Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbookens tålighet

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 18:23

Nu kommer det lite skumma frågor som jag är nyfiken på att få svar på.

1. Fungerar en Powerbook 12" i ett flygplan på 10.000 meters höjd utan problem?

2. Får man sitta med en Powerbook i ett plan då den har alla möjliga sändare och prylar?

3. Röntgenmaskinen vid incheckningen? Eventuella problem på grund av aluminiumet? Hörde ju en del historier om titanium-modellerna.

4. Hur tålig är en Powerbook egentligen, vad krävs det egentligen för att hårddisken t.ex. ska flippa ur eller något annat gå sönder?

Tacksam för svar på dessa lite mer ovanliga frågor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Agent Cooper
Nu kommer det lite skumma frågor som jag är nyfiken på att få svar på.

1. Fungerar en Powerbook 12" i ett flygplan på 10.000 meters höjd utan problem?

2. Får man sitta med en Powerbook i ett plan då den har alla möjliga sändare och prylar?

3. Röntgenmaskinen vid incheckningen? Eventuella problem på grund av aluminiumet? Hörde ju en del historier om titanium-modellerna.

4. Hur tålig är en Powerbook egentligen, vad krävs det egentligen för att hårddisken t.ex. ska flippa ur eller något annat gå sönder?

Tacksam för svar på dessa lite mer ovanliga frågor.

Har inte en 12" men väl en 15" och flyger ungefär var 6:e vecka.

1. Ja, det funkar utmärkt då de flesta plan har tryckkabin som gör att även du kan andas på 10.000 meters höjd.

2. Ja, men stäng av Airport och Bluetooth för säkerhetsskull.

3. Har aldrig haft problem med röntgenmaskiner, varken här i Sverige eller i Nordamerika. I Nordamerika är de mer noggranna så låt datorn ligga i vila i väskan så du snabbt kan slå på den för att visa att den funkar som den ska.

4. Vet inte, har ännu inte haft några problem. Fick min dator i början av december 2002 och har sen dess flugit ett 20-tal gånger med datorn i vila.

Var däremot noga med att hålla ordning på din datorväska. Släng inte upp den i det övre bagageutrymmet utan ha väskan med dig hela tiden så du har koll på vilka stötar den kan tänkas få. Se också till att ha en bra väska så att den inte tar skada av att ligga under förvaringsutrymmet under sätet framför dig.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-31 20:53

Har oxså undrat över det där med höjden då det faktiskt står en maxhöjd för datorn i specen !!??

Jag tror de menar om du skulle klättra i berg och ha med dig datorn. Fast jag har läst om såna som haft med sig datorn upp på berg som är högre än 10.000 meter utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-31 21:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Jag tror de menar om du skulle klättra i berg och ha med dig datorn. Fast jag har läst om såna som haft med sig datorn upp på berg som är högre än 10.000 meter utan problem.

Det måste ha varit i Norge. Annars är världens högsta 8.848 meter. (Om jag minns rätt).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 22:27

Du mins helt rätt, Mount Everest är 8848 meter över havet. Näst högst är Mount Godwin-Austen (K2) på 8611 meter.

Men under hur stort tryck kan man jobba med sin dator? Inte för att man jobbar i tryckkammare så ofta. Men det skulle vara kul att veta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bebben
Det måste ha varit i Norge. Annars är världens högsta 8.848 meter. (Om jag minns rätt).

Njae, det var nån såndär galning som klättrar bland de högsta bergen i världen. Han hade även med sig en digitalkamera som inte heller skulle tåla högre höjder, men det var inga problem heller.

Som sagt, inga problem i flygplan då de flesta kommerciella flyg har tryckkabin. Möjligen kan det vara en varning att inte ha sin bärbara i bagageutrymmet där det både är svinkallt och inte har samma tryck som i passagerarkabinen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Du mins helt rätt, Mount Everest är 8848 meter över havet. Näst högst är Mount Godwin-Austen (K2) på 8611 meter.

Men under hur stort tryck kan man jobba med sin dator? Inte för att man jobbar i tryckkammare så ofta. Men det skulle vara kul att veta.

