Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Betala direkt i automaten...
Problemet löst

Nej, det löser inte problemet med app-krånglet. Meningen med använda apparna är ju att man skall slippa kort o kontanter och göra livet lite enklare med bl a möjlighet att kunna avbryta parkering och inte behöva veta i förväg hur länge jag måste sitta på en läkarmottagning och betala två timmar extra P-tid bara för säkerhets skull

Ursprungligen av BlackSmp:

Men om ni med allvar hävdar att konkurrens inte ska gälla för parkeringsappar eller att konkurrens inte är bra för parkeringsappar (alternativt att konkurrens inte fungerar för dessa appar) så får ni fortsätta med att räkna upp de områden där vi inte ska ha konkurrens...

Om alla appar funkar på alla P-platser så har vi en fungerande konkurrens. Men som situationen är idag när jag på en P-plats är hänvisad till en specifik app och på en annan P-plats är hänvisad till en annan app och på en tredje P-plats är hänvisad till en tredje app så är det inte konkurrens utan det är lokala monopol på apparna.

Senast redigerat 2017-08-08 18:24

Det är nog utrett nu hur parkeringsautomater och dess appar fungerar i olika städer så dags att återgå till ämnet "Apple Pay kommer äntligen till Sverige!", tack.

Apropå spåret om hur stort swish är och om Apple Pay kommer för sent så läste jag nyss följande i svd

Swish är försvinnande litet när det gäller kommersiella transaktioner.

  • Medlem
  • 2017-08-08 20:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå spåret om hur stort swish är och om Apple Pay kommer för sent så läste jag nyss följande i svd

Swish är försvinnande litet när det gäller kommersiella transaktioner.

Mycket intressant
Att kontanter är större än kreditkort var en överraskning

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-08 20:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå spåret om hur stort swish är och om Apple Pay kommer för sent så läste jag nyss följande i svd

Swish är försvinnande litet när det gäller kommersiella transaktioner.

Inte konstigt, det står ju att det är de mest kontantintensiva ställena, på exemplen kan du i regel inte betala med swish.

Däremot har det blivit stort på mässor, marknader och mindre aktörer.

Ursprungligen av Json_81:

Inte konstigt, det står ju att det är de mest kontantintensiva ställena, på exemplen kan du i regel inte betala med swish.

Däremot har det blivit stort på mässor, marknader och mindre aktörer.

Reflektionen om swish var riktad mot den tidigare kommentaren som sa att Apple Pay var för sent ute eftersom swish blivit så stora. Jag tyckte att resultatet var som jag förväntade mig, inte att det var konstigt.

Swish är stort men inte på det område där Apple Pay inriktar sig mot.

Visserligen så kommer Apple Pay med en liknande möjlighet till betalning person-person men det är inte huvudsyftet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-09 09:34

Apple Pay och Swish är som jag ser det, och som @Json_81 och @BlackSmp skriver, olika lösningar som passar för olika ändamål. ApplePAy bör väl jämföras med blippkort, dvs att så snabbt som möjlig genomföra en betalning i en kassa, inte minst på etablerade näringsställen? Swish har sitt användningsområde mellan privatpersoner och vid betalning på tillfälliga näringsställen så som mässor, marknader och idrottsevenemang.

Jag kan tänka mig att de möts på nätet. Där kommer man kunna betala med båda Apple Pay och Swish och må bästa system vinna. Jag upplever idag att det framförallt är två aktörer som har något så där bra system för betalning på nätet. Det är Swish och det är Klarna. Men Klarna fungerar inte alltid prickfritt så det skulle vara perfekt med konkurrens på betalning i nätbutiker och liknande. Swish har och fungerat perfekt de hänger jag använt det på nätet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 10:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Reflektionen om swish var riktad mot den tidigare kommentaren som sa att Apple Pay var för sent ute eftersom swish blivit så stora. Jag tyckte att resultatet var som jag förväntade mig, inte att det var konstigt.

