Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriöst webhotell?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-25 22:46

Har fått ett erbjudande om att få en hemsida och 100MB på Yrkesregistret/Comitnet.De använder Sun enterprise servrar och Oracle databaser.För detta vill dom ha 490:-+moms/mån.....Är detta bra? och framför allt prisvärt??
Tacksam för alla åsikter Nicke

  • Medlem
  • 2003-08-25 22:50

Låter dyrt. Designar de hemsidan också?

  • Medlem
  • 2003-08-25 22:59

joop de bygger den efter mina önskemål!
men jag undrar också om det är dyrt? dessutom binder man abbongemanget i 12 månanader.

Tips :

Köp en färdig sajt ( det finns riktigt snygga ) för ca 400 spänn här :

http://www.templatemonster.com/

Lägg den sedan på www.internetfab.com ( 250 spänn året )

/ d

Senast redigerat 2003-08-26 06:59
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-25 23:19

Måste fråga:
Maco,

Citat:

joop de bygger den efter mina önskemål!

Det gäller väl en sida, då? Och dom har väl begränsningar? Fixar dom bilder, flash och annat för det priset? Jag tycker inte det låter särskilt professionellt...

lilldanne:

Citat:

Köpe en färdig sajt ( det finns riktigt snygga ) för ca 400 spänn här :http://www.templatemonster.com/
Lägg den sedan på www.internetfab.com ( 250 spänn året )

Jag vet naturligtvis inte hur din sida ser ut, men generellt så gäller varning för templates, både från templatemonster och andra ställen. Koden är många gånger bedrövlig och funkar inte i alla browsrar.

(stor) Danne

äh det var ett skitbra tips! templatemonster rockar fett faktiskt, skitbra idé. har inte haft några problem med Safari iaf...

/D

  • Medlem
  • 2003-08-26 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
joop de bygger den efter mina önskemål!
men jag undrar också om det är dyrt? dessutom binder man abbongemanget i 12 månanader.

Tips: det är fruktansvärt kul att bygga sin sida själv.

EDIT : Skrev Köpte ovan, menade Köp, har själv inte köpt något på Templatemonster, men min polare handlade där och är nöjd. De har flashsajter också etc..

Men det är klart... de blir ju inte som att bygga själv - men - tid är pengar

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
joop de bygger den efter mina önskemål!
men jag undrar också om det är dyrt? dessutom binder man abbongemanget i 12 månanader.

Du låser upp dig och kanske in dig. Svårt att flytta till en annat webhotell.

Jag som driver ett webhotell har ett enkelt men förhoppningsvis gott råd, registera din domän själv! Då är du inte låst till ett visst webhotell, utan kan själv byta till ett nytt.

Om det visar sig att företaget man placerat sin domän hos krånglar eller har dålig service och man vill byta så kan de ställa till rejält med problem om de har registerat domänen, bara genom att inte göra ett dugg.

Om du har registerat domänen själv, så behöver du bara veta vilka DNS'er ditt nya webhotell har, gå in i administrationsgränssnittet för din registrator av domänen (Tex NetWork Solutions) och ange nya webhotellets DNS'er, så är domänen flyttad till dem. (De måste sedan ställa in sin DNS för att det skall fungera, men de vet hur man gör det).

Så registera din domän själv, då får du kontrollen över den och det blir lätt att byta om man inte är nöjd!

Här kan du registera domäner:

Nu-domäner (.nu):
http://www.nunames.com/
(En .nu-domän kostar ca 600:- för två år).

Sverige (.se)
http://www.carambole.se/
(En .se-domän kostar ca 695:- för ett år, är inte helt säker på att de erbjuder ett administrationsgrännsitt för att byta DNS själv på de svenska domänerna).

Övriga (.com, .net, .org, .biz, .info, .us, .cc, .bz, .tv):
http://www.netsol.com/
(Dessa domäner kostar ca 350:- för ett år).

Lycka till!

/Ola
http://www.immitt.com/

Eller www.domaininfo.com för att registera i stort sätt under alla top-domäner.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-26 10:44

Bra förslag utom på en punkt:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999 Övriga (.com, .net, .org, .biz, .info, .us, .cc, .bz, .tv):
http://www.netsol.com/
(Dessa domäner kostar ca 350:- för ett år).
[/B]

NetSol (eller snarare: Network Solutions) ägs av VeriSign och hade tidigare ensamrätt på att registrera domäner i USA. Dom är helt enkelt:
1) Dyra
2) Vidriga att ha att göra med. Ingen/dålig support, och den dag du vill byta registrator så har dom ett tillvägagångssätt som driver folk till vansinne och det kan ta MÅNADER att flytta domänen.
I korthet: Registrera ALDRIG en domän hos NetSol (såvida du inte är en förmögen masochist, förstås).

Eftersom domänregistrering numer får hanteras av flera auktoriserade "registrars" (på svenska blir det väl "registratorer"?) så finns det nu konkurrens. Därför skall man kolla upp och jämföra. En Google på "authorized domain registrar" ger många träffar, eller så kan man gå till www.icann.org och kolla.

