Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon som vet var man kan köpa/hyra rullskridskor med 4 hjul?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet en butik i Stockholm där man kan köpa rullskridskor med 4 hjul? XXL hade inga såna... Jag vill inte köpa på nätet.
/Maria

Senast redigerat 2017-09-12 12:38

Nyfiken fråga. Varför vill du ha fyra hjul på skidorna?

Nä rullskridskor var det Orsaken till att jag vill ha 4 hjul är för att jag inte vill ramla så ofta...Jag har åkt såna när jag var tonåring. Det fanns ett ställe i Stockholm som hette Roller In där jag åkte mycket. Man kunde hyra rullskridskor där med 4 hjul.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nä rullskridskor var det Orsaken till att jag vill ha 4 hjul är för att jag inte vill ramla så ofta...Jag har åkt såna när jag var tonåring. Det fanns ett ställe i Stockholm som hette Roller In där jag åkte mycket. Man kunde hyra rullskridskor där med 4 hjul.
/Maria

Tycker det låter som att man blir stelare med fyra hjul per skida, men okej Lycka till med letandet!

Ursprungligen av barbapappa_86:

...fyra hjul på skidorna?

Ursprungligen av barbapappa_86:

...stelare med fyra hjul per skida

Skridskor, inte skidor.

Ursprungligen av Anna Maria:

Är det någon som vet en butik i Stockholm där man kan köpa rullskridskor med 4 hjul? XXL hade inga såna... Jag vill inte köpa på nätet.
/Maria

Detta låter som något som @amandareventlid kanske kan hjälpa dig med. De använder väl rullskridskor i roller derby?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nyfiken fråga. Varför vill du ha fyra hjul på skidorna?

Rullskridsko != Rullskida.

Åh ja jag vet allt om rullskridskor! Quad skates eller klassiska rullskridskor går att hitta på lite olika ställen. Köp för guds skull inte sådana med klack eller fastborrade tåstopp. Den populäraste nybörjarskridskon Är Riedells R3:or, som kostar runt 1400-1600 kronor. De är lite plastiga och har en rätt hård plate, men funkar i början och speciellt om man inte ska spela roller derby med dem.

Jag skulle rekommendera att köpa nya bushings på en gång dock, och gärna nya utehjul för de som kommer med är skräp.

På Facebook finns en loppisgrupp som heter Roller derby-loppis där det går att köpa bra begagnade skejts. Folk brukar även vara väldigt hjälpsamma i den gruppen.

Vad har du främst tänkt göra med skejtsen, åka ute, åka i ramp, börja med roller derby?

Både Sticky Skates i Göteborg och Kahalani i Stockholm säljer skejts.

Senast redigerat 2017-08-23 07:07

Jag ska åka till den butiken nån dag... Det finns många bra cykelvägar där jag bor. Åka i ramp tänker jag inte göra! Jag har inte tänkt att slå ihjäl mej. Roller-derby blir det inte heller... Jag kan åka på fotbollsplan också när de inte spelar där. Hur man stannar? Man åker in till staketet på fotbollsplan förståss... Om man åker på cykelbanor så sätter man stavarna i marken precis som man gör med stavarna på skidorna när det är snö. Snubbelklossen kan man ta bort på vissa modeller har jag läst om. Nån snubbelkloss ska jag inte använda.
/Maria

Senast redigerat 2017-08-20 18:30
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag ska åka till den butiken nån dag... Det finns många bra cykelvägar där jag bor. Åka i ramp tänker jag inte göra! Jag har inte tänkt att slå ihjäl mej. Roller-derby blir det inte heller... Jag kan åka på fotbollsplan också när de inte spelar där. Hur man stannar? Man åker inte till staketet på fotbollsplan förståss... Om man åker på cykelbanor så sätter man stavarna i marken precis som man gör med stavarna på skidorna när det är snö. Snubbelklossen kan man ta bort på vissa modeller har jag läst om. Nån snubbelkloss ska jag inte använda.
/Maria

Ja, de brukar vara lätta att ta loss, men kan vara bra att sätta dit en jamplugg så det inte kommer in massa skit. Jag tycker själv att tåstoppen är jättebra Jag brukar åka baklänges i backar för att kunna kontrollera farten med tåstoppen. Annars brukar det också funka bra med gående plogstopp på asfalt.
Haha, själv tycker jag det är rätt läskigt att åka utomhus och på asfalt, jag åker nästan bara på blankslipad betong eller på trägolv.

