Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera VHS etc

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-07-01 19:41

Elgato funkar okej för min del tycker jag. Det som stör mig mest är Att det som är 640 på datorn blir 480 på Youtube... - https://www.youtube.com/channel/UCUoTKokB3DQ1...

iSweden, jag ser att man kan betala mycket och få mycket hög kvalitet men med tanke på Videokameran som jag just kom över satsar jag på något som fungerar. Jag har beställt en Elgato Video Capture Device så får vi se hur det blir. Debut har jag redan installerat så det lär väl inte bli några problem.

Ursprungligen av iggy:

Elgato funkar okej för min del tycker jag. Det som stör mig mest är Att det som är 640 på datorn blir 480 på Youtube... - https://www.youtube.com/channel/UCUoTKokB3DQ1...

Därför att "640" ÄR 480p...

640x480 = 480p
720x576 = 576i (SD, standard definition) dvs vad du får från DV/D8 i PAL.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Standarduppl%C3...

De flesta konverterare är byggda efter jänkarnas NTSC som ju har upplösningen 640x480 i original. Om samma grunka funkar även för PAL snålar man oftast och skalar ner PAL till den lägre upplösningen. Digitaliserar man VHS är det IMHO skit samma då originalmaterialet är oändligt mycket sämre än 640x480 i vilket fall som helst. Men har du digitalt material i form av DV eller D8 i full glorious 576i skall man ABSOLUT gå den digitala direktvägen in i datorn UTAN att passera S-video eller annat gunk.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-07-04 11:41

Tack för infon! Det var en nyhet för mig

NTSC = Never Twice the Same Color

Nu har jag lekt med elgato ett tag. Jag tror inte att det som jag filmade med en hemvideokamera för 29 år sedan blir bättre än så:
https://youtu.be/E6IwEu3jajI

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 11:10

Syrran har en massa massa band som hon filmat med kamera, en LG VHS/DVD-kombo inköptes för att få över dessa till DVD för några år sen, hittade aldrig hur man gjorde och sen har det inte blivit av med ett nytt försök.
Snubblade över denna tråden och blev inspirerad så ska åka dit och testa igen.

Någon som vet hur det står sig kvalitetsmässigt (om jag får det att funka) mot att köpa en elgato eller liknande?

Att föra över till DVD från VHS borde bli "så bra det kan". Upplösningen på DVD motsvarar ju full PAL-standard liksom Elgato-prylen. Visserligen en aning komprimerat, men det är ju inget som kommer att märkas öht med normalt utgångsmaterial (alltså vanlig VHS/VHS-C). Ett gammalt hederligt VHS-band är ju löjligt mycket sämre än en DVD... Sedan komprimerar väl Elgato också? Om den nu inte kan exportera direkt till en s.k. DV-ström. Nåja - inget som gör någon märkbar skillnad för oss vanliga dödliga.

Det knöliga är ju att använda denna metod enkom för att få in banden i datorn. Först bränna en DVD och sedan rippa densamma till något redigeringsbart. Men å andra sidan kanske det räcker med oredigerade DVD-skivor som dessutom är lätta att kopiera till släkt och vänner vid behov? Är det någon enstaka skiva man vill ha in i datorn för att redigera eller lägga på Youtube så får man väl veva igång Handbrake.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 15:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Att föra över till DVD från VHS borde bli "så bra det kan". Upplösningen på DVD motsvarar ju full PAL-standard liksom Elgato-prylen. Visserligen en aning komprimerat, men det är ju inget som kommer att märkas öht med normalt utgångsmaterial (alltså vanlig VHS/VHS-C). Ett gammalt hederligt VHS-band är ju löjligt mycket sämre än en DVD... Sedan komprimerar väl Elgato också? Om den nu inte kan exportera direkt till en s.k. DV-ström. Nåja - inget som gör någon märkbar skillnad för oss vanliga dödliga.

Det knöliga är ju att använda denna metod enkom för att få in banden i datorn. Först bränna en DVD och sedan rippa densamma till något redigeringsbart. Men å andra sidan kanske det räcker med oredigerade DVD-skivor som dessutom är lätta att kopiera till släkt och vänner vid behov? Är det någon enstaka skiva man vill ha in i datorn för att redigera eller lägga på Youtube så får man väl veva igång Handbrake.

Får veva igång handbrake

Tvivlar på att jag kommer sitta och göra några större redigeringar, kanske klippa isär om det är flera olika händelser på samma band.

Ett reaktionssnabbt pekfinger på paus/rec-knappen lär vara användbart... Och samtliga DVD-inspelare torde tillåta skapandet av enklare menyer.

Har inspelaren dessutom hårddisk blir allting mycket mer komplicerat, men trimning/delning/ihopfogning av klipp brukar vara möjligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 19:51

Nya bud nu när jag vet vad det är för grejer. Jag trodde det var VHS-C som man kan sätta i en adapter men det är en Hi8 kamera.

Samsung VP-L550, den har en proprietär utgång till RCA (vit/gul) och S-video (som jag antar är utgång?).

VHS/DVD-kombon är en LG RCT689H med komposit/SCART ingång.

Startade inspelning hos syrran och det ser ut att funka. Men funderar på om man ska försöka använda S-video ur kameran istället, antingen om man kan använda en scart-adapter och plugga in den i VHS/DVD kombon eller skaffa ett kort till datorn.

Såg inlägget om Grass Valley på sidan innan, det enda som verkar finnas i sverige (för rimliga pengar) är:

https://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:3...

Är den bättre än ElGato?

Mina gamla videokameror är förbrukade och därför begav jag mig till loppis och hittade två olika modeller för 7 respektive 15 Euro. Naturligtvis fick jag inte med några tillbehör typ AV-kablar. Jag fixade det med hjälp av en AV-kabel som var gjord för ett helt annat ändamål:
https://youtu.be/d58nK9JSnZA

Det absolut bästa för Hi8 IMHO är att använda en digital D8-kamera som ju också kan spela upp analoga Video8/Hi8-band, och på det viset tanka in direkt i datorn. Men dessa (Sony)-kameror är inte direkt lätta att få tag i...

Annars låter det som ett bra andrahandsval att stoppa in en S-videosignal i VHS/DVD-brännaren och göra ett test. Koppla kameran
och DVD-spelaren till samma tv - går det inte att skilja dem åt så är väl saken biff! Var särskilt uppmärksam på hur det ser ut i panoreringar (inga ryck eller interlaceränder, tack), artefakter/bandningar i jämna färgfält (typ himlar) eller "gröt" av små strukturer som gräsmattor/lövverk.

Ursprungligen av hummel:

Hej.
Fungerar denna för att importera VHS filmer till min iMac som jag sedan kan redigera i FCP X?
I så fall…
Är det omständigt att importera?
Vad kostar den?
Var köper man den?
Tack på förhand!

Ursprungligen av Tom Haron:

Hej.
Fungerar denna för att importera VHS filmer till min iMac som jag sedan kan redigera i FCP X?
I så fall…
Är det omständigt att importera?
Vad kostar den?
Var köper man den?
Tack på förhand!

Fantastiskt lätt att importera.
Vill inte låta näsvis men kollade du tillverkarens hemsida för återförsäljare och priser?

Ursprungligen av hummel:

Fantastiskt lätt att importera.
Vill inte låta näsvis men kollade du tillverkarens hemsida för återförsäljare och priser?

Sorry, blev för ivrig. Tack för hjälpen!

Bevaka tråden