För egen del så använder jag http://www.namecheap.com/ som inte bara är billiga, har en suverän webbplats där du kan hantera dina domäner, utan har också visat sig vara synnerligen hjälpsamma och sympatiska att ha att göra med.

Danne

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Har fått ett erbjudande om att få en hemsida och 100MB på Yrkesregistret/Comitnet.De använder Sun enterprise servrar och Oracle databaser.För detta vill dom ha 490:-+moms/mån.....Är detta bra? och framför allt prisvärt??
Tacksam för alla åsikter Nicke

495*12 = ca 6000:- per år.

Kan tillägga att vi tar ca 5000:- till 6000:- för att designa en webbsida utifrån en kunds logotyp (och övrig grafisk profil) och sedan tar vi 995:- per år för att husera den hos oss. Du kan även hos oss få databasbaserad webbsida för det priset med ett admingränssnitt för att byta ut innehållet på sidorna (utan att kunna HTML alltså).

Vill man ha riktigt snygg design så kostar det förstås mera, det tar ju längre tid att göra.

Så om det är prisvärt, jag vet inte. Vad har du för behov? Kanske du bara behöver ha en sida med ett telefonnummer? Har du behov av att ladda upp filer som dina kunder kan ladda hem? Webshop? Diskussionsforum? Offertgenerator? Kalkylverktyg? Bokningssystem? Osv...

Webben är ett affärstekniskt instrument som rätt använt kan öka ett företags omsättning och rationalisera rutiner. Fel använt så kostar det bara pengar.

Lycka till!

/Ola

Håller med Danne V om NetWork Solutions dåliga kundsupport. Det finns flera ställen att registera domäner, det är bara det att jag inte vet vad de heter och har inte provat någon annan ännu, därför skrev jag den jag kunde stava till.

/Ola

  • Medlem
  • 2003-08-26 18:35

Tack så mycket för era svar jag har utifrån era synpunkter dissat deras förslag och bestämt mig för att bygga min sida själv i vinter (i mån av tid) domän har jag redan köpt (.com) Men det har jag sagt i fyra år nu....vi får se

Design är viktigt för mig även foto så att bygga själv är nog det enda raka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 18:51

Jag har en kund som haft sin hemsida hos Comitnet. Verkar vara ett skumt företag. När hon ville flytta till ett annat hotell visar det sig att Comitnet registerat hennes domän i sitt namn. Med hennes erfarenhet av dom registrerade hon en ny domän istället för att ens bry sig att få dom till att lämna över domänen till henne. Bra seriösa webhotell finns det ju gott om. 24-7webhosting är inte billigast men funkar riktigt bra. Deras popkonton släpper inte igenom virusmejl och knappt några spammejl.
b-one är ju skitbilliga 12 kr/mån men verkar fungera helt ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 19:02

Inte för att jag har så stor koll på webhotell,
men grundfrågan är väl vad du vill göra med din website....

Oracle och Sun hojjar är, enligt mig, lösningar för enterprise
eller transaktionsintensiva tillämplingar....

Om du bara ska ha en "vanligt" site så känns det som att
skjuta mygg med haubits om du använder en Sun server
med Oracle backend. Skulle tro att du skulle få en lösning
med liknande funktionalitet (linux + MySQL) för en bråkdel
av den kostnaden, men kanske inte med samma kapacitet.

Men nu kanske andra saker än pris som väger in,
de kanske är grymt bra på att bygga/drifta din site...

Trots allt kör jag Äpple för att OSX är grymt bra,
inte för att de är billiga...

/J

Om du är på den nivån att du behöver fråga om detta, så är det nästan garanterat att du inte behöver en Oracledatabas.
Oracle brukar nästan aldrig erbjudas i standardpaket för webbhotell, helt enkelt för att det nästan är omöjligt att göra en lågprislösning med (i jämförelse med andra databaser). De flesta behöver helt enkelt inte det en Oraclelösning är bra på.

Notera: Jag är ingen Oracle-expert, men detta är den uppfattning jag har fått. Rätta mig gärna.

Här reggar jag alla mina domäner : www.godaddy.com billigast och bäst 2003 enl vissa

ca $7-8 för en com/net/org domän per år..

Internetfab rockar. Får väl göra lite reklam...

Snabb lina, 100 MB utrymme, 100 e-post konton, obegränsat e-mailalias, obegränsat med underdomäner, Olika statistik program (inklusive Webalizer), cPanel X (admingränsitt som kickar rumpa), MYSQL, PHP, CGI, SSI, Perl, SSH, FTP, Spamskydd (Spam Assassin), Viruskydd, Webbmail, Redirects, Frontpage, Search engine submitter, 2 olika chatter, Invision Power Board, PhpBB, Agora Shopping Cart, Cron Jobs, Apache Handlers, Manage OpenPGP Keys, Hotlink protection, etc etc... Grymt bra

Det med, .com address går på exakt 668 kr inklusive moms per år.

http://www.internetfab.se/

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-01 03:16

Testa 123.shellkonto.nu Helt suveräna jag har min sida där... support för det mesta obegränsad DISK QUOTA för 299:- / år!!!

