Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata backup-lösningen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Definiera ful: jag har denna(Qnap ts-451) stående i ett skåp i hallen utom syn- o hörhåll m 3x3TB WD RED i Raid5. Backup görs med CarbonCopyCloner

  • Medlem
  • 2017-07-17 15:10
Ursprungligen av Ljung:

ACD är inte begränsat till 1 TB. Du kan öka lagringen till 2 TB för ytterligare $60 per år och därefter i steg om 1 TB upp till 30 TB. Moms tillkommer, så det överstiger din budget en smula.

Det finns inga likvärdiga alternativ med en något mindre prislapp?
Om jag kör Arq via datorn, kan jag då välja att göra backup på min NAS, eller tar den (arq) bara den interna hårddisken?
Kan Backblaze vara ett alternativ till ACD? Vet att flera här körde Backblaze tidigare, vad är det som har fått er att byta till ACD?

  • Medlem
  • 2017-07-17 15:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Definiera ful: jag har denna(Qnap ts-451) stående i ett skåp i hallen utom syn- o hörhåll m 3x3TB WD RED i Raid5. Backup görs med CarbonCopyCloner

Finns inga fula NASar för en elektroniknörd.
Själv har jag två stycken Synologys i garderoben, då blir det tyst och man slipper titta på dem.

Ursprungligen av Dalle:

Det finns inga likvärdiga alternativ med en något mindre prislapp?
Om jag kör Arq via datorn, kan jag då välja att göra backup på min NAS, eller tar den (arq) bara den interna hårddisken?
Kan Backblaze vara ett alternativ till ACD? Vet att flera här körde Backblaze tidigare, vad är det som har fått er att byta till ACD?

G Suite Business och Google Drive, ~75kr/månad.
Funkar utmärkt med Arq bl.a.

Du kan backa upp din NAS med Arq från datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-17 22:52
Ursprungligen av Mymac4ever:

Definiera ful: jag har denna(Qnap ts-451) stående i ett skåp i hallen utom syn- o hörhåll m 3x3TB WD RED i Raid5. Backup görs med CarbonCopyCloner

Visst är den fin? Tyvärr står den dolt…
Intresserad, hur gör man för att få en startbar disk från NASen? Själv kör jag CCC dator -> USB-disk.

Ursprungligen av reboot81:

Visst är den fin? Tyvärr står den dolt…
Intresserad, hur gör man för att få en startbar disk från NASen? Själv kör jag CCC dator -> USB-disk.

Bootbar gör du inte till nätverksdisk tyvärr. Iaf inte med CCC.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-18 00:13
Ursprungligen av Borttaget:

Bootbar gör du inte till nätverksdisk tyvärr. Iaf inte med CCC.

Nej, men hur får man ut en bootbar disk från sin NAS, borde bli ett par extra steg som inbegriper en andra dator?

Senast redigerat 2018-07-23 15:50
Ursprungligen av reboot81:

Nej, men hur får man ut en bootbar disk från sin NAS, borde bli ett par extra steg som inbegriper en andra dator?

Du kan alltid göra bootbar backup till extern disk. Sedan skapar du en image av den som du sparar undan.

Ursprungligen av reboot81:

hur gör man för att få en startbar disk från NASen? Själv kör jag CCC dator -> USB-disk.

Funderar också på detta. Men en behöver väl inte en bootbar avbild? Det funkar väl att installera om OS X och hämta innehåll från en icke bootbar CCC-avbild?

Ursprungligen av reboot81:

Visst är den fin? Tyvärr står den dolt…
Intresserad, hur gör man för att få en startbar disk från NASen? Själv kör jag CCC dator -> USB-disk.

Min är inte dold, bara utom syn- o hörhåll(står i ett öppet skåp strax under taket i hallen) ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-18 23:14
Ursprungligen av ill_chrill:

Funderar också på detta. Men en behöver väl inte en bootbar avbild? Det funkar väl att installera om OS X och hämta innehåll från en icke bootbar CCC-avbild?

