Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag köpt en ipad pro

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men jag har inte lyckats ladda ner några appar....Jag har inget kontokort och vill helst inte köpa saker på nätet. Det verkar som om man bara kan ladda ner appar till Ipad om man har ett kontokort som man kan betala med?
Jag har inte lyckats ladda ner en enda app på min surfplatta...Jag testade att ladda ner från Google play också trots att det är androids appar.... Det funkade påstods det men jag ser inga av dessa filer på surfplattan när jag kopplar den till datorn som jag inte surfar på. Jag ser bara mina bilder som jag har gjort. Skärmbilder från plattan.

Det går att surfa på den och att skriva email. Det går iallafall att föra över bilder från den om jag kopplar den till datorn via USB. Jag tänkte ladda över några safari filer som jag har sparat som safari-arkiv och läsa på plattan. Det kanske bara går att spara nya filer från safari Många av filerna är flera år gamla. Men det verkar inte funka att göra det från ett USB-minne... USB-minnet är "tomt" enligt ipad.

När jag köpte min android surfplatta så var den "tom". Så fort jag satte sladden till surfplattan så började appar att laddas ner från google play Men det funkar inte med Ipad...Till min andorid platta hämtar jag appar direkt ftån google play på surfplattan men jag trodde att den måste kopplas till datorn första gången man ska ha appar och då började de laddas ner ... Men det påstås att det inte behövs...,Jag har gjort några försök att ladda upp filer som inte har lyckats... Filerna som jag försökte ladda upp var för stora... Hoppas någon förstår vad jag menar... det gjorde de inte i det andra forumet... Trots att jag hade bilder som jag kunde ladda upp där...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Men jag har inte lyckats ladda ner några appar....Jag har inget kontokort och vill helst inte köpa saker på nätet. Det verkar som om man bara kan ladda ner appar till Ipad om man har ett kontokort som man kan betala med?
Jag har inte lyckats ladda ner en enda app på min surfplatta...Jag testade att ladda ner från Google play också trots att det är androids appar.... Det funkade påstods det men jag ser inga av dessa filer på surfplattan när jag kopplar den till datorn som jag inte surfar på. Jag ser bara mina bilder som jag har gjort. Skärmbilder från plattan.

Det går att surfa på den och att skriva email. Det går iallafall att föra över bilder från den om jag kopplar den till datorn via USB. Jag tänkte ladda över några safari filer som jag har sparat som safari-arkiv och läsa på plattan. Det kanske bara går att spara nya filer från safari Många av filerna är flera år gamla. Men det verkar inte funka att göra det från ett USB-minne... USB-minnet är "tomt" enligt ipad.

När jag köpte min android surfplatta så var den "tom". Så fort jag satte sladden till surfplattan så började appar att laddas ner från google play Men det funkar inte med Ipad...Till min andorid platta hämtar jag appar direkt ftån google play på surfplattan men jag trodde att den måste kopplas till datorn första gången man ska ha appar och då började de laddas ner ... Men det påstås att det inte behövs...,Jag har gjort några försök att ladda upp filer som inte har lyckats... Filerna som jag försökte ladda upp var för stora... Hoppas någon förstår vad jag menar... det gjorde de inte i det andra forumet... Trots att jag hade bilder som jag kunde ladda upp där...
/Maria

Hej!

Det finns "presentkort" till iTunes, App Store med olika belopp som du kan köpa i exempelvis Pressbyrån, livsmedelsaffärer mm. De kan du lösa in direkt i telefonen i iTunes Store eller App Store. Då kan du köpa appar utan att ange något betalkortsnummer direkt i själva telefonen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 22:45

Grattis!

Du kan betala dina appköp via presentkort som du köper på Pressbyrån mfl, eller via din mobilräkning.

Safari webarkiv går inte öppna på iOS (systemet din iPad använder). Däremot finns det en funktion som heter "Läslista".
Läs mer om den i de här två länkarna:

https://support.apple.com/sv-se/HT200294
https://support.apple.com/kb/PH21469?viewloca...

Google Play är för Android, inte för iOS.

Vad du menar i sista stycket förstår jag inte alls.

Du behöver inte koppla din iPad till datorn.

Har du ett AppleID?