För alla messerschmidtar som söker nytt underlag för sin livsstil:
Faktum är att MtEverest är högre nuförtiden, men man anger fortfarande 8848m ofta eftersom det är så inpräntat hos folk. (Det finns ju till och med varumärken baserade på siffran...)

Men nya mätningar med GPS visar 8850 1999.
8848m mättes 1954.
Och Himalaya höjs ständigt eftersom kontinentalplattorna fortfarande pressas samman.

Mer info

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-09-01 00:58

Det är förunderligt vad mycket man kan lära sig i detta forum. För den som undrar kan jag berätta att en Powerbook fungerar utmärkt i Dödskallegrottan också! Så länge Guran håller tassarna borta d.v.s.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Det är förunderligt vad mycket man kan lära sig i detta forum. För den som undrar kan jag berätta att en Powerbook fungerar utmärkt i Dödskallegrottan också! Så länge Guran håller tassarna borta d.v.s.

Och min iMac funkar både i Uppsala och Stockholm. Jag är helnöjd.

Den nya höjden har också begåvats med ett antal varumärken och produkter, så där föll den teorin

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Njae, det var nån såndär galning som klättrar bland de högsta bergen i världen. Han hade även med sig en digitalkamera som inte heller skulle tåla högre höjder, men det var inga problem heller.

Chris Bonington (brittisk klättrare) hade med sig Macintosh Portable upp till läger 4 på Everest och satt och pillade med packlistor på den... tror att några Pismos har vart på toppen oxå men det var tydligen lurigt att få kräm ur kalla batterier.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 14:27

tack för all information, det här forumet är såååå bra!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Chris Bonington (brittisk klättrare) hade med sig Macintosh Portable upp till läger 4 på Everest och satt och pillade med packlistor på den... tror att några Pismos har vart på toppen oxå men det var tydligen lurigt att få kräm ur kalla batterier.

Har sett bilder på Titanium PowerBooks också, vet inte om det var Everest eller K2 eller något annat av de högre bergen. De använde solcellsladdare i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Har sett bilder på Titanium PowerBooks också, vet inte om det var Everest eller K2 eller något annat av de högre bergen. De använde solcellsladdare i alla fall.

Den självklara frågn blir då; har Telia Homerun täckning på K2?

Kanske satellittelefon är att föredra?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 02:36

Jag såg en liten filmsnutt av en gammal powerbook uppe i rymden (MIR eller Spaceshuttle) där floppy disken matades ut och den flög ut och svävade bort.

Så jag tror inte att arbeta i vakum ska vara några problem.

På höga höjder i flyplan är det inga problem.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 00:46

Det är väl ändå inte vakum inne i rymdstationerna?

Apple säger att man inte får använda deras datorer under havsnivån -- ändå säljer dom datorer i Holland. Det spelar som ingen roll egentligen. Det är något man bara säger.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple säger att man inte får använda deras datorer under havsnivån -- ändå säljer dom datorer i Holland. Det spelar som ingen roll egentligen. Det är något man bara säger.

Jag tror att Apple inte vill att de skall finnas på atomubåtar. De är ju som bekant motståndare till allt som börjar med atom-.

Datorer på hög höjd

Att det finns en maxgräns för hur högt upp man får vara när man använder sin Powerbook har inte med trycket att göra. Det är istället kopplat till joniserande solstrålning, som på den höjden är kraftigare (flygplanspersonal har en avsevärt högre årlig strålningsdos än normalt folk).

Strålningen påverkar processorn negativt, speciellt om processorn är påslagen. Det kan leda till tillfälliga eller permanenta fel. Ju nyare processor och högre höjd desto större sannolikhet för att allvarliga fel ska uppstå.

/Erik

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Att det finns en maxgräns för hur högt upp man får vara när man använder sin Powerbook har inte med trycket att göra. Det är istället kopplat till joniserande solstrålning, som på den höjden är kraftigare (flygplanspersonal har en avsevärt högre årlig strålningsdos än normalt folk).

