Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömt PIN-kod för begränsningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-05-24 13:22

Begränsningar är en verkligen en användbar funktion för säkerställa att barnen inte surfar eller använder olämpliga appar då man låter dem använda ens iPhone t.ex. i bilen. MEN, kom ihåg PIN-koden för guds skull!

Trodde att jag hade satt samma PIN-kod som jag använder för SIM-kortet, men nej nej - iPhone vägrar att släppa in mig till dessa inställningar. Efter ett par försök är jag strax uppe i en timme mellan varje tillåtet försök.

Googlade för dilemmat och hittade www.iphonebackupextractor.com som ger en möjlighet att kika in i com.apple.springboard.plist där den tillfälliga PIN-koden skulle gömma sig enligt utsago. Verkar dock som att apple har täppt till denna "lucka" (?) efter det att tipset spridit sig på diverse forum.

Felet jag gjorde var att testa att återställa telefonen till fabriksinställningarna och sedan lägga på senaste säkerhetskopian. Problemet är att kopian togs efter det att telefonen var begränsad, varpå den får samma inställningar som telefonen hade då den synkades... Skit osså.

Lösning: 1.Försäkra dig om att alla bilder, mejl, kontakter, appar osv finns sparade på datorn/icloud. 2. Återskapa telefonen till fabriksinställningar. 3. lyft tillbaka önskad media.

Verkar ju helt sjukt att säkerhetskopian fortfarande begränsar telefonen. Skulle man inte i så fall kunna spara flera säkerhetskopior (från olika datum)?

Problemet är ju att iPhone synkar sig och säkerhetskopierar sig varje gång man öppnar öppnar iTunes. Såg någon film på hur jag egentligen skulle ha gjort: Hållt in power-knappen och home-knappen samtidigt som iTunes startas. Då har man möjlighet att återställa utifrån säkerhetskopian (som gjordes i obegränsat tillstånd).

Men håll med om att detta är tok!

Ursprungligen av pasp:

Verkar ju helt sjukt att säkerhetskopian fortfarande begränsar telefonen. Skulle man inte i så fall kunna spara flera säkerhetskopior (från olika datum)?

Det kan du.

Ursprungligen av pasp:

Problemet är ju att iPhone synkar sig och säkerhetskopierar sig varje gång man öppnar öppnar iTunes. Såg någon film på hur jag egentligen skulle ha gjort: Hållt in power-knappen och home-knappen samtidigt som iTunes startas. Då har man möjlighet att återställa utifrån säkerhetskopian (som gjordes i obegränsat tillstånd).

Problem eller smidigt, beror på hur man ser på det. Det går att stänga av funktionen.

Ursprungligen av pasp:

Men håll med om att detta är tok!

Håller inte med. Det är bra att säkerhetskopiorna sparar telefonlåskoden, annars tappar de lite av sitt syfte.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-05-24 18:30

Hur sparar man fler säkerhetskopior då (från olika tidpunkter)?

Ursprungligen av pasp:

Hur sparar man fler säkerhetskopior då (från olika tidpunkter)?

Mig veterligen så sparar iTunes en för varje ny backup till en viss gräns, inte helt säker. Du finner dem iaf under Inställningar och Enheter, eller:

iTunes places the backup files in the following places:

  • Mac: ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/

  • Windows XP:\Documents and Settings\(username)\Application Data\Apple Computer\MobileSync\Backup\

  • Windows Vista and Windows 7:\Users\(username)\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync\Backup

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-05-25 07:39

Jo, men rent praktiskt, hur återställer jag telefonen till en säkerhetskopia som är äldre än den senaste synkningens? Tar man helt enkelt bort den senaste i biblioteket? Under inställningar och Enheter syns nämligen bara den senaste.

Hittar du endast den senaste så har du inga fler sparade.

Om du kan jailbreaka den så kan du ta väck en fil också: How to Recover Forgotten iPhone Restrictions Passcode
Skrolla en bit ner på sidan...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-23 20:13

Glömde såklart koden till dotterns iPad. Provade alla vanliga koder, men efter bara ett par försök så tvingas man vänta 5/15/60/... minuter mellan försöken.
Löste det genom att ställa om klockan på iPaden manuellt. Då kan man snabbspola timern.

Ursprungligen av pasp:

Hur sparar man fler säkerhetskopior då (från olika tidpunkter)?

iTunes -> Inställningar... -> Enheter
Högerklicka på den säkerhetskopia du vill spara och välj arkivera. Då kommer den inte att tas bort vid efterföljande säkerhetskopieringar. När du återställer kommer du att få frågan vilken säkerhetskopia du vill använda.

Om du inte har Arkiverat så får du förlita dig på din Time Machine-backup eller motsvarande och lägga tillbaka mappen som innehåller den säkerhetskopia du vill ha till mappen ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mig veterligen så sparar iTunes en för varje ny backup till en viss gräns, inte helt säker.

Har du inte gjort Arkivera så tas alltid den gamla säkerhetskopian bort när du gör en ny.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2017-08-24 09:56

Finnns ett program som heter imazing.com som fixar det mesta.jag har slutat med iTunes. Imazing sparar så många backup du vill.
Helt suveränt att använda.

1
Bevaka tråden