Swish är stort men inte på det område där Apple Pay inriktar sig mot.

Visserligen så kommer Apple Pay med en liknande möjlighet till betalning person-person men det är inte huvudsyftet.

Så är det ju.

Ursprungligen av xms67:

Apple Pay och Swish är som jag ser det, och som @Json_81 och @BlackSmp skriver, olika lösningar som passar för olika ändamål. ApplePAy bör väl jämföras med blippkort, dvs att så snabbt som möjlig genomföra en betalning i en kassa, inte minst på etablerade näringsställen? Swish har sitt användningsområde mellan privatpersoner och vid betalning på tillfälliga näringsställen så som mässor, marknader och idrottsevenemang.

Jag kan tänka mig att de möts på nätet. Där kommer man kunna betala med båda Apple Pay och Swish och må bästa system vinna. Jag upplever idag att det framförallt är två aktörer som har något så där bra system för betalning på nätet. Det är Swish och det är Klarna. Men Klarna fungerar inte alltid prickfritt så det skulle vara perfekt med konkurrens på betalning i nätbutiker och liknande. Swish har och fungerat perfekt de hänger jag använt det på nätet.

Paypal?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-09 10:37
Ursprungligen av Json_81:

Inte konstigt, det står ju att det är de mest kontantintensiva ställena, på exemplen kan du i regel inte betala med swish.

Däremot har det blivit stort på mässor, marknader och mindre aktörer.

Känner till en mellanstor butik (ej livs) som tar Swish, dock skyltar de inte med det. Bökig hantering redovisningsmässigt OCH extra kostnader är skålen.
Butiken har stöd för kontaktlösa transaktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-09 16:53
Ursprungligen av Json_81:

Paypal?

Glömde Paypal. De är väl inte så stora i Sverige, men de borde jag ha nämnt.

Mer från SvD idag

Inte hela artikeln men förhoppningsvis den intressanta faktadelen

En liten extrasnutt

Det känns som att Apple/Samsung/android Pay ligger ”rätt” i tiden med tanke på målsättningarna från branschen och bankerna.

Jag såg också reklam för Samsung Pay på tv igår. Det var första gången jag lade märke till det i svensk tv

  • Medlem
  • 2017-08-09 18:17
Ursprungligen av BlackSmp:

En liten extrasnutt

Det känns som att Apple/Samsung/android Pay ligger ”rätt” i tiden med tanke på målsättningarna från branschen och bankerna.

Jag såg också reklam för Samsung Pay på tv igår. Det var första gången jag lade märke till det i svensk tv

Jag tror som du ☺️

Var det reklamen där en kille sitter på café eller restaurang och när han får frågan hur han vill betala så säger han Samsung Pay. Den har jag med uppmärksammat

Ursprungligen av PaO:

Jag tror som du ☺️

Var det reklamen där en kille sitter på café eller restaurang och när han får frågan hur han vill betala så säger han Samsung Pay. Den har jag med uppmärksammat

Japp, det var den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-20 16:25

Fick svar från American Express att de jobbar med att få in deras kort i Apple Pay men att det troligen inte skulle vara klart till lanseringen av Apple Pay. Så det låter ju väldigt trevligt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 06:37

Det svaret fick jag av dem i vintras...

Ursprungligen av crown:

Fick svar från American Express att de jobbar med att få in deras kort i Apple Pay men att det troligen inte skulle vara klart till lanseringen av Apple Pay. Så det låter ju väldigt trevligt

Ironiläge på: Jag undrar om det inte är kommer att bli svårare att hitta någon som tar emot Amex än att hitta en kortterminal som klarar NFC...
Ironiläge av

För att motivera att jag skriver något så läste jag igår i SvD att Samsung tror att inom 5 år så kommer >50% av alla kortbetalningar att göras via telefon och inte via kort.

Det blir intressant att se om den förutsägelsen håller. Osvuret är bäst.

Lite fördjupning ang mitt inlägg #45 om hur det fungerar i Kina. Med video.