Jovisst, men om man vill vara igång på 15minuter efter en krash? CCC är för mig inte den primära backupen med historik osv, utan en periodisk klon så att jag kan vara igång igen snabbt. Men våra behov och önskemål skiljer sig väl åt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-24 18:00

Hej,

jag kikar runt litet efter en off site-lösning.

Backblaze har jag inte hört mycket gott om, men Crash Plan verkar en del tycka om.

Har något testat att köra Crash Plans mjukvara på en hallonpaj? Det kostar ju bara en paj och en disk som får stå hos fassan t.ex.

Har någon testat Carbonite?

Vänligen, Ylan

Ps. brukar alla kryptera med egen nyckel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 18:28
Ursprungligen av Ylan:

Hej,

jag kikar runt litet efter en off site-lösning.

Backblaze har jag inte hört mycket gott om, men Crash Plan verkar en del tycka om.

Har något testat att köra Crash Plans mjukvara på en hallonpaj? Det kostar ju bara en paj och en disk som får stå hos fassan t.ex.

Har någon testat Carbonite?

Vänligen, Ylan

Ps. brukar alla kryptera med egen nyckel?

CP dator till dator/NAS funkar fint. Glöm CP-molnet om du har mer än en halv GB. Egen nyckel ja, varför inte?
Tänkte du köra med Exagear?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-24 19:14
Ursprungligen av reboot81:

CP dator till dator/NAS funkar fint. Glöm CP-molnet om du har mer än en halv GB. Egen nyckel ja, varför inte?
Tänkte du köra med Exagear?

jag har inte tänkt så långt och hade ingen aning om att man måste rulla en x86-miljö under Raspbian. Tänkte köra helt headless hos min far, eller någon av mina bröder. Men det är väl bara att koppla till TV:n.

Har du erfarenhet? Vet du om CP:s mjukvara hanterar dynamisk IP, eller måste man köra No-IP eller liknande?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

jag har inte tänkt så långt och hade ingen aning om att man måste rulla en x86-miljö under Raspbian. Tänkte köra helt headless hos min far, eller någon av mina bröder. Men det är väl bara att koppla till TV:n.

Har du erfarenhet? Vet du om CP:s mjukvara hanterar dynamisk IP, eller måste man köra No-IP eller liknande?

Vänligen, Ylan

Går bra med dynamisk IP.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-22 19:10

Där drog sig Crashplan ur konsumentsegmentet.
Crashplan dör nästa år: "You can continue to use the free version of CrashPlan for Home normally until the end-of-support date, October 22, 2018. At that time, the CrashPlan app will stop working: it will not be able to back up or restore files, even to local folders or friends’ computers."

På ren svenska: Crashplan fungerar inte på något sätt efter det datumet, inte ens gratisvarianten dator till kompis dator. Inte ens återställning av data.

Nån som känner sig lurad?

#nyhetstips

Ursprungligen av reboot81:

Nån som känner sig lurad?

Är det inte bara så enkelt att byta till tex Backblaze?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-08-22 19:17
Ursprungligen av reboot81:

Där drog sig Crashplan ur konsumentsegmentet.
Crashplan dör nästa år: "You can continue to use the free version of CrashPlan for Home normally until the end-of-support date, October 22, 2018. At that time, the CrashPlan app will stop working: it will not be able to back up or restore files, even to local folders or friends’ computers."

På ren svenska: Crashplan fungerar inte på något sätt efter det datumet, inte ens gratisvarianten dator till kompis dator. Inte ens återställning av data.

Nån som känner sig lurad?

#nyhetstips

Sitter just nu och letar vettiga alternativ. Kravet är att det ska fungera att kopiera från en NAS. Kanske det blir att uppgradera till Chrashplan Small Business? Dyrare dock…

Känner mig inte direkt lurad, men det sätter mig vissa problem. Finns ju ingen annan tjänst/app som gör det som CrashPlan gör. Offsite (till vän) backup t.ex. Backblaze är ju bara online backup (och rätt dyrt när man har tre datorer). Vad ska man köra lokalt?

Jag ska nog gå över från Crashplan Home till Small Business. Kostar 10 USD/mån, men man får iaf rabatt första året som gammal kund. Carbonite (ping @ylan) verkar vara en betydligt sämre lösning än både gamla/nya Crashplan och Backblaze..