Strålningen påverkar processorn negativt, speciellt om processorn är påslagen. Det kan leda till tillfälliga eller permanenta fel. Ju nyare processor och högre höjd desto större sannolikhet för att allvarliga fel ska uppstå.

/Erik

Erik,
tror du att problemet med strålningen försvinner/minskar med framtida optiska datorer?

LCD-skärmarna kan nog också vara tryckkänsliga, men i princip har du helt rätt angående joniserande solstrålning (kosmisk strålning?) i att de påverkar elektroniken negativt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 17:13

Powerböcker tål ganska mycket, jag har själv skadat två stycken utan att de slutat fungera. En kompis unge slet ner hans från ett bord så att hörnet vid CD-slitsen vart helt uppspräckt. Men den rullar på ändå och CD-läsaren funkar.

Min Ti slog jag sönder förra vintern då jag halkade i en trapp, ena gångjärnet gick av och lite sprickor i plasten runt gångjärnet. Den funkar men man får ju vara försiktig med skärmen när den öppnas.Det ligger ju kablar i gångjärnet som lätt kan skadas. Det var som sagt ett år sen och jag skriver detta på just den maskinen. Fick ut vad den var värd på hemförsäkringen, men har väntat med nyinköp, man hoppas ju på en G5:a

På flygplan borde de ju funka, kommer ni ihåg Apples reklamfilm om killen som sitter på planet och gör musik och film.

Janne

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Att det finns en maxgräns för hur högt upp man får vara när man använder sin Powerbook har inte med trycket att göra. Det är istället kopplat till joniserande solstrålning, som på den höjden är kraftigare (flygplanspersonal har en avsevärt högre årlig strålningsdos än normalt folk).

Strålningen påverkar processorn negativt, speciellt om processorn är påslagen. Det kan leda till tillfälliga eller permanenta fel. Ju nyare processor och högre höjd desto större sannolikhet för att allvarliga fel ska uppstå.

/Erik

Hur vet ni så mycket?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 10:37
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple säger att man inte får använda deras datorer under havsnivån -- ändå säljer dom datorer i Holland. Det spelar som ingen roll egentligen. Det är något man bara säger.

Det kanske menar att man inte kan använda dem i vatten ...

Minns förresten en bruksanvisning till undervattenskameran Nikonos, där användaren varnades för att byta film när man var under vatten.

I datorn finns en hårddisk som är monterad i en lufttät och dammtät kapsel. Vad som händer med den när trycket utanför ändras kraftigt vet jag inte men man kan ju tänka sig att den blir som en ballong i vakum.
Kan någon testa en hårddisk i vakum (för alla eventualiteter)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 22:37

Jag tappade min PowerBook från ca 50cm höjd idag. Den låg i en väska och inpackad i "Second Skin"... fick en inbuktning precis vid strömadapterhålet så nu går det nästan inte allt få i sladden (allt går med lite våld). Någon som vet vad man kan göra? Om jag förstått apples warranty så tänker dom inte reparera den eftersom det var jag som orsakade felet? Har haft datorn i ca 4 veckor... fy fan vad surt det känns. Datorn verkar fungera utmärkt i övrigt... kanske skulle räcka med att böja ut metallen själv på något vis... men man är ju rädd att sabba mera samt att någon annan komponent faktiskt kan ha krasat som jag ännu inte märkt.

Vad ska jag göra??

Angående röntgenkontroller, så brukar just aluminium skärma av bra, och är därmed en potentiell bomb-döljare. Titan har, tror jag, liknande egenskaper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-22 00:16
Ursprungligen av ivar:

Jag tappade min PowerBook från ca 50cm höjd idag.
<klipp>
Vad ska jag göra??

Ring ditt hemförsäkringsbolag. Typiskt "drulle"-tillfälle.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-22 00:17

Angående bergskedjor så är det rätt lustigt att det bara är en tiondel av berget som syns. Resten flyter i magman, precis som isberg gör i havet. Mount everest är alltså ett par mil högt egentligen.

Bevaka tråden