Fastlandskineserna tycker nämligen att folk i Singapore är riktiga lantisar som fortfarande håller på med kontanter, checkar och kort.
Singapore PM calls for country to follow China's lead in mobile payment revolution

Ursprungligen av johan_tanying:

Japp. Och det är redan så det funkar i Kina sedan flera år med Wechat Pay - används till precis allt av alla: webbetalningar (även utländska), in app-köp, betalning i butik, hemleverans av mat och varor, överföring mellan privatpersoner...

Och nu tillåter Apple användning av WeChat Pay i App Store och iTunes Store. Efter ett och ett halvt år i Kina med Apple Pay har man inte mer än 1% av marknaden, och har upptäckt att if you can't beat them – join them.

Citat:

[...] at the end of the first quarter of this year, Alipay held a 53.7% market share in China's third-party mobile payment market and WeChat Pay held a 39.5% stake. Meanwhile, Apple Pay, which launched more than a year-and-a-half ago in the country, is still only around 1%.

You can now finally use WeChat Pay in Apple's App Store!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-08-30 10:33

Är det någon som vågar sig på en gissning när Apple Pay kommer till Sverige? Vågar vi gissa på att de kommer till Apples event den 12 september?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-30 13:24
Ursprungligen av wemme:

Är det någon som vågar sig på en gissning när Apple Pay kommer till Sverige? Vågar vi gissa på att de kommer till Apples event den 12 september?

2017-12-31, 23.59.59, en bank.

--Luttrad

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-08-30 20:14
Ursprungligen av json:

2017-12-31, 23.59.59, en bank.

--Luttrad

Luttrad och en smula pessimistisk ?

Jag har haft kontakt med dels Swedbank och Handelsbanken, senast idag. Dom vet ingenting i vanlig ordning. Swedbank säger att dom hoppas kunna erbjuda tjänster senare under året.

Ursprungligen av wemme:

Luttrad och en smula pessimistisk ?

Han glömde sista biten... kommer till en bank som inte är den bank som jag har....

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-05 11:20

Jag blev väldigt förvånad idag när jag ställde in en kollegas nya SE. Installationen bad mig ställa in Pay! W00t?!

Jag själv har inget sånt i min Wallet! ?

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag blev väldigt förvånad idag när jag ställde in en kollegas nya SE. Installationen bad mig ställa in Pay! W00t?!

Jag själv har inget sånt i min Wallet! ?

Du provade väl att klicka på någon av länkarna?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-05 13:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Du provade väl att klicka på någon av länkarna?

SJälvklart, och då kom jag till att jag skulle scanna ett kreditkort. Min kollega är dock liiite mindre tech savvy så funktionen kommer nog inte att användas. Kasta pärlor för svin...

edit*
Jag fick honom att testa, men SEB som han har "saknar stöd för Apple Pay"

Senast redigerat 2017-10-05 18:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-05 14:24
Ursprungligen av EnDumEn:

Jag blev väldigt förvånad idag när jag ställde in en kollegas nya SE. Installationen bad mig ställa in Pay! W00t?!

Jag själv har inget sånt i min Wallet! ?

Ja, nu händer det saker! Supportsidan för handlare där den svenska sidan ska ligga (sv-se i länken) har hittills varit på engelska men nu är den översatt:
https://support.apple.com/sv-se/HT204274

Länken till supportsidan för kunder är ännu inte översatt:
https://support.apple.com/sv-se/HT201469

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-05 21:45

Nu är det nog nära! Vi får hålla tummarna att det kommer vid nästa uppdatering!

  • Medlem
  • 2017-10-05 22:19
Ursprungligen av wemme:

Nu är det nog nära! Vi får hålla tummarna att det kommer vid nästa uppdatering!

Hoppas för alla Apple användare skull. Har själv Samsung Pay numera och funkar kanon till och med med iris ?
Föll för Pressbyråns kanelbulle erbjudande

Bevaka tråden