Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband till time capsule

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-08-19 18:27

Hej!

Jaghar flyttat från stan ut på wishan och har därför inte längre fiber:(

Det får bli mobiltbredband för mig ett tag till dom gräver ut nästa år.

Jag har en snabb fråga dock innan jag köper på mig onödiga saker?

Visst funkar det att köpa ett 4g modem och dra en ethernetkabel till min Time capsule och sen låta TC'n sprida vidare internet via WLAN och kabel? Då kommer mitt nätverk på TC'n ha internetuppkoppling igen, right?

När ni ändå läser, några tips på modem att köpa? Jag behöver ju alltså bara ett som får in en bra signal/styrka. Den behöver ju inte kunna skivka nått bra trådlöst då den levererar trådat till TC'n

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-19 18:59

Det borde funka som du tänkt, men låter som du borde köpa en 4G-router istället för modem.
Då slipper du ha på datorn med modemet hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-19 19:46

Eller en Dovado AC Pro med en modemsticka. Då kan du använda den senare med fiber, och har modemet som backup ifall fibern går ner
Den har högre genomströmningshastighet än Airport/Timecapsule.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-08-19 20:55

Ja, det var router jag menade?

Dovado AC pro verkar intressant. Mem då måste jag alltså skaffa ett modem till den? Man kan inte trycka in simkortet direkt i den? Försäkte läsa lite men hittade inget om det.

Andra tips på bra routrar för ändamålet?

Mvh!

Jag har en Huawei B593s - 22
Sim-kort i sidan och fyra TP-anslutningar. Använder bara en som trådat ansluter till en Apple Extreme som är basenhet i ett trådat nät.

Det finns en på blocket nu för 675kr!

Senast redigerat 2017-08-20 12:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-20 00:25
Ursprungligen av Shulle:

Ja, det var router jag menade?

Dovado AC pro verkar intressant. Mem då måste jag alltså skaffa ett modem till den? Man kan inte trycka in simkortet direkt i den? Försäkte läsa lite men hittade inget om det.

Andra tips på bra routrar för ändamålet?

Mvh!

Modem måste köpas separat. Den klarar två modem om man vill ha mycket redundans. Eller ett modem och en hårddisk.
Jag har fiber 1 Gbps, och den klarar det. Airport stannade på drygt 300 Mbps.

1
Bevaka tråden