Senast redigerat 2017-07-24 22:56
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-25 09:52

Jag gissar att det är gratis appar hon menar.
Det går att komma förbi frågan om kontokort utan att lägga till ett, men minns att det var lite lurigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-25 10:16

Jag tycker att TS ska boka en tid hos Genius Bar hos Apple. Det kommer att besvara alla frågeställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-25 14:05
Ursprungligen av frazze:

Jag tycker att TS ska boka en tid hos Genius Bar hos Apple. Det kommer att besvara alla frågeställningar.

Och om det är långt till en Apple Store: det ingår kostnadsfri telefonsupport i 90 dagar när man köpt en ny enhet. Apple vill gärna hjälpa dig få igång ditt Apple-ID och konto i App Store och iTunes Store så att du kan börja handla appar och annat

Ursprungligen av frazze:

Jag tycker att TS ska boka en tid hos Genius Bar hos Apple. Det kommer att besvara alla frågeställningar.

Det ska jag göra! Tack för tipset. Hoppas de har gratis support.
De kunde inte hjälpa mej i affären där jag köpte min platta...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Men jag har inte lyckats ladda ner några appar....Jag har inget kontokort och vill helst inte köpa saker på nätet. Det verkar som om man bara kan ladda ner appar till Ipad om man har ett kontokort som man kan betala med?
Jag har inte lyckats ladda ner en enda app på min surfplatta...Jag testade att ladda ner från Google play också trots att det är androids appar.... Det funkade påstods det men jag ser inga av dessa filer på surfplattan när jag kopplar den till datorn som jag inte surfar på. Jag ser bara mina bilder som jag har gjort. Skärmbilder från plattan.

Det går att surfa på den och att skriva email. Det går iallafall att föra över bilder från den om jag kopplar den till datorn via USB. Jag tänkte ladda över några safari filer som jag har sparat som safari-arkiv och läsa på plattan. Det kanske bara går att spara nya filer från safari Många av filerna är flera år gamla. Men det verkar inte funka att göra det från ett USB-minne... USB-minnet är "tomt" enligt ipad.

När jag köpte min android surfplatta så var den "tom". Så fort jag satte sladden till surfplattan så började appar att laddas ner från google play Men det funkar inte med Ipad...Till min andorid platta hämtar jag appar direkt ftån google play på surfplattan men jag trodde att den måste kopplas till datorn första gången man ska ha appar och då började de laddas ner ... Men det påstås att det inte behövs...,Jag har gjort några försök att ladda upp filer som inte har lyckats... Filerna som jag försökte ladda upp var för stora... Hoppas någon förstår vad jag menar... det gjorde de inte i det andra forumet... Trots att jag hade bilder som jag kunde ladda upp där...
/Maria

Har du provat stegen i den här supportartikeln? Det ska gå att inte ha något konto- eller kreditkort kopplat till sitt Apple ID, men som andra redan tipsat om kan du också använda presentkort som du köper i fysiska butiker om du vill köpa appar som kostar något.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-25 14:50

Du har 90 dagars gratis support på din Applepryl. För AppleID är supporten gratis via telefon.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-25 16:46
Ursprungligen av Anna Maria:

Det ska jag göra! Tack för tipset. Hoppas de har gratis support.
De kunde inte hjälpa mej i affären där jag köpte min platta...
/Maria

Genius Bar är (så vitt jag vet) alltid gratis.

Ursprungligen av Ida Blix:

Har du provat stegen i den här supportartikeln? Det ska gå att inte ha något konto- eller kreditkort kopplat till sitt Apple ID, men som andra redan tipsat om kan du också använda presentkort som du köper i fysiska butiker om du vill köpa appar som kostar något.

Jag ska kolla på den sidan. Risken med att köpa presentkort är väl att då tycker de att man ska köpa flera...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag ska kolla på den sidan. Risken med att köpa presentkort är väl att då tycker de att man ska köpa flera...
/Maria

Ingen risk alls, men skulle du handla upp pengarna på det första kan det ju va bra att fylla på för din egen skull. Finns massor av appar och annat innehåll som kostar som är jättebra, även om det finns bra gratis-grejer också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-26 10:18
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag ska kolla på den sidan. Risken med att köpa presentkort är väl att då tycker de att man ska köpa flera...
/Maria

Det där låter främmande. Köp dem på ICA då, de brukar inte kommentera varorna jag lägger upp på bandet.

Vad jag menade med det var att det kanske registerars hos apple att jag har köpt appar och då vill de att jag ska köpa flera. Jag kanske får en massa telefonsamtal från dem och när jag svarar att de får ringa på texttelefon så kanske de skickar brev till mej i stället om att jag ska köpa flera appar.... bara för att jag har registerat mej hos de en gång...

Jag kom ihåg hur det var när jag hade en email adress hos tele2. Jag höll knappt på att bli av med dem ... De ringde flera gånger till mej tror jag men jag svarade bara att de får ringa på texttelefon.

De kom t.o.m. hem till mej och ringde på. När jag öppnade sa jag att det var fel dörr sen ringde de nog på hos mina grannar och sen ringde de på igen men jag öppnade inte då.
/Maria

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-26 20:50
Ursprungligen av Anna Maria:

Vad jag menade med det var att det kanske registerars hos apple att jag har köpt appar och då vill de att jag ska köpa flera. Jag kanske får en massa telefonsamtal från dem och när jag svarar att de får ringa på texttelefon så kanske de skickar brev till mej i stället om att jag ska köpa flera appar.... bara för att jag har registerat mej hos de en gång...

Jag kom i håg hur det vr när jag hade en email adress hos tele2. Jag höll knappt på att bli av med dem ...
De kom t.o.m. hem till mej och ringde på. När jag öppnade sa jag att det var fel dörr sen ringde de nog på hos mina grannar och sen ringde de på igen men jag öppnade inte då.
/Maria

Du kan vara alldeles lugn, ingen kommer att kontakta dig om att köpa fler appar.
Ingen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-26 20:59

I det avseendet är App Store toppen, ingen av app skaparna kommer att kunna kontakta dig.
Och Apple ringer ingen, de mailar.

Ursprungligen av mattiL:

Du kan vara alldeles lugn, ingen kommer att kontakta dig om att köpa fler appar.
Ingen.

Vad bra! Eftersom alla foretag har olika sätt att hantera konton som man har skaffat på nätet så vet man inte riktigt hur de gör...
/Maria

Senast redigerat 2017-07-26 21:24
Ursprungligen av reboot81:

I det avseendet är App Store toppen, ingen av app skaparna kommer att kunna kontakta dig.
Och Apple ringer ingen, de mailar.

Vad bra!
/Maria

Måste man ha ett mobilabonnemang för att kunna använda appels bärbara prylar???

Jag har inget mobilabonemang och tänker inte skaffa något heller.
Det behöver man inte med android...
/Maria

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-27 20:48
Ursprungligen av Anna Maria:

Måste man ha ett mobilabonnemang för att kunna använda appels bärbara prylar???

Jag har inget mobilabonemang och tänker inte skaffa något heller.
Det behöver man inte med android...
/Maria

Nej det behövs inte.

Ursprungligen av Anna Maria:

Måste man ha ett mobilabonnemang för att kunna använda appels bärbara prylar???

Jag har inget mobilabonemang och tänker inte skaffa något heller.
Det behöver man inte med android...
/Maria

Fast en iPhone utan mobilabonnemang känns rätt meningslöst...

Och en MacBook går inte ens att få med mobilabonnemang...

Och det vore konstigt om Apple sålde iPad med enbart wi-fi anslutning om de inte gick att använda...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-27 22:10
Ursprungligen av Anna Maria:

Måste man ha ett mobilabonnemang för att kunna använda appels bärbara prylar???

Jag har inget mobilabonemang och tänker inte skaffa något heller.
Det behöver man inte med android...
/Maria

För att använda Tvåfaktorautentisering för ditt Apple-ID behöver du ange antingen ett mobilnummer som kan ta emot sms eller ett annat nummer som tar emot vanliga röstsamtal. Det fungerar nog inte med texttelefoni om det är det du använder.

Men tvåfaktorautentisering är bara ett extra säkerhetslager för Apple-ID som gör att man tillsammans med lösenordet identifierar sig med en "betrodd enhet". Det är frivilligt och går utmärkt att använda Apple-kontot med enbart lösenord. I ditt fall ska du alltså inte välja att aktivera tvåfaktorautentisering om du får den frågan.

Fast jag måste erkänna att tanken att det finns personer utan mobilabonnemang känns väldigt... avlägsen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-28 10:40

Jag tror mig förstå TS behov av hjälpmedel, men föreslår ändå (i en mycket välmenad gärning) att "utsätta" Genius Bar för en utmaning värd namnet att hjälpa till med behoven och frågorna från en ny kund och användare. Jag har alltid trott att Apple och Steve Jobs stod upp även för dom som inte var stöpta i samma form...

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast jag måste erkänna att tanken att det finns personer utan mobilabonnemang känns väldigt... avlägsen...

Eftersom jag har hört att mobiltelefoner strålar tänker jag inte ha någon. Och många i som skrev i listan för hörselskadade är döda så nu har listan upphört....De trodde inte att mobiltelefoner strålar bara därför att de inte hörde nån strålning... Kylskåp strålar också om man går bakom dem men jag står inte så ofta framför min spegel som jag har i min hall... Det är bara en tunn vägg mellan köket och hallen. Kylskåpet strålar inte så mycket när jag står framför det.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Eftersom jag har hört att mobiltelefoner strålar tänker jag inte ha någon. Och många i som skrev i listan för hörselskadade är döda så nu har listan upphört....De trodde inte att mobiltelefoner strålar bara därför att de inte hörde nån strålning... Kylskåp strålar också om man går bakom dem men jag står inte så ofta framför min spegel som jag har i min hall... Det är bara en tunn vägg mellan köket och hallen. Kylskåpet strålar inte så mycket när jag står framför det.
/Maria

Wi-fi strålar också...

Många som inte skrev i listan för hörselskadade är också döda eftersom alla dör... dessutom så hör ingen strålningen oavsett hörselskada eller inte. vad var det för argument?

Ursprungligen av BlackSmp:

Wi-fi strålar också...

Många som inte skrev i listan för hörselskadade är också döda eftersom alla dör... dessutom så hör ingen strålningen oavsett hörselskada eller inte. vad var det för argument?

Om man sätter hörapparaten i T-läge så hör man strålningen.

Man är ju inte så nära kontakterna till wifi eller annat så länge. Dessutom kan man använda en platta utan wifi också...Man kan t.e.x. skriva email och sen när man skickar iväg dem så sätter man på bredbandet igen och går från plattan.

Men det tar ett tag inna de skickas iväg. De blir köade...
Man kan använda USB-minnen också .... Det funkar iallafall med Android plattor.

/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-30 11:55
Ursprungligen av Anna Maria:

Om man sätter hörapparaten i T-läge så hör man strålningen.

Man är ju inte så nära kontakterna till wifi eller annat så länge. Dessutom kan man använda en platta utan wifi också...Man kan t.e.x. skriva email och sen när man skickar iväg dem så sätter man på bredbandet igen och går från plattan.

Men det tar ett tag inna de skickas iväg. De blir köade...
Man kan använda USB-minnen också .... Det funkar iallafall med Android plattor.

/Maria

T-läget förstärker signaler inom 100-5000Hz, så att du hör ditt kylskåp verkar på inget sätt konstigt. Vill man kan man med bärbar AM-radio upptäcka mycket ljud, prova vid en hiss!

Nu till problemet. Din apparat fångar bara upp inom ovan angivna intervall. Resten då? Bor du inte på landet så bombarderas du av strålning. Främst från mobiltelefonernas basstationer. Din lilla iPads wifi & blåtandssignaler är mycket svaga. Och helt ofarliga.

Allt elektrisk strålar. Även du!

Ursprungligen av Anna Maria:

Om man sätter hörapparaten i T-läge så hör man strålningen.

Man är ju inte så nära kontakterna till wifi eller annat så länge. Dessutom kan man använda en platta utan wifi också...Man kan t.e.x. skriva email och sen när man skickar iväg dem så sätter man på bredbandet igen och går från plattan.

Men det tar ett tag inna de skickas iväg. De blir köade...
Man kan använda USB-minnen också .... Det funkar iallafall med Android plattor.

/Maria

Jag har haft hörapparater på bägge öronen i snart 50 år så jag tror inte att jag behöver någon lektion i hur det låter.

Och som reboot påpekar, du kommer inte undan strålningen.

Senast redigerat 2017-07-30 17:12
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-30 14:50

Om du vill kan du maila med din iPad utan Wifi, genom att koppla den till nätverket med sladd. Men då uppstår en annan strålning.

Den som ditt kylskåp och ditt Wifi skapar ligger på 50 respektive 5000000000 Hz. Strålning kan vara farligt, precis som att vatten kan vara farligt. Men det betyder INTE att vatten är farligt. Vatten och strålning är nödvändigt för att överleva. Men inte all sorts vatten eller strålning.

Bevaka tråden