Jag jobbar med ganska tunga FLASH applikationer och andra experiment! rekommenderas varmt!

Ursprungligen av Nelson:

Testa 123.shellkonto.nu Helt suveräna jag har min sida där... support för det mesta obegränsad DISK QUOTA för 299:- / år!!!

Jag jobbar med ganska tunga FLASH applikationer och andra experiment! rekommenderas varmt!

Kör där också. Har dock haft många problem med downtime och sega linor. Men förhoppningsvis bättras det på. Dom som driver det är iaf bra i sin kommunikation. Vilket är viktigt.

Ursprungligen av Nelson:

Testa 123.shellkonto.nu Helt suveräna jag har min sida där... support för det mesta obegränsad DISK QUOTA för 299:- / år!!!

Jag jobbar med ganska tunga FLASH applikationer och andra experiment! rekommenderas varmt!

Haha, den tracert till 123.shellkonto.nu leder till "warez.spacedump.pp.se"

Comitnet är ett tveksamt företag, deras försäljningsmetoder är förfärliga. En kompis till mig blev på lurad deras "tjänster". Googla på Comitnet och forma en egen åsikt...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 10:09

Kolla:
http://www.wopsa.com/webbhotell.html för info om priser och vad du får!
http://www.wopsa.com/phpinfo.php om du är intresserad av deras php config.

Jag kör PRO, verkligen helt galet bra. Dock eftersom servrarna ligger i USA så går det lite segare, men inget ja stör mig på iallafall.

Ta en titt iallafall..

MVH / Patrik

Wopsa kör ju ThePlanet/Servermatrix som hosting - precis som vi gör med offtopic och 99musik.

Sjukt billiga servrar men en slags pseudohosting eller "tredjepartshosting" eftersom din leverantör (wopsa) själva är kund hos ett amerikanskt webhotell. Det gör att prissättningen blir därefter.

Med tanke på att du får en helt egen server för 362kr i månaden hos Servermatrix kan du ju kapa ett led direkt

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 12:13
Ursprungligen av Björnström:

Wopsa kör ju ThePlanet/Servermatrix som hosting - precis som vi gör med offtopic och 99musik.

Sjukt billiga servrar men en slags pseudohosting eller "tredjepartshosting" eftersom din leverantör (wopsa) själva är kund hos ett amerikanskt webhotell. Det gör att prissättningen blir därefter.

Med tanke på att du får en helt egen server för 362kr i månaden hos Servermatrix kan du ju kapa ett led direkt

Jo jag vet, dock så har jag inte råd med 362 kr månad, samt viss anslutningsavgift. Kan bli intressant vid senare tillfälle, men just nu duger detta finnemang.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-06-02 13:24

Det här kanske kommer lite i efterhand såhär, men jag tycker ändå det är viktigt att nämna. Fundera ett par gånger på vad du låser in dig i när du låter någon annan skapa din sida. Vilka tekniska lösningar används? Vad kostar de att köpa in om du vil flytta till ett annat webhotell?

Som exempel kostar Oracle en stor hacka att köpa in, och om du (din sida) egentligen inte har behov av alla de funktioner som finns i oracle så kan det vara en bra idé att undvika. Samma sak gäller t ex både Microsoft SQL och FileMaker som båda också kostar en del pengar att köpa serverlicens för.
Många webhotell tar inte extra betalt för dessa lösningar, men inte alla, och om du väljer att gå över till egen hosting måste du ju köpa licensen själv.

Självklart får man saker för pengarna om man köper MSSQL eller oracle, de är på en del sätt klart överlägsna gratis-databaser som MySQL, men frågan är om behovet av de funktionerna kan motivera priset för dig.

Lås inte in dig i onödan!

/arvid

Säger bara:
http://www.99kronor.com/planer.php

99:- per år, 250 MB, obeg. epostadresser med vidarebefodring om man vill, egen kontrollpanel för att kolla hur många träffar, sidor etc. man sköter allt själv

Kanonbra

F

STOP STOP

Tyckte detta var bra, det var det i en vecka, ständiga driftavbrott, krånglande epost avsaknad av support, har flyttat därifrån.
Kolla in på Cint.se som är ett marknadsundersökningsföretag, där gör man listningar av användare av det mesta, här kommer betygen över webhotell, mycket värdefullt när man skall välja, låt andra göra misstagen:)

https://www2.cint.se/sweden/asp20/Tree.asp?id=3361

F

Senast redigerat 2004-08-18 08:17
  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 21:09

Använder alltid Oderland/Internetfab. Fungerar klockrent! se-domän registrerar man enkelt och billigast hos Loopia för 200 kr inkl moms (dvs inte en krona mer än NIC-SE tar). Därifrån ompekar man det enkelt själv utan någon som helst avgift.

Bevaka tråden