Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk batteriteknik kan öka en Teslas räckvidd med 70 procent

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tesla Model 3 kan köra upp till 50 mil på en laddning, med ny batteriteknik från ett svenskt bolag kan räckvidden utökas med 70 procent.

Läs hela artikeln här

Det är ingen unik lösning - man kan göra på liknande sätt på många olika sätt och med diverse material. Att packa celler volymeffektivt och värmeffektivt är det många som håller på med (framför allt i Kina). Cadenzas lösning är säkert suverän...men det finns garanterat andra suveräna varianter. Hur mycket dom lyckats patentera avgör hur dom kommer att lyckas på marknaden. Jag gissar att dom skriver deal med annan/andra bjässar och drömmen (för planeten) är en "standard" som gör materialcykeln (tillverkning/demontering/återanvändande) enhetlig på jorden. Tänk bensinstandard (oktan), battericellstandard (världens småbatterier...AA, AAA etc), många förpackningar/flaskor, containerstandarden (transport sjö & land), etc, etc...

  • Medlem
  • 2017-08-14 15:24

Hur många gånger har man inte de senaste decennierna läst om banbrytande batteriteknik?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-15 13:23
Ursprungligen av Alix:

Hur många gånger har man inte de senaste decennierna läst om banbrytande batteriteknik?

Vadå, äger du ingen iPhone eftersom du enbart läst om det de senaste decennierna?

Nåja nästa grej med lithium kan vara att man kan återgå till ren lithium med en fast elecrolyt. Men om det kommer på marknaden så är det väl ännu ett halvt decennium tills det. Men då är lithium batterierna även säkra, inga fler galaxyn som spränger. Man kan klippa sönder cellerna under drift och de fungerar ändå, förvisso med minskad kapacitet.

  • Medlem
  • 2017-08-15 14:12
Ursprungligen av juanito:

Vadå, äger du ingen iPhone eftersom du enbart läst om det de senaste decennierna?

Nåja nästa grej med lithium kan vara att man kan återgå till ren lithium med en fast elecrolyt. Men om det kommer på marknaden så är det väl ännu ett halvt decennium tills det. Men då är lithium batterierna även säkra, inga fler galaxyn som spränger. Man kan klippa sönder cellerna under drift och de fungerar ändå, förvisso med minskad kapacitet.

Tekniken med LiPo och LIB var känd redan på 80-talet och kom i kommersiellt bruk redan 1991. Min första Iphone fick jag som gåva för knappt ett år sedan. Fast sådana batterier sitter i de Android jag hade dessförinnan. Nej, det har inte hänt mycket med batteritekniken på väldigt länge.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-15 14:16

Håller med, det har varit små steg framåt. Inga revolutioner. Det här är inte heller en revolution (ingen ny teknik), men om den håller vad den lovar så är det ett större steg än vi sett på länge. Jag ger dock inte så mycket för de 70%, men man kan ju hoppas.

Ingen av de revolutionerande teknikerna har ännu kommit till marknaden, och från vad jag kommer ihåg sist jag kollade, så ser det ut att dröja lite till.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-15 15:29
Ursprungligen av Alix:

Tekniken med LiPo och LIB var känd redan på 80-talet och kom i kommersiellt bruk redan 1991. Min första Iphone fick jag som gåva för knappt ett år sedan. Fast sådana batterier sitter i de Android jag hade dessförinnan. Nej, det har inte hänt mycket med batteritekniken på väldigt länge.

Jo men riktiga lipo har vi inte idag, det nästa är som sagt en fast elektrolyt så att man kan återgå till ren lithium.

  • Medlem
  • 2017-08-15 15:52
Ursprungligen av juanito:

Jo men riktiga lipo har vi inte idag, det nästa är som sagt en fast elektrolyt så att man kan återgå till ren lithium.

LiPo använder en halvfast polymergel till skillnad från LIB som använder vätska. Så skillnad är det. Men hur som helst, poängen är att tekniken har funnits i decennier...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-15 16:59
Ursprungligen av Alix:

LiPo använder en halvfast polymergel till skillnad från LIB som använder vätska. Så skillnad är det. Men hur som helst, poängen är att tekniken har funnits i decennier...

Det jag pratar om är en fast electrolyt, vilket ger fördelen att man kan återgå till ren lithium metal. Något du inte har i dagens lipon.
Dagens lipon har en electrolyt som förgasas och brinner explosions artat.
Det som nu finns i laboratorer är lipon du kan punktera och fortsätta att använda.

Vet inte vad detta nya är som kunde ge tesla 70%.
Men låter nära det andra med fast electrolyt som man fördubbla energi jäntemot dagens iom att man även kan byta till en ren lithium metall.

1
Bevaka tråden