En annan fördel med att byta inom Crashplan-familjen är ju att man inte behöver ladda upp allt en gång till.

Här är förresten en bra jämförelse/utvärdering av bl a Crashplan, Backblaze och Carbonite: https://www.tomsguide.com/us/best-cloud-backu... (vet inte om den länkats tidigare).

Sedan är det ju inte ett val man skall göra mellan offsite-backup i molnet och bootningsbar klon lokalt. Självklart skall man ha både och! Själv har jag sedan många år kört SuperDuper till stor belåtenhet. Just det där att man kan vara up-and-running inom loppet av några minuter (=tiden det tar att boota om datorn med den externa disken) är oslagbart.

Dessutom – som den tredje livremmen har man Dropbox för att synka mellan jobb/hem och kollegor, och kunna komma åt arbetsfiler var som helst (på telefonen om så krävs). Eller ladda ner en hel projektmapp med exvis cadfiler och kompletta indesignmappar och kunna köra på en lånad dator en helg.

Och nej, TimeMachine litar jag inte på. Fick det aldrig att funka ordentligt på min MBP under Snow Leopard-tiden, och har sedan dess bara använt det på mindre mission critical-datorer i hemmet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-23 00:59
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag ska nog gå över från Crashplan Home till Small Business. Kostar 10 USD/mån, men man får iaf rabatt första året som gammal kund. Carbonite (ping @ylan) verkar vara en betydligt sämre lösning än både gamla/nya Crashplan och Backblaze..

En annan fördel med att byta inom Crashplan-familjen är ju att man inte behöver ladda upp allt en gång till.

Här är förresten en bra jämförelse/utvärdering av bl a Crashplan, Backblaze och Carbonite: https://www.tomsguide.com/us/best-cloud-backu... (vet inte om den länkats tidigare).

Sedan är det ju inte ett val man skall göra mellan offsite-backup i molnet och bootningsbar klon lokalt. Självklart skall man ha både och! Själv har jag sedan många år kört SuperDuper till stor belåtenhet. Just det där att man kan vara up-and-running inom loppet av några minuter (=tiden det tar att boota om datorn med den externa disken) är oslagbart.

Dessutom – som den tredje livremmen har man Dropbox för att synka mellan jobb/hem och kollegor, och kunna komma åt arbetsfiler var som helst (på telefonen om så krävs). Eller ladda ner en hel projektmapp med exvis cadfiler och kompletta indesignmappar och kunna köra på en lånad dator en helg.

Och nej, TimeMachine litar jag inte på. Fick det aldrig att funka ordentligt på min MBP under Snow Leopard-tiden, och har sedan dess bara använt det på mindre mission critical-datorer i hemmet.

Du skriver vad jag tänker…

Lite överkurs kanske, men openmediavault med snapraid+mergerfs på en beg PC verkar lockande att ställa hos en vän.

Ursprungligen av reboot81:

Du skriver vad jag tänker…

Lite överkurs kanske, men openmediavault med snapraid+mergerfs på en beg PC verkar lockande att ställa hos en vän.

Liiiite överkurs...

Men skämt åsido - alla sådana där hemsnickrade system är ju bra i teorin. Men i praktiken blir det inte bara väldigt mycket meck för att få igång alltihop, man skall också hålla liv i ett gammalt pc-härke under x antal år. I mitt fall tror jag att den tidsåtgången är mer värdefull än de där 120 dollarna om året.

Det är lite som att "man kan ju bygga en svinbillig NAS av en gammal Dell, ett par toarullar och bara femtielva arbetstimmar med mjukvaruinstallation och felsökning", men då köper jag nog personligen en färdig NAS och gråter bara en gång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-23 19:26
Ursprungligen av johan_tanying:

Liiiite överkurs...

Men skämt åsido - alla sådana där hemsnickrade system är ju bra i teorin. Men i praktiken blir det inte bara väldigt mycket meck för att få igång alltihop, man skall också hålla liv i ett gammalt pc-härke under x antal år. I mitt fall tror jag att den tidsåtgången är mer värdefull än de där 120 dollarna om året.

