Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En månad med Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-24 09:13
Ursprungligen av calinou:

. Förutsättning är väl i så fall att man använder en dator parallellt?

Varför skulle det vara så?
Min iPad Air med 4(?) år på nacken tuffar på alldeles förträffligt, min förra arbetsdator (en HP som kostade dryga 19000 kr ex.moms) blev seg och trög efter 9 månader. Om du är orolig för utrymme kan man köpa en iPad Pro med 512 gb (eller icloudlagring).

Ursprungligen av calinou:

Tack för en intressant artikel!. Jag kanske inte förstår riktigt vad du menar där?...."Ipad Pro är nu äntligen en pc-ersättare för de som känner sig lockade"

Jag försöker uttrycka att om man hör till gruppen av personer som klarar sig utan en dator, då känner man nog det. Ett lite extra intresse för den här enheten kanske man kan säga. Det krävs lite vilja, ett intresse för att ta steget och bara ha en mobil enhet. Är man väldigt van vid att arbeta vid en dator med ett desktop-operativsystem som exempelvis Mac OS måste man kanske tänka om/lära lite nytt innan man blir lika effektiv/snabb på att göra saker.

Ursprungligen av calinou:

Blir iPaden inte trög efter ett tag med tanke att den inte har mycket minnesutrymme och hårddisk som i en dator?

Ipaden blir inte trög. Har inte upplevt något sådant så länge jag använt den här eller tidigare modeller. Jag tycker inte den har så lite minne (största modellen har ju 512GB). Ipad Pron upplever jag vara blixtrande snabb nästan oavsett vad jag vill att den ska göra.

Men om man klarar sig med bara en Ipad Pro, beror som många är inne på här i tråden på vad man gör med sin dator och vad man tänker sig att man ska lagra i Ipaden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-24 15:07
Ursprungligen av bjorsi:

Varför skulle det vara så?
Min iPad Air med 4(?) år på nacken tuffar på alldeles förträffligt, min förra arbetsdator (en HP som kostade dryga 19000 kr ex.moms) blev seg och trög efter 9 månader. Om du är orolig för utrymme kan man köpa en iPad Pro med 512 gb (eller icloudlagring).

Nu är det ju beta fortfartande, men IOS 11 är rätt segt på min air.

Ursprungligen av Json_81:

Nu är det ju beta fortfartande, men IOS 11 är rätt segt på min air.

Det har nog mer med ios11 att göra än att du har kört länge med din iPad Air som frågan egentligen gällde. Uppdateringar av ios riskerar alltid att göra äldre enheter långsammare eftersom operativen gör mer och mer i bakgrunden men enheterna blir inte långsammare pga diskfragmentering eller annat elände

Ursprungligen av bjorsi:

Varför skulle det vara så?
Min iPad Air med 4(?) år på nacken tuffar på alldeles förträffligt, min förra arbetsdator (en HP som kostade dryga 19000 kr ex.moms) blev seg och trög efter 9 månader. Om du är orolig för utrymme kan man köpa en iPad Pro med 512 gb (eller icloudlagring).

iCloudlagring är väl smidigt men har upplevt att det kan bli fördröjningar när man jobbar med filmklipp / exportering av filmer på tex min iPhone 6+. Sådant med bildhantering/filmhantering går kanske smidigare med nya iPad?

Vad gör en iPad till pro? Aldrig förstått det namnvalet.
Jag använder själv en iPad mini 4 mest av allt. Har en iMac 27" men den är mest för att spela Overwatch

Ursprungligen av Tjosansa:

Vad gör en iPad till pro? Aldrig förstått det namnvalet.
Jag använder själv en iPad mini 4 mest av allt. Har en iMac 27" men den är mest för att spela Overwatch

Om vi bortser från skärmstorlek så... Stöd för Apple Pencil och Smart Keyboard.

Namngivningen är väl lika logisk som för MacBook och MacBook Pro —dvs helt godtycklig och ingenting att analysera sönder. Apple kallar sina topline-produkter för Pro, det är inte svårare än så

Senast redigerat 2017-07-25 08:02
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-25 09:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Det har nog mer med ios11 att göra än att du har kört länge med din iPad Air som frågan egentligen gällde. Uppdateringar av ios riskerar alltid att göra äldre enheter långsammare eftersom operativen gör mer och mer i bakgrunden men enheterna blir inte långsammare pga diskfragmentering eller annat elände

Absolut, så är det ju.
Innan ios11 flöt den på som när den var ny.

Ursprungligen av Tjosansa:

Vad gör en iPad till pro? Aldrig förstått det namnvalet.
Jag använder själv en iPad mini 4 mest av allt. Har en iMac 27" men den är mest för att spela Overwatch

Med den här förstår jag namnet bättre. Makalös prestanda ju.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2017-07-26 15:45

Det är tydligt att Apples Pencil trivs utmärkt tillsammans med den nya paddan redan nu och att den kommer att trivas ännu bättre när iOS 11 kommer i skarp version i höst, men vilka möjligheter finns i nuläget att få handskrivna anteckningar smidigt konverterade till maskinskriven text?

Ursprungligen av Fantomen:

Det är tydligt att Apples Pencil trivs utmärkt tillsammans med den nya paddan redan nu och att den kommer att trivas ännu bättre när iOS 11 kommer i skarp version i höst, men vilka möjligheter finns i nuläget att få handskrivna anteckningar smidigt konverterade till maskinskriven text?

Tex MyScript. Googla och kolla i App Store

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2017-07-26 16:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tex MyScript. Googla och kolla i App Store

Självfallet! Tackar! ?

Ursprungligen av Fantomen:

Det är tydligt att Apples Pencil trivs utmärkt tillsammans med den nya paddan redan nu och att den kommer att trivas ännu bättre när iOS 11 kommer i skarp version i höst, men vilka möjligheter finns i nuläget att få handskrivna anteckningar smidigt konverterade till maskinskriven text?

MyScript Nebo – Note Taking for Apple Pencil - själv är jag så vann att skriva på datorn att jag inte kan skriva för hand nu längre.

Ursprungligen av Fantomen:

Det är tydligt att Apples Pencil trivs utmärkt tillsammans med den nya paddan redan nu och att den kommer att trivas ännu bättre när iOS 11 kommer i skarp version i höst, men vilka möjligheter finns i nuläget att få handskrivna anteckningar smidigt konverterade till maskinskriven text?

Anteckningar ska ha möjlighet att söka i handskriven text i IOS11 — om du skriver på engelska

Annars så håller jag med om att pencil trivs väldigt bra ihop med Pro 10.5.

Kanske skulle varit ett ytterligare kliv i - förhållande till din dator - med 12,9" modellen. Har helt slutat använda min iMac till normalt användande. Saknar ingenting.

Jag skulle gärna vilja ha en iPad pro med penna. Men är rädd för att en OLED-ipad kommer 2018. Då känns det bra surt om man köper årets modell. Om man nu inte är beredd att byta iPad varje år (vilket jag inte är).

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag skulle gärna vilja ha en iPad pro med penna. Men är rädd för att en OLED-ipad kommer 2018. Då känns det bra surt om man köper årets modell. Om man nu inte är beredd att byta iPad varje år (vilket jag inte är).

Inget att vara rädd för. Skillnaden i pris - om OLED - blir nog ganska stor. Tror dock inte att man gör en OLED i 12,9".... Den som väntar får se. Nya modeller kommer det alltid - vart eller vartannat år.?

Ursprungligen av adress@mac:

Inget att vara rädd för. Skillnaden i pris - om OLED - blir nog ganska stor. Tror dock inte att man gör en OLED i 12,9".... Den som väntar får se. Nya modeller kommer det alltid - vart eller vartannat år.?

Tror förvisso att Apple redan har höjt priset så pass mkt på iPad pro att en iPad pro OLED inte blir mkt dyrare.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Tror förvisso att Apple redan har höjt priset så pass mkt på iPad pro att en iPad pro OLED inte blir mkt dyrare.

Det kommer alltid nya versioner. En ny version gör inte din sämre och om du alltid väntar på det nya blir det aldrig av.

Men om du funderar över nästs version så är väl ”just nu” bästa tillfället att köpa med en nyligt introducerad modell.

Tänkte inflika lite här då jag kör med Smart Keyboard till min 10.5. Svenska tangenterna å och ä är mindre än ö!! Mycket störande men jag blir mer van för varje mening även om det blir en del ö istället för ä.
En annan mindre bra detalj är avsaknad av FN som hjälper med radering FN+Backspace blir ju en Del.

Dagtidsanvädningen är vigd åt datorn varvid beslysningen hade gjort rejäl nytta på iPad. Tyvärr verkar det inte finnas så många alternativ och Logitechs Create var det en del negativt om så jag tycker att det ändå är det bästa alternativet.

Synd att vi fortfarande håller på med åäö i Sverige. Livet hade varit så mycket enklare med engelska.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Tänkte inflika lite här då jag kör med Smart Keyboard till min 10.5. Svenska tangenterna å och ä är mindre än ö!! Mycket störande men jag blir mer van för varje mening även om det blir en del ö istället för ä.
En annan mindre bra detalj är avsaknad av FN som hjälper med radering FN+Backspace blir ju en Del.

Dagtidsanvädningen är vigd åt datorn varvid beslysningen hade gjort rejäl nytta på iPad. Tyvärr verkar det inte finnas så många alternativ och Logitechs Create var det en del negativt om så jag tycker att det ändå är det bästa alternativet.

Synd att vi fortfarande håller på med åäö i Sverige. Livet hade varit så mycket enklare med engelska.

Välj engelska på iPad och tangentbord så " blir ditt liv enklare" ?

Ursprungligen av adress@mac:

Kanske skulle varit ett ytterligare kliv i - förhållande till din dator - med 12,9" modellen. Har helt slutat använda min iMac till normalt användande. Saknar ingenting.

Tänker du på mig nu?

Ursprungligen av Ida Blix:

Tänker du på mig nu?

Alltid.....?

Ursprungligen av adress@mac:

Alltid.....?

Haha, funderade på om du tänkte jag kunde byta ut (jobb?)datorn mot 12,9-tummaren eller om frågan är ställd till nån annan.

Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, funderade på om du tänkte jag kunde byta ut (jobb?)datorn mot 12,9-tummaren eller om frågan är ställd till nån annan.

Förstår av ditt svar att det knappast är ngt alternativ......????

iPad Pro 10.5 äger.

Ett tips är att skaffa USB-C laddaren på 29W om ni vill ladda fort!

Bevaka tråden