Spännande, åker du med stavar? Det har jag aldrig testat att göra. Funkar det bra?

Ursprungligen av amandareventlid:

Ja, de brukar vara lätta att ta loss, men kan vara bra att sätta dit en jamplugg så det inte kommer in massa skit. Jag tycker själv att tåstoppen är jättebra Jag brukar åka baklänges i backar för att kunna kontrollera farten med tåstoppen. Annars brukar det också funka bra med gående plogstopp på asfalt.
Haha, själv tycker jag det är rätt läskigt att åka utomhus och på asfalt, jag åker nästan bara på blankslipad betong eller på trägolv.

Var åker då då nånstans? I en stor lagerlokal när alla har gått hem ??

Spännande, åker du med stavar? Det har jag aldrig testat att göra. Funkar det bra?

Eftersom jag inte har tänkt slå ihjäl mej så är det lättare att åka med stavar precis som med vanliga skidor. Då är det bara att sätta stavarna i marken när man ska stanna.
/Maria

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-20 20:19

Åka på fotbollsplaner låter väl ändå som en dum idé?
Jag har visserligen hållt mig till inlines men svårt att se att någon form av rullskridskor skulle fungera särskilt bra på sånt underlag.

Ursprungligen av Json_81:

Åka på fotbollsplaner låter väl ändå som en dum idé?
Jag har visserligen hållt mig till inlines men svårt att se att någon form av rullskridskor skulle fungera särskilt bra på sånt underlag.

Tänker mig att det kanske inte är precis på fotbollsplanen utan det bredvid fotbollsplanen? Där brukar det vara asfalt eller underlag för löpbana som funkar bra som underlag. Annars måste jag medge att det låter svårt med gräs eller grus

Ursprungligen av amandareventlid:

Tänker mig att det kanske inte är precis på fotbollsplanen utan det bredvid fotbollsplanen? Där brukar det vara asfalt eller underlag för löpbana som funkar bra som underlag. Annars måste jag medge att det låter svårt med gräs eller grus

Det är ett konstgjort gräs på fotbollsplanen. Det finns också bra asfalterade småvägar runt omkring. Det är nog bättre.
/Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-29 12:14
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är ett konstgjort gräs på fotbollsplanen. Det finns också bra asfalterade småvägar runt omkring. Det är nog bättre.
/Maria

En fördel med gräset är ju att man landar mjukt Konstgräs tveksamt lol..

Ursprungligen av amandareventlid:

Vad har du främst tänkt göra med skejtsen, åka ute, åka i ramp, börja med roller derby?

Du glömde Roller Disco!

Ursprungligen av johan_tanying:

Du glömde Roller Disco!

Haha jo men det tänker jag mig är synonymt med derby.
Det är det ju såklart kanske inte om man inte spelar derby, hehe. Det här är min favoritrulldans:
https://www.youtube.com/watch?v=nbFrZp289Fc

Ursprungligen av amandareventlid:

Åh ja jag vet allt om rullskridskor! Quad skates eller klassiska rullskridskor går att hitta på lite olika ställen. Köp för guds skull inte sådana med klack eller fastborrade tåstopp. Den populäraste nybörjarskridskon Är Riedells R3:or, som kostar runt 1400-1600 kronor. De är lite plastiga och har en rätt hård plate, men funkar i början och speciellt om man inte ska spela roller derby med dem.

Jag skulle rekommendera att köpa nya bushings på en gång dock, och gärna nya utehjul för de som kommer med är skräp.

På Facebook finns en loppisgrupp som heter Roller derby-loppis där det går att köpa bra begagnade skejts. Folk brukar även vara väldigt hjälpsamma i den gruppen.

Vad har du främst tänkt göra med skejtsen, åka ute, åka i ramp, börja med roller derby?

Både Sticky Skates i Göteborg och Kahalani i Stockholm säljer skejts.