Det är lite som att "man kan ju bygga en svinbillig NAS av en gammal Dell, ett par toarullar och bara femtielva arbetstimmar med mjukvaruinstallation och felsökning", men då köper jag nog personligen en färdig NAS och gråter bara en gång.

Hemmabyggen kan dra ut på tiden utan att det fungerar till slut. Men vi får se, openmediavault med snapraid+mergerfs tog <30min att installera på en virtuell maskin. Tiden jag lagt ner på min TS-451, ja den mäts inte i minuter.
Återkommer med tidsåtgång när servern väl står och tar emot kopior på semesterbilder från '07.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-25 17:24
Ursprungligen av johan_tanying:

En annan fördel med att byta inom Crashplan-familjen är ju att man inte behöver ladda upp allt en gång till.

Det sköter sig å andra sidan själv, och du har ju kvar en full backup hos Crashplan under tiden uppladdning till alternativet pågår.

Att behålla versionshistoriken (om en gör det?) vid byte till annan Crashplan-produkt kan vara bra.

Ursprungligen av oskard:

Det sköter sig å andra sidan själv, och du har ju kvar en full backup hos Crashplan under tiden uppladdning till alternativet pågår.

Att behålla versionshistoriken (om en gör det?) vid byte till annan Crashplan-produkt kan vara bra.

Den borde behålla versionshistoriken då backupen ju i övrigt ju fungerar på identiskt sätt. Borde ju bara vara att de klistrar på en "small business"-etikett ovanpå den gamla "home"... Det står kanske i det finstilta någonstans.

Sedan är det ju klart att man kan byta. Men är Backblaze värt besväret för den mindre pengen? Verkar mest vara att det är lite snabbare i överföringen men har å andra sidan sämre versionsstöd (30 dagar). Carbonite går ju fetbort pga sämre på alla sätt. Kanske att man skall titta på Amazon ändå? Har 1,8 TB just nu.

Kör Arq till Amazon Drive för nuvarande men sedan de ändrade från obegränsad data till 1TB kollar jag på alternativ, har någon testat Dropbox? Backar Dator + Nas, ca 4 TB totalt.

Ursprungligen av ill_chrill:

Kör Arq till Amazon Drive för nuvarande men sedan de ändrade från obegränsad data till 1TB kollar jag på alternativ, har någon testat Dropbox? Backar Dator + Nas, ca 4 TB totalt.

Dropbox är det bästa sen skivat bröd (imho) på det den är - en synktjänst. Men som det brukar skrivas när backup diskuteras i 99-trådarna: synk är inte backup. När du ändrar eller raderar något på datorn ändras eller raderas samma fil även på de synkade enheterna samt molnet. Visserligen har man 30 dagar på sig att ångra sig, men det är ju lite snålt...

Men som synktjänst är det fenomenalt om det passar ditt arbetsflöde.

Ursprungligen av johan_tanying:

Dropbox är det bästa sen skivat bröd (imho) på det den är - en synktjänst. Men som det brukar skrivas när backup diskuteras i 99-trådarna: synk är inte backup. När du ändrar eller raderar något på datorn ändras eller raderas samma fil även på de synkade enheterna samt molnet. Visserligen har man 30 dagar på sig att ångra sig, men det är ju lite snålt...

Men som synktjänst är det fenomenalt om det passar ditt arbetsflöde.

Jag menade att köra Arq mot Dropbox istället för mot Amazon Drive. Inte synk.

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag menade att köra Arq mot Dropbox istället för mot Amazon Drive. Inte synk.

Kör själv inte med Arq+Dropbox men med Arq+Google Drive, fungerar klockrent.
Innan körde jag också Arq+Amazon Drive.

Ursprungligen av keptang:

Kör själv inte med Arq+Dropbox men med Arq+Google Drive, fungerar klockrent.
Innan körde jag också Arq+Amazon Drive.

Kör du G Suite Business eller Google Drive?

Konstig prissättning.
Google Drive kostar 99 sek /mån / 1 TB
G Suite Business kostar 8 Eur för obegränsat ?

Bevaka tråden