Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hittar inte startskivan trots byte av hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-18 14:57

Min Mac Book Pro har fått problem. Hela bilden frös och jag kunde inte trycka på någonting så jag startade om datorn och ett grått blinkande frågetecken kom upp på skärmen. Jag har testat att starta upp med cmd + R men det stod att startskivan inte hittades. Jag har nu bytt hårddisk men det har inte hjälpt någonting. Det är fortfarande ett frågetecken och startskivan kan inte hittas. Vet någon vad jag kan göra för att få den att fungera igen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-18 15:29

Du måste partitionera/formatera och installera ett operativsystem innan den kan användas. Är på väg till jobbet så jag hinner inte söka nu, men det kommer säkert någon snart som skriver lite här.

Här kan du läsa hur du gör för att komma åt skivverktyget: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-18 16:14
Ursprungligen av Flora:

Min Mac Book Pro har fått problem. Hela bilden frös och jag kunde inte trycka på någonting så jag startade om datorn och ett grått blinkande frågetecken kom upp på skärmen. Jag har testat att starta upp med cmd + R men det stod att startskivan inte hittades. Jag har nu bytt hårddisk men det har inte hjälpt någonting. Det är fortfarande ett frågetecken och startskivan kan inte hittas. Vet någon vad jag kan göra för att få den att fungera igen?

ATA kablaget till hårdisken måste kanske också bytas om du inte får ordning på nyinstallation mm ... kan ställa till det ibland.

  • Medlem
  • 2017-08-18 16:17

Precis, vanligt att SATA-kabeln går sönder.

  • Medlem
  • 2017-08-18 16:21

Har testat allt detta men ingenting fungerar. Vad jag än väljer att göra kommer det upp en ruta där det står att det misslyckades.

Ja kanske att det är kabeln som behöver bytas ut också.

  • Medlem
  • 2017-08-18 16:26
Ursprungligen av Flora:

Har testat allt detta men ingenting fungerar. Vad jag än väljer att göra kommer det upp en ruta där det står att det misslyckades.

Ja kanske att det är kabeln som behöver bytas ut också.

Om hårddisken fungerar i ett externt kabinett så vet du att kabeln är sönder.

1
Bevaka tråden