Den butiken finns inte längre i Stockholm Jag kom bara till en låst dörr och innanför dörren var det en farstu och vanliga lägenheter verkade det som. Jag gick runt huset och kollade om det fanns nån ingång på andra sidan men det fanns det inte...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Den butiken finns inte längre i Stockholm Jag kom bara till en låst dörr och innanför dörren var det en farstu och vanliga lägenheter verkade det som. Jag gick runt huset och kollade om det fanns nån ingång på andra sidan men det fanns det inte...
/Maria

Är du säker på att du gick till rätt adress? Det ser ut som en skateboardbutik men en trappa ner finns massa skejts. Men de har öppet vardagar 12-18, lördagar 12-16 och stängt på söndagar. Det här är adressen de finns på.

Kahalani Boards
Östgötagatan 20
116 25 Stockholm

Ursprungligen av amandareventlid:

Är du säker på att du gick till rätt adress? Det ser ut som en skateboardbutik men en trappa ner finns massa skejts. Men de har öppet vardagar 12-18, lördagar 12-16 och stängt på söndagar. Det här är adressen de finns på.

Kahalani Boards
Östgötagatan 20
116 25 Stockholm

Det kanske var en söndag som jag gick dit...
Jag ska göra ett försök till. Då kanske det funkar att trycka på en knapp på porttelefonen så att någon öppnar porten så jag kommer in i porten och kan gå ner till affären...
/Maria

Ursprungligen av johan_tanying:

Du glömde Roller Disco!

Det ser kul ut. Men om man håller på med sånt bör man ha hjälm,knäskydd och armskydd.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det ser kul ut. Men om man håller på med sånt bör man ha hjälm,knäskydd och armskydd.
/Maria

Jag vet inte jag... Se vad som händer med den enda personen som har hjälm från 2:04 i det första klippet!
(Filmen heter Roller Boogie och kom 1979: http://www.imdb.com/title/tt0079822/ )

Kanske @amandareventlid känner till Jim Bray? Det här var första och sista gången han gjorde film.

Senast redigerat 2017-08-30 12:13
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag vet inte jag... Se vad som händer med den enda personen som har hjälm från 2:04 i det första klippet!
(Filmen heter Roller Boogie och kom 1979: http://www.imdb.com/title/tt0079822/ )

Kanske @amandareventlid känner till Jim Bray? Det här var första och sista gången han gjorde film.

Jag såg ingen som hade hjäm. Men jag kanske valde fel film. Jag får göra om försöket i morgon.
Jag var till Kalahani också. Det var ganska misslyckat. Jag kunde inte testa några rullskidskor där. Jag menar att testa att provåka med dem.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag såg ingen som hade hjäm. Men jag kanske valde fel film. Jag får göra om försöket i morgon.
Jag var till Kalahani också. Det var ganska misslyckat. Jag kunde inte testa några rullskidskor där. Jag menar att testa att provåka med dem.
/Maria

Detta fick jag inget svar på för tråden som jag började skriva det i blev låst...

Är det någon som vet var man kan hyra rullskridskor med 4 hjul? Jag har försökt att söka på det men hittar inget... Första gången jag åkte rullskridskor var på ett ställe vid Skanstul. Där fanns det rullskridskor med 4 hjul. Det hette Roller In.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Detta fick jag inget svar på för tråden som jag började skriva det i blev låst...

Är det någon som vet var man kan hyra rullskridskor med 4 hjul? Jag har försökt att söka på det men hittar inget... Första gången jag åkte rullskridskor var på ett ställe vid Skanstul. Där fanns det rullskridskor med 4 hjul. Det hette Roller In.
/Maria

Vad har du för skostorlek? Jag har ett par gamla R3:or som ligger hemma och skräpar om du vill prova dem. Menar du hyra som du kan åka med utomhus eller hyra vid en rink? Jg vet att det finns något ställe i Haninges eller Huddinge som har en roller rink.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-14 20:22
Ursprungligen av amandareventlid:

Jg vet att det finns något ställe i Haninges eller Huddinge som har en roller rink.

http://www.rollersnbowlers.se/prislista

1
Bevaka tråden