så är det självklart så att denna order (om den nu verkligen existerar) omöjligen kan leda till en månads försening. Om så var fallet skulle tillverkningstakten vara runt 35,5 datorer per dag vilket skulle göra att de 100 tusen beställningarna inte skulle vara levererade förrän om knappt 8 år (om inte tillverkningstakten ökar vill säga).

Ja, är det så försenat egentligen. De lovade att börja leverera i augusti och det har de väl gjort. Att det innebar alla modeller är jag inte riktigt säker på att de sa. Hursomhelst så är väl alla företag tidsoptimister när det gäller att marknadsföra något nytt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Ja, är det så försenat egentligen. De lovade att börja leverera i augusti och det har de väl gjort. Att det innebar alla modeller är jag inte riktigt säker på att de sa. Hursomhelst så är väl alla företag tidsoptimister när det gäller att marknadsföra något nytt.

Läs sista meningen i denna
artikel och tänk på att man nog inte låter vem som helst säga vad som helst till en tidning som Forbes så tycker jag nog att de är försenade. Och att säga att man ska börja leverera i Augusti... Visst det är några återförsäljare som fått en eller två exemplar men än så länge verkar ju inte en enda privatperson fått sina beställningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 10:41

När man skriver att en medarbetare eller så har sagt något brukar jag inte ta det som ett officiellt uttalande. Då ska man ange namet på den som uttalat sig. Fortfarande så vidhåller jag att så gott som alla företag underskattar leveranstider vid nya produkter.

Du har antagligen rätt. Men, då skall så gott som alla företag ha kritik också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Från det ena till det andra, Finns det någon som vet om en enda vanlig Svensson eller Johnson i USA eller andra delar av världen har fått en G5:a levererad ännu?

Jodå. Det finns ett gäng 1,6:or och 1,8:or ute. Kolla XBench så får du se.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-02 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Jodå. Det finns ett gäng 1,6:or och 1,8:or ute. Kolla XBench så får du se.

Okej Rasta! Tack för tipset! )) kan inte vara så långt kvar för oss här up north!

  • Medlem
  • 2003-09-02 15:53

"Infiniband" vad är det? Måste datorerna stå sida vid sida?? (Antagligen för en snabb I/O..) Varför inte rackmonterade Xserv i stället. Borde väl komma G5:or till denna också snart... Eller är det på liv o död att komma med i listan på stordatorer???? Någon som har mer?????

Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
"Infiniband" vad är det? Måste datorerna stå sida vid sida?? (Antagligen för en snabb I/O..) Varför inte rackmonterade Xserv i stället. Borde väl komma G5:or till denna också snart... Eller är det på liv o död att komma med i listan på stordatorer???? Någon som har mer?????

Ja det verkar onekligen ganska korkat att bygga kluster med vanliga stationära datorer. Man får hoppas att de inte har DVD-brännare på dem tex. Eller varför inte, världens enda kluster som kan piratkopiera 1100 DVD-filmer samtidigt!

Detta är inget rykte längre. Vi fortsätter diskussionen i nyhetstråden. Låser härmed denna tråd.

/M

1
Bevaka tråden