Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft slutar med Internet Explorer för Mac

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

varför sitter vi i skiten för att IE/mac försvinner?!?

det pågår en positiv renässans inom webbutvecklar världen; dom flesta har för länge sen insett att det nytter inte att skriva markup(finns det nått bra ord på svenska för detta?) och css anpassad för en mängd olika webbläsare, nä det är fan mer produktivt och lönsamt att skriva html och css som validerar och som därför funkar i alla webbläsare.
och för varje dag som går kommer vi närmare det målet, med eller utan IE/mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 16:38
Citat:

markup (finns det nått bra ord på svenska för detta?)

Kod?

Problemet är att det mesta optimeras för IE och Windows idag, så det är bäst för Apple att gilla läget och arbeta med Safari så att den blir 100 % kompatibel med IE för Windows.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kod?

Problemet är att det mesta optimeras för IE och Windows idag, så det är bäst för Apple att gilla läget och arbeta med Safari så att den blir 100 % kompatibel med IE för Windows.

folk som gör det har, enligt min uppfattning, inte det minsta branschkoll och vett i huvudet!
Förlåt, men att anta att webben är 100% windows och internet explorer är ungefär lika smart som att anta att all mat smakar likadant oavsett hur man tillverkar det.

folk som gör sidor som *endast* funkar i IE är endast värda en offentlig stegling på östermalms torg.

Det är faktiskt inte svårt alls att skriva kod som validerar och därför funkar i en mängd med läsare, handikappassistans verktyg och platformer.

vad gäller safari så kan jag tipsa om Dave Hyatts
blog där han skriver ibland om dom problem han möter under utvecklingen av safari, och det verkar som att han försöker hitta en bra balans mellan mozilla och ie, och så klart göra så safari anpassar sig mest efter html/css specifikationerna...

bättre html!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
...men hur det än är så kommer Explorer att vara standard på webben lång tid framöver, så länge 98 procent av surfarna kör med den.

Men är det verkligen så? Jag kan rekommendera den här texten hos Ars Technica:

The Browser Wars: are we heading towards BW II?

Today, however, I think the view that IE is where it's at is under review: I would wager that Internet Explorer is no longer the "obvious" browser of choice for Windows users (let alone Mac users).

Jag har ännu inte träffat på en vanlig pcanvändare som inte använder IE som standardwebbläsare. Alla sidor fungerar bra och allt laddar snabbt - varför byta? Ingen annan läsare funkar ju lika bra, annars hade det ju kunnat vara ett argument.

Man märker att många som inte kör IE gör det som nån slags protest mot företaget Microsoft, men som också är tvungna att stanna kvar på plattformen, av t ex ekonomiska orsaker.

Sen har vi den lilla procenten som fortfarande tror att Netscape = Internet.

Jag tycker det ser ljusare ut än någonsin. Tycker att de flesta morderna webbläsare klarar av det mesta... Mycket bättre än förr, då man fick göra tre olika versioner av webbsidorna... Nu ändrar man på sin höjd i en CSS fil.

Men visst, det finns vissa saker som inte fungerar överallt. Även om det är ovanligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag har ännu inte träffat på en vanlig pcanvändare som inte använder IE som standardwebbläsare. Alla sidor fungerar bra och allt laddar snabbt - varför byta? Ingen annan läsare funkar ju lika bra, annars hade det ju kunnat vara ett argument.

Man märker att många som inte kör IE gör det som nån slags protest mot företaget Microsoft, men som också är tvungna att stanna kvar på plattformen, av t ex ekonomiska orsaker.

Sen har vi den lilla procenten som fortfarande tror att Netscape = Internet.

No offense, men hur många pc-användare har du träffat på egentligen?

Vet inte om jag bara haft tur eller kanske bara egentligen råkat på ovanliga pc-användare och trott att de var vanliga pc-användare, men jag vet rätt många ordinära Windows-människor som faktiskt kör med Mozilla som standardwebbläsare. Ingen av dem håller någon särskild agg mot Microsoft utan är snarare ganska obrydda, och inte har de heller något särskilt emot Windows som operativsystem. De kör helt enkelt Mozilla bara för att de tycker att det är en bättre webbläsare. Men det kanske gör dem till ovanliga pc-användare i så fall?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
De kör helt enkelt Mozilla bara för att de tycker att det är en bättre webbläsare. Men det kanske gör dem till ovanliga pc-användare i så fall?

Dina kompisar är antagligen inte speciellt representativa. Jag tror inte någons vänkrets är speciellt statistikt signifikant. Men, det känns ju mera relevant att titta i loggar.... Jag tror att det dessvärre är mycket ovanligt med Mozilla på windows. Jag gissar att Explorer har minst 95% på windows och Netscape-kloner har ca 2%. Självklart kan man alltid bråka om hur man skall mäta detta, man får säkert andra siffror om man bara tittar på loggar från RMS hemsida.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Därmed inte sagt att Explorer är en bättre webbläsare. Det är ju en helt annan fråga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Dina kompisar är antagligen inte speciellt representativa. Jag tror inte någons vänkrets är speciellt statistikt signifikant.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag räknar inte in alla jag råkar på i jobbsyften till min vänkrets. Skulle liksom bli lite väl mycket folk att behöva umgås med då Men jag förstår din poäng; jag har ju mest att göra med akademiker på jobbet, och vad vet jag - de kanske tenderar att vara mindre fastkörda i samma spår än vad andra är? Det låter jag iaf vara osagt.

Fast det tycker jag inte har riktigt med ämnet att göra. Det Jon menade var att det utifrån vad han sett inte finns en enda vanlig pc-användare som kör Mozilla, och min åsikt var bara att han har fel och att de faktiskt existerar. Procentsatser eller graden av representativitet hos min bekantskapskrets sade jag inget om - sådana hårklyverier överlåter jag hellre åt andra att diskutera.

Näe, hårklyverier mår ingen bra av.

Det stora problemet är att Explorer är defacto standard. Det finns inte en kritisk massa av andra webbläsare för att helt döda "vi bygger lösning som endast fungera i Explorer". Jag tror vi alla här ogillar sådana lösningar, och den effektiva döden åt sådana lösningar är övriga webbläsare kommer upp i 25% snarare än 5%. Jag vill inte påstå att den absoluta gränsen går vid just 25%, men min poäng (och jag tror Jons också) är att det är på tok för få som kör något annat än Explorer.

Kanske kan PDAer och telefoner hjälpa till att bryta explorermonopolet. Det verkar inte gå så jättebra för PocketPC. Så, när kreti och pleti börjar surfa och göra bankärenden via sina telefoner kanske det kommer ett mycket högre tryck på webbplatserna att vara standardkompatibla.

Bevaka tråden