Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bildskärm = slöare dator och mörkare bild?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallåj!

Jag har i dagarna bytt ut min gamle trotjänare HP ZR24W (som efter 13424 timmars trogen tjänst visat trötthetssymptom och inte kan hålla skärmen på min önskade ljusstyrka) mot en Eizo FlexScan EV2450.

Är mycket nöjd med Eizon både bild- och hanteringmässigt, men upplever att min MacMini (2.5GHz i5 16GB 1TB FUSION DRIVE - Late 2012, A1347) blivit slöare. En märkbar lag i Lightroom med nykomlingen, som inte fanns med HP:n......
Kör Sierra / 10.12.8 och Lightroom 6.12 perpetual (som inte stödjer min inbyggda Intel HD Graphics 4000 1536 MB)

Jag har installerat en ICC-profil från:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_ev24...

och ställt in den enligt deras rekommendationer:

Brightness 42
Contrast 50
Preset mode User 1
RGB 100, 97, 98
Color Temperature 6500k
Gamma 2.2

Färgerna den levererar är mycket bra, men jag tycker att 42 i ljusstyrka är på tok för mörk mot vad jag varit van med min HP - drygt 60 upplever jag som bättre.
Jag sysslar mycket med fotoredigering och vill om möjligt ha skärmen optimalt inställd......

Alltså:
*slöare dator med Eizo
*mörk skärm med rekommenderad inställning

Synpunkter och tips på mina funderingar mottages tacksamt!
Bildskärmarnas värld är till stora delar en djungel för mig

/Kjell

Ursprungligen av fullkoll:

...Kör Sierra / 10.12.8

Offtopic:
Den versionen finns inte. Nuvarande - och förmodligen sista - versionen av Sierra är 10.12.6.

Ontopic:
Hur är skärmen kopplad till datorn?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Offtopic:
Den versionen finns inte. Nuvarande - och förmodligen sista - versionen av Sierra är 10.12.6.

Ontopic:
Hur är skärmen kopplad till datorn?

Tänkte jag skulle vara lite värre än ni andra vanliga dödliga här......... skrivfel förstås - skall vara just 10.12.6

Efter att ha skrivit inlägget började även jag tänka på skärmens inkoppling.....
Min gamla HP hade jag via minidisplayport till DVI och där gick det ju snabbt, men eftersom DVI-kontakten in i skärmen var sladdrig och gav ifrån sig störningar på skärmen, så fort man stötte till skrivbordet tog jag närmaste till hands liggande korta HDMI (i båda ändarna) och slött var de´! Inte så smart.....

Rotade fram en nyare (men betydligt längre) HDMI-sladd och det verkar ha gjort susen.....

Tack för ditt svar!

Senast redigerat 2017-07-26 12:51
1
Bevaka tråden