Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsoperatör - vilken är bäst för skolan?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 10:37

Nu skall skolan skaffa bredband. Den ligger i Stockholms innerstad, ca 250 elever och det blir väl 20-40 datorer till slut. Vilken typ av bredband kan vi behöva? Låg kostnad är förstås viktig, och jag tror att varken lärare eller elever behöver högsta hastighet. Men visst borde det gå någorlunda snabbt.

ADSL - är det ett alternativ?

Fast IP-adress, har man glädje av det?

Jag håller på och kontaktar Bredbandsbolaget, Bostream och Telia. Finns det fler?

Vilken operatör är bäst?

Några bra länktips?

(Inlägget är genomläst flera gånger med tanke på särskrivningar, kommateringar, mellanslag, bindestreck, versaler m m. Hoppas att alla är nöjda. )

Hej, ADSL vill jag varna för när det gäller så många klienter....

Jag jobbade på ett ställe som i en övergångsperiod använde sig utav Telias ADSL på 2Mbit. De dator-intensiva dagarna så gick det knappt att ta sig ut på nätet. Det blev helt enkelt för högt tryck när alla skulle surfa in på lunarstorm.

En annan skola jag jobbar för, Lemshaga Akademi , har Telias ProLane uppkoppling som kommer i olika hastigheter och prisklasser. Det har fungerat väldigt bra.
En annan skola som ligger inne i stan som jag jobbade på förut, Stockholms Musikkonservatorium har en uppkoppling från SongNetworks.

Fasta IP-adresser är bra att ha om man vill ha en egen web-server, mailserver eller annan typ utav server "inhouse".

Kontakta gärna någon utav ovanstående skolor om du undrar lite över uppkoppling och så.

Får man fråga vilken skola det handlar om?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Carl Enström
Får man fråga vilken skola det handlar om?

Lilla Akademien på Norrtullsgatan.

Intressant, vad ska uppkoplingen huvudsakligen användas till? Jag antar att det inte Lunarstorm. I ett läge där alla elever ska kunna surfa fritt så behövs som Fleno sagt en ganska fet lina. Men jag rekomenderar att man håller lite koll på var de flitiga små surfarna tar vägen. Jag personligen tycker att en lina med fast ip är att rekommendera eftersom att det är (tycker jag) lättare att administrera.
Som Fleno sade så är 2Mbit för lite, jag tycker att en fast ip med MINST 2Mbit.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Carl Enström
Intressant, vad ska uppkoplingen huvudsakligen användas till? Jag antar att det inte Lunarstorm.

Nej, verkligen inte. Vanligt skolarbete.

Citat:

I ett läge där alla elever ska kunna surfa fritt så behövs som Fleno sagt en ganska fet lina. Men jag rekomenderar att man håller lite koll på var de flitiga små surfarna tar vägen.

Jovisst. Det behövs alla möjliga åtgärder för att stoppa icke-skol-arbete, vilka jag ännu inte känner till. Men skall lära mig ...

För att "kontrollera" maskinerna finns en rad oliika lösningar.

T.ex MacAdmin som jag personligen tycker är kanon under OS 9 men är lite "beta"-aktig under OS X fortfarande. Den du ska fråga om MacAdmin är "SockerConny" som finns här på forumet.

Annars kan man t.ex köra OSX Server inloggning. Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen.

I nuläget kör jag MacAdmin på OS 9 klienterna och OS X server-lösningen på OS X klienterna.

Och det där med Lunarstorm är det bara Åk.9 som hade tillgång till för att de har personliga bärbara ibooks som de ansvarar för. (enbart på raster om jag får tillägga)

Med risk för att låta som en försäljare.

Jag kikade på Eran hemsida och förstod att det gällde en "musik"-skola. Om det är någon som har erfarenhet av Mac, skola och musik-program så är det jag (som du ser på länkarna i mitt första svar). Du får gärna kontakta mig om du undrar något.

Ett alternativ för att stoppa ungdomarnanas Lunarstorm-missbruk är att skaffa en brandvägg som kan stoppa besök till vissa siter, bla lunarstorm, helgonet mm. Den funktionen finns i många hårdvaru-brandväggar, om man nu vill göra det enkelt för sig.

Fast det bästa är att lära elever ansvar och att följa regler. Att banna/censurera/stoppa saker och ting är sista utvägen för mig!

Om det fungerar så skulle alla våra problem vara lösta.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Nej, verkligen inte. Vanligt skolarbete.

Jovisst. Det behövs alla möjliga åtgärder för att stoppa icke-skol-arbete, vilka jag ännu inte känner till. Men skall lära mig ...

Det finns förstås ett flertal leverantörer av Internet-förbindelser och rätt varierande prisnivå. Fasta linor på 2Mb och uppåt är väl rätt dyra för en skola.

Det bästa är väl antagligen att hitta en bra leverantör hos vilken du kan uppgradera förbindelsen när behov uppstår (och därmed börja lite lagom).

När det gäller användandet så tror jag inte att "stoppa icke-skol-arbete" är rätt metod. Istället bör ni på skolan ha regler för användandet samt lägga ner en del möda på att ge eleverna ett kritiskt förhållningssätt till information på nätet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
När det gäller användandet så tror jag inte att "stoppa icke-skol-arbete" är rätt metod. Istället bör ni på skolan ha regler för användandet samt lägga ner en del möda på att ge eleverna ett kritiskt förhållningssätt till information på nätet.

Det synsättet har fungerat över förväntan hos oss och jag känner att det är rätt metod!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 06:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Fast det bästa är att lära elever ansvar och att följa regler.

Låter som en pedagogisk uppgift, lämplig för skolan. Det vore skönt om det räcker med det. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Carl Enström
Ett alternativ för att stoppa ungdomarnanas Lunarstorm-missbruk är att skaffa en brandvägg som kan stoppa besök till vissa siter, bla lunarstorm, helgonet mm. Den funktionen finns i många hårdvaru-brandväggar, om man nu vill göra det enkelt för sig.

Annars kan det vara rätt praktiskt att låta en proxyserver hantera den biten. Fördelen man får jämfört med hårdvarubrandväggar är att man kan begränsa tillgången på smartare sätt (t.ex. ge lärare full tillgång efter inloggning, begränsa Lunarstorm-tillgången under skoltid, etc.), och dessutom kan man ju spara bandbredd genom cachning. Det blir lite mer konfigurationsjobb med det hela, men inte så farligt ändå.

1
